64Kb demo's, hoe gemaakt en voorbeelden.

Pagina: 1
Acties:

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

GG85

.......

Topicstarter
Ik kwam pas onderdestaande grafische demo's tegen van slechts 64Kb! -oftewel, 1 sec. downloaden met ADSL- Nu wilde ik graag weten hoe deze demo's worden gemaakt en natuurlijk kunnen jullie hier ook je eigen/andermans demo's posten in 64Kb. Het enigste dat ik weet is dat onderstaande demo's veelzijdig gebruik maken DirectX (8) maar hoe krijgen ze bijv. de modellen en vooral de textures zo klein!? Ik dacht zelf dat het geluid midi was, maar hoe sturen ze het aan? Bekijk in ieder geval onderstaande demo's even, zeer de moeite waard!

http://www.theproduct.de/fr08_final.zip
http://www.theproduct.de/fr-019-final.zip

Van de eerste vind ik vooral de laatste helft mooi en de 2e is eigenlijk helemaal mooi ;) .

Verwijderd

Zoek maar eens op assembly 2002 en demo... Die dingen zijn 100% assembly.. Puur massochisme om die zaken zo te programmeren :)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2002 19:52 ]

• GG85
  • Nu online

GG85

.......

Topicstarter
Voorbeelden?

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 09:16
Die textures worden met behulp van formule's gegenereerd, net als de scenes. Van te voren wordt alles berekend en in het geheugen van de PC opgeslagen. Daarom kan de executable zo klein worden gemaakt. En zoals eerder gezegd: de code is in assembly gedaan, geen onnodige zaken in de code.

[ Voor 20% gewijzigd door koffercomputer op 04-12-2002 19:53 ]

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• GG85
  • Nu online

GG85

.......

Topicstarter
In de eerste demo staat dacht ik dat ie 1,9 GB! aan data heeft gegenereerd, toch netjes ;)

Op die Asembly 2002 site's staan overigens geen downloads?

[ Voor 26% gewijzigd door GG85 op 04-12-2002 19:56 ]

Verwijderd

Duz.... :?

• GG85
  • Nu online

GG85

.......

Topicstarter
Wat is assembly, maken ze toch ook bijv. spellen voor grafische rekenmachines mee?

Verwijderd

GG85 schreef op 04 december 2002 @ 20:11:
Wat is assembly, maken ze toch ook bijv. spellen voor grafische rekenmachines mee?
Zoiets heet een programmeertaal :+
http://www.nederhack.nl/artikelen/asm.html

Verwijderd

hmm :) je krijgt er spontaan heimwee naar die goeie oude dos demo's van :) zeer netjes, helaas trekt m'n epia het net niet helemaal. toch erg cool :)

assembly of assembler is een zogenaamde second generation programming language. de generaties zijn:
1: machinecode (binair, bekijk een executable in notepad)
2: assembler (ieder assembler commando heeft een overeenkomstige machine code)
3: linear programming languages (qbasic, pascal, c++, enz.)
4: object orientated languages (visual basic, visual c++, c#, enz.)

assembler bestond al in de tijd vóór pc's.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2002 20:24 ]

• Ericston
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-08 18:36
Wat doet dit in W&G?
Assembly 2002 is trouwens een demo party. 64kb demo's zijn heel goed in C te maken. :)

• GG85
  • Nu online

GG85

.......

Topicstarter
Gaat hooftzakelijk over graphics lijkt me?

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
kijk voor meer van dit soort dingen eens op www.scene.org :D

en koffercomputer heeft idd gelijk, volgens mij stond een jaar of 2 geleden een tutorial/uitleg over dit soort texture generating op de site van Aardbei (een demogroep uit nl)...

edit:

het stond niet op de site van aardbei, maar het stond in een diskmag waarvan ik de naam kwijt ben |:(
het was overigens WEL geschreven door iemand van aardbei afaik

[ Voor 26% gewijzigd door BezurK op 04-12-2002 20:43 ]

Rookworst zonder R is ook worst.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:29
Echt mooi, maar me computer heeft nog naweën :(

|>

• BezurK
ik weet het weer -> Hugi Diskmag was het, welke editie weet ik niet, maar als je veel wil leren over de demoscene en het maken van demo's/intro's lees dan dit diskmag, erg cool! :)

* BezurK is soort van ex-scener ;)

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 10:08

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

http://www.ojuice.net/ dus, sja de oude shit...

de echte graffitti van het net :)
dit hoort echt wel hier in W&G, dit zijn de roots van graphics!

