[boek] werking van de hersenen

Pagina: 1
Acties:

• wacco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-03-2023

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Weet iemand een goed boek / hyperlink? Ik ben nogal geïnteresseert in hersenen, maar kan er jammer genoeg bar weinig info over vinden.
Hoe werken ze? Hoe zit dat nou met 'links' die gelegt kunnen worden in hersenen? Hoe zit dat met dat bepaalde gebieden bepaalde specifieke functies hebben? En dat je maar 10% schijnt te gebruiken?

Alles wat een link legt naar (de ontwikkeling van) AI's is ook goed.
Ik kwam een beetje op deze vraag door het draadje over eeuwige levens, maar vond het té offtopic om het daar in te plaatsen :)

Spolap: Interactive webcomic

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Biological Psychology - Kalat (duur boekje, maar wel zeer informatief)

Dat van die 10% is een groot sprookje. Dat is ooit ontstaan omdat in de hersenen heel veel heel kleine neuronen zijn. Vroeger dachten neurologen dat dit baby-cellen waren die nog volwassen moesten worden. Dat blijkt onzin te zijn. Maar het merendeel van de hersenen bestaat dus uit die kleine celletjes. Daar komt de legende waarschijnlijk vandaan. Er is namelijk totaal geen wetenschappelijke theorie die zoiets stelt.

Verwijderd

aiaiai

wat wil je weten???
Er is een enorme hoeveelheid geschreven over de hersenen vanuit verschillende invalshoeken. Ik denk niet dat er een boek is dat alles behandeld.
Kalat (wat christiaan aanraadt) zou ik in ieder geval niet nemen (sorry christiaan), want het gaat maar voor een heel klein gedeelte over het brein.
Onderzoek naar het brein kent verschillende invalshoeken.
- psychofysica, wat zich bezighoudt met hoe je fysieke stimulie ervaart, uit de natuurkunde weten we dat licht golfpatronen of bolletjes (protonen) kunnen zijn. Waardoor kunnen onze zintuigen (in dit geval) de ogen deze energiegolven of bolletjes waarnemen als licht, en hoe zit dat dan met kleuren? want dat zijn fysisch gezien ook gewoon energiegolven maar met verschillende freguenties, waarom is de ene frequentie rood en de andere groen? En hoe zit dat dan met geluid? en waarom horen we kleuren niet en zien we geen tonen, als het allebei energiegolven zijn??? Heel erg interessant en behoorlijk basaal zogezegd.
Je hebt ook de zogenoemde 'mindmappers' in dit onderzoek gaat het erom te bepalen welke hersengebieden corresponderen met welke activiteit. Met welk gebied kunnen we zien, horen? welk gebied is afwijkend bij personen met een bepaalde afwijking? zijn er wel afwijkende gebieden? Zit taal links en gevoel rechts? Is er een gebied of cellengroep verantwoordelijk voor spirituele ervaringen? Onlangs was de net-ontdekte "uit-je-lichaam-treed-cel" in het nieuws, en wat te denken van een cel die alleen maar reageert wanneer je Bill Clