Toon posts:

Standaard UTP tegen weer en wind beschermd ?

Pagina: 1
Acties:
  • 557 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Soow... topic a la Dillie...

Wel leuk zo'n groot wireless topic... mahgoed de die-hard utp kabel legger heeft daar natuurlijk weinig aan....

vooral niet, wanneer deze gemotiveerde gasten naar buiten gaan met hun kabel...

dus menschen van dit forum, hier mijn vraag...

nu de vorst nadert en ik (onder andere) een utp kabeltje buiten heb hangen, naar de buren, begin ik mij af te vragen wat zo'n kabeltje allemaal kan verdragen aan kou, regen, warmte en andere natuurverschijnselen...

ik groet u, nog een fijne avond, en morgen natuurlijk ook een fijne pakjesavond...

Dillie

Verwijderd

gewoon even door een pvc buis doen, en waterdicht kitten. kan hij een heleboel hebben

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
kou zal waarschijnlijk niet zo'n probleem zijn, het water wel :)

Dus in een buis fzow, en die waterdicht maken.......

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-12 11:02

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Supergeleiding! :+

• tweakduke
  • Laatst online: 21:23

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
en op een lan als die beknelt raakt tussen een deur ofzow is ook heel goed voor zo'n kabel :Y)

Tweakers Discord

Verwijderd

en op een lan als die beknelt raakt tussen een deur ofzow is ook heel goed voor zo'n kabel
Nou geloof het of niet maar op mijn werk is het netwerk heel knullig aangelegd en de kabels doen het nog allemaal. Een wonder als je ziet wat die kabels allemaal meemaken ;)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-12 15:12

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Venkeroz schreef op 04 December 2002 @ 20:36:
kou zal waarschijnlijk niet zo'n probleem zijn, het water wel :)

Dus in een buis fzow, en die waterdicht maken.......
Nou, daar moet je niet zo zeker van zijn.
Ik heb in mijn jaren als elektromonteur gewerkt in de bouw. In de winter op een klus geweest waar het soms 10 graden vroor. De kabels die op haspel lagen buiten, kon je kapotslaan tegen een stuk steen. Hij brak dan echte letterlijk af.
Dit was dan wel een kabel met vaste kern, dus een soepele UTP kabel zal dat probleem minder hebben. Maar het kan dus wel wat breekbaarder worden tijdens een goede winter.

Ik weet niet of de buitem-mantel van een utp kabel waterdicht is, zo ja, zal dat niet zo'n probleem worden denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
De UTP kabels hebben een plastic omhulsel, waarin alle kabels zich bevinden, deze afzonderlijke kabels hebben ook allemaal weer een plastic omhulsul.

Dus het vocht zou door 2 lagen plastic heen moeten wil het daadwerkelijk bij de binnenkant van de kabel komen. (maar mocht het langs de eerste laag komen, dan denk ik dat je als snel een probleem hebt.... )

Op dit moment hangt een kabel al een maand ofso buiten en werkt (gelukkig) nog steeds.

Het id van een pvc pijpje met kit lijkt mij wel een goede oplossing.

Bedankt !

Modbreak
Graag niet meer je naam onderaan elke post zetten.
Zie hier waarom niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Koffie op 05-12-2002 10:29 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:07

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

titel edit

Tijd voor een nieuwe sig..

• jellywoods
  • Laatst online: 07-05-2024
Geen mogelijkheid om via de muren wat te doen? Ik heb gewoon een gaatje geboord naar de buurman :P

http://www.jellywoods.net

Verwijderd

tja heb net op school geleerd dat UTP een hele slappe kabel is en snel kapot gaat, ah da ist ik nog niet hoor maja... stop em zoals ze hierboven zeggen in een PVC buis en kit em dicht dan gaat het wel lukken

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-12 10:29

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

anders kun je die pvc buis ook nog isoleren tegen vorst, dan weet je zeker dat ie er lekker warmpjes bijligt...

¯\_(ツ)_/¯

• drepa
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-01 06:59
denk niet dat je voor lopig zorgen moet maken over die kabel, als je die kabel maar met rust laat.

heb zelf boven op de flat hier een Wireless Access Point staat, uiteraard moet naar dat ding ook een utp en een voedingskabel.

probleem bij de kabels is niet de regen en water, want die kabels zijn over het algemeen wel waterdicht, probleem begint echter bij de zon.
UV licht is heel slecht voor de kabel en ook voor de gele PVC pijpen, als deze 2 langertijd in de zon liggen worden de kabels heel erg hard, net alsof ze uitdrogen.
de grote truc is dan ook om ervanaf af te blijven, als die kabel zo uitgedroogd is en dan beweegt krijg je kleine scheurtjes, en daar kan uiteraard weer vocht doorheen.

ik heb daarom op het dak de kabel in van die grijze (hostaliet) pijp gedaan, die is beter bestend tegen UV-licht en droogt minder snel uit, de kabel die erin zit word hierdoor ietsje gespaard.

heb ook stukjes die wel in de zon liggen en die zijn behoorlijk hard geworden, maar tot nu toe geen problemen, dus mijn tip, afblijven en het eerste jaar heb je geen problemen.

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
kan makkelijk joh ligt hier al drie jaar een kabel buiten weg te rotten en ut werkt nog perfect dus ik denk dat het de vorst zeker overleeft :)

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:13
Lijkt me dat hij dat makkelijk trekt.

Zo'n ding is goed geisoleerd. Het water zal echt niet zomaar door de buitenste laag trekken...
En ookal gebeurd dat wel, wat dan nog...je hebt alsnog een omhulsel om de kabel zelf.

Al dat massieve plastic...naah, daar komt geen druppel doorheen :)
(Ervan uitgaand dat je de uiteindes binnen hebt hangen ofzo he ;)

• Jaywalker
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-11-2024
Hmm zal mijn bevinding maar eens plaatsen dan.
Situatie zoals hier gedaan:

Sloot 23 mtr breed, daar ligt gewoon een UTP kabel in waar ik om de +/- 5 mtr een stukje daklood omheen gedraaird heb om hem op de bodem te laten liggen ivm. omwoelen van water door schroeven van boten die voorbij varen. Ik maak dus geen gebruik van buizen e.d. omdat ik denk dat een nieuwe kabel trekken na bijv, 2 jaar goedkoper inschat dan nu een 'dure' pijp te gaan leggen en ingraven op de bodem.. Heb je dat wel eens geprobeerd op twee mtr diepte onder water ;-)

Dit werkt perfect al anderhalf jaar over een totale afstand van 73 mtr kabellengte... Van vorst e.d. hebben we ook nog nooit last gehad dus dat kun je naar mijn idee ook wegcijferen.
Natuurlijk is het het allermooiste om buizen e.d. in te gaan graven maar vraag me echt af of dat gaat opwegen tegen alle problemen en kosten..

Koffie!!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Kabel is dus in ieder geval waterdicht, alleen heeft het op die 2 meter diepte (onder water) nog nooit gevroren denk ik.

offtopic:
Hoe kom je er trouwens bij zo'n oud topic omhoog te halen?

[ Voor 26% gewijzigd door jelmervos op 14-04-2005 17:43 ]

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:27

BCC

Misschien vroeg hij zich af hoelang die constructie gaat werken :)?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Verwijderd

Mja, dit is toch niet echt de bedoeling; zo'n oud topic kicken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.