Stoer; Marduq

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:16

BCC

Alle textures en modellen worden gegenereerd mbv wiskundige functies. De muziek wordt gemaakt mbv een soort Mod files (tracker spul), maar dan worden zelfs de samples wiskundig gegenereerd. Combineer dit met een hoop Assembly die rechtstreeks de GPU aanspreekt en je komt een heel eind...

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:31

Pelle

🚴‍♂️

Hmm, het is misschien wel grafisch wat je voor je neus krijgt, maar neem maar van mij aan dat ze je hier veeeeeeeeeel meer over kunnen vertellen bij de buren :)

* Pelle over de schutting gooit *

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik heb naar aanleiding van dit topic maar weer eens mn oude verzameling demo's uitgepakt: Verses, Unreal, Second Reality, Hellraiser... snif snif... Ben ook gelijk ff op zoek gegaan naar links op google en Got etc, ik zal ze niet voor mezelf houden:

nieuws: Eye- en Earcandy: Assembly 2001 - stukje over assembly 2001

ftp.scene.org - heel veel van dit soort demo's (ik geloof ook nog de 'oude')

Ik ga weer verder, terug in de tijd van de 486. MS-DOS en demo's :)

edit: helemaal vergeten om mn beste aankoop ooit te vermelden : m'n GUS Max _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door prisselada op 04-12-2002 22:58 ]

if you're gonna be dumb you gotta be though

• Dash2in1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08 23:13
* Dash2in1 is stunned

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

64kb is nog goed te toen met C++ zolang je geen standaard startupcode of libraries gebruikt.. Voor de snelheid worden sommige stukken nog wel in assembler gedaan. Ik geloof dat farb-rausch de source van sommige demos op hun site hebben staan (behalve de sound engine).
Het kan trouwens nog kleiner, kijk maar naar http://www.256b.com, 256 byte demos :).

www.madwizard.org

• PommeFritz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-07 04:13

PommeFritz

...geen friet

Pwah.. 64Kb demo's.... wat pas echt cool was, dat waren de boot block demo's van de Commodore Amiga! 512 bytes pure power: 24 bit copperlists, 3d glenz vectors, fullscreen scrollers... en dan na een muisklik het gecrackte spel starten. Dat waren tijden :P

FireFox - neem het web in eigen hand

• Robin
  • Niet online
Deze link had ik nog ergens staan. Daar staat een verzameling van 64KB demo's en ook grotere :).

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:12

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Die dingen worden echt niet in pure assembly gedaan hoor... het meeste is gewoon C/C++. Ga jij je directX functies maar eens aanroepen in assembly, dat is een hel met die virtual tables
overigens is opengl populairder in de scene wereld

BCC schreef op 04 December 2002 @ 21:18:
Combineer dit met een hoop Assembly die rechtstreeks de GPU aanspreekt en je komt een heel eind...

dit is dan ook pure onzin. Geen enkele GPU is hetzelfde, en bovendien kun je daar gewoonweg niet bij met gewone windows apps... dan zul je in kernel mode moeten draaien

.edit: kleine toevoeging
De executables worden ook nog eens ingepakt met een exe packer, meestal upx. Scheelt al gauw 60% :)

[ Voor 58% gewijzigd door .oisyn op 05-12-2002 00:59 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• franklin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:29

franklin

denkt teveel...

Verwijderd

Ik wil toch even een correctie toevoegen: Berzurk heeft op geen enkel moment het recht om zichzelf met de scene te associëren.

Als je overigens even de moeite had genomen om de farbrausch site door te ploegen (of de eindscroller van fr-019 had gelezen) had je kunnen weten dat er een redelijke n00b-proof uitleg van de gebruikte technieken op www.theproduct.de stond. (maar dat artikel van Ile is ook nuttig)

• Creepy
  • Laatst online: 16:33

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ook in Delphi zijn deze demo's goed te maken. Op deze site zijn een paar 64K demo's te vinden geschreven in Delphi inclusief complete source. DirectX is nog niet eens nodig want ze maken gebruik van OpenGl ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• BezurK
Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 01:23:
Ik wil toch even een correctie toevoegen: Berzurk heeft op geen enkel moment het recht om zichzelf met de scene te associëren.

Als je overigens even de moeite had genomen om de farbrausch site door te ploegen (of de eindscroller van fr-019 had gelezen) had je kunnen weten dat er een redelijke n00b-proof uitleg van de gebruikte technieken op www.theproduct.de stond. (maar dat artikel van Ile is ook nuttig)
Ik heb vroeger aardig veel getracked. Ben ook op aardig wat demoparty's geweest (2 keer Bizarre, 3 keer Takeover, 2 keer Ambience en een keer Dialogos in Duitsland) en heb meegedaan aan al die compo's. Heb me echter nooit echt scener gevoeld, en ben het ook nooit echt geweest. Ben ik blij mee want die echte sceners zijn maar zielige arrogante mannetjes als je het mij vraagt. Vandaar dat ik ook zei "soort van" :)

[ Voor 29% gewijzigd door BezurK op 05-12-2002 08:52 . Reden: ff wat anders geformuleerd :) ]

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 19:19
http://www.pouet.net/ staat ook barstensvol met deze demo's. Op http://www.gametutorials.com/Favorites/GT_Favs.htm staat een collectie van een paar van de beste demo's die er ooit gemaakt zijn imho, naast die van http://farb-rausch.de/ natuurlijk.

Ze worden in ieder geval gemaakt door, zoals al eerder werd opgemerkt, zoveel mogelijk met formules te doen. Kijk maar in FR-08 : die soort krakelingen die je aan de muur ziet zijn echt gewoon het resultaat van een formule. Net zoals de horens boven het kasteel, de (hoe zal ik het noemen) op en neergaande mega-pokken etc :P . De muziek is beslist geen midi, maar tracker-muziek, waarbij de samples zelf ook met een formule worden gegenereerd. Verder is natuurlijk de exe gecomprimeerd.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• BaRF
  • Laatst online: 15:50

BaRF

bijna kerst

* BaRF heeft heimwee naar vroegere tijden :P

aah die goeie ouwe tijd dat ik voornamelijk de muziek trackte voor zulke demos... lekker 4 sporig chippen enzo :D Ik heb ook wel eens wat 64s gemaakt in turbo pascal! :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

prisselada schreef op 04 december 2002 @ 22:55:
Ik heb naar aanleiding van dit topic maar weer eens mn oude verzameling demo's uitgepakt: Verses, Unreal, Second Reality, Hellraiser... snif snif... Ben ook gelijk ff op zoek gegaan naar links op google en Got etc, ik zal ze niet voor mezelf houden:

nieuws: Eye- en Earcandy: Assembly 2001 - stukje over assembly 2001

ftp.scene.org - heel veel van dit soort demo's (ik geloof ook nog de 'oude')

Ik ga weer verder, terug in de tijd van de 486. MS-DOS en demo's :)

edit: helemaal vergeten om mn beste aankoop ooit te vermelden : m'n GUS Max _/-\o_
Second Reality!!!! Die was echt heel goed voor die tijd!!! Daar hebben we destijds nog met een man of wat omheen staan te kwijlen.. Draaide toen erg goed op mijn splilsplinternieuwe 386.. Inderdaad SNIF... Daar komen weer een heleboel goeie herinneringen naar boven.. _/-\o_

• Dark_M
  • Niet online

Dark_M

DKM

GG85 schreef op 04 december 2002 @ 19:48:
Ik kwam pas onderdestaande grafische demo's tegen van slechts 64Kb
Loop jij ff flink achter die eerste is toch alweer 2 jaar oud dacht ik zo :)

Weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!11 :P

• Creepy
  • Laatst online: 16:33

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

DarK_M schreef op 05 december 2002 @ 11:40:
[...]

Loop jij ff flink achter die eerste is toch alweer 2 jaar oud dacht ik zo :)
En 64K (en zelfs 4K) intro's bestaan echt al JAAAAAAREN ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 11:07:
Second Reality!!!! Die was echt heel goed voor die tijd!!! Daar hebben we destijds nog met een man of wat omheen staan te kwijlen.. Draaide toen erg goed op mijn splilsplinternieuwe 386.. Inderdaad SNIF... Daar komen weer een heleboel goeie herinneringen naar boven.. _/-\o_
Crystal Dream 2 (1993) en UltraForce vectdemo (1991) zijn ook mooi :)

CD2 heeft nogsteeds de beste muziektrack die ik van demo's ken...

Ik heb een tijdje geleden een site gevonden met een enorm archief aan demo's en intro's en allerlei bekend spul binnengehaald en opnieuw bekeken :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-07 20:20
4k intros werden voor het eerst veel gemaakt in 1994 toen Assembly'94 de competition introduceerde. Toendertijd was het wel vrijwel allemaal assembler aangezien de meeste democoders uit die tijd hun intros en zelfs demos in assembler schreven.

Ik heb zelf in 1998 nog een DirectX 4k geschreven in assembler :) Maar je kunt ook makkelijk in C tegenwoordig zelfs een 4k maken, er is veel te tweaken met headers van executables etc. Veelal al compiletime met tools als Visual Studio.

Verwijderd

Heheheh :) Toen ik voor het eerst met Visual C (4.2 geloof ik) mijn eerste Hello World proggie had gemaakt in een windowed project, was ik gelook ik minimaal al 512Kb kwijt... Ik schrok me de pleuris.. Vanuit dos programmeren was ik inderdaad 2/3 Kb gewend (of kleiner, lang geleden allemaal) voor dit soort zaken..

Goed weten hoe je programeert is in het geval van 4K demo's 90% belangrijk..

• JeroenB
Nog wat leuke 64kb intros:

Please The Cookie Thing van de Nederlandse groep Aardbei (bestaat inmiddels niet meer geloof ik, of heftig inactief.)
Heaven 7 van Exceed. Raytracing! Geen hardware 3d dus, erg mooi wel.
Squish van AND, de winnaar van de afgelopen Assembly 2002 64kb competitie. Deze intro bevat zoveel scenes/objecten/etc. dat het griezelig is :) Nog meer dan andere recente mega-gegenereerde intros.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 december 2002 @ 19:51:
Zoek maar eens op assembly 2002 en demo... Die dingen zijn 100% assembly.. Puur massochisme om die zaken zo te programmeren :)
The product is geschreven in C++, geen assembler. De musicgenerator is assembler dacht ik.

Ze hebben een player gemaakt voor demodata die ze genereren met een speciale editor. Die editor genereert parameters die ze weer afspelen wanneer je de demo runt, en zo genereert ie textures, samples en spline data. Dat wordt dan gevoerd aan de demoplayer.

Verwijderd

JeroenB schreef op 05 december 2002 @ 11:56:
Nog wat leuke 64kb intros:
Please The Cookie Thing van de Nederlandse groep Aardbei (bestaat inmiddels niet meer geloof ik, of heftig inactief.)
PTCT! :D. Het grootste stuk code was de texture generator. Dit intro is ook volledig in C/C++ gemaakt. SNQ was meester in het strippen van overbodige crap uit VC++ compiled code.

• JeroenB
Later op Takeover (2000?) had'ie zelfs nog een OpenGL 4k in C... En zag er nog best leuk uit ook.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenB op 05-12-2002 13:20 . Reden: typo ]

Verwijderd

JeroenB schreef op 05 December 2002 @ 13:20:
Later op Takeover (2000?) had'ie zelfs nog een OpenGL 4k in C... En zag er nog best leuk uit ook.
Oja! TO2k idd. Hij had een demosysteempje gemaakt speciaal voor 4K en 64K demootjes, echt briljant. :) Maakte dat ding ook niet nog geluid?

offtopic:
Moet jij je patser-sig. niet update met de specs van die bak op je werk? ;)

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:12

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

BezurK schreef op 05 December 2002 @ 08:46:
Ben ik blij mee want die echte sceners zijn maar zielige arrogante mannetjes als je het mij vraagt. Vandaar dat ik ook zei "soort van" :)

Yup hier ben ik het dan weer mee eens... ik heb het eens aangekaart ergens toen er een aantal (ex-)sceners rondliepen. Kreeg ik gelijk iedereen op m'n dak :P. Niet echt een verstandige actie, maar ik sta nog steeds achter mijn standpunt. Nou wil ik niet meteen alle sceners over een kam scheren, er zitten vast aardige lui tussen, en de meesten zullen sowieso aardig zijn als je zelf ook in de scene zit c.q. een bekende bent, maar ik heb nog nooit gehad dat een scener die mij niet kende gewoon relaxed tegen mij deed zodra ie ook maar het idee had dat ik minder van een bepaald gebied wist dan hijzelf

ach ja, sommigen maken wel mooie dingen ;)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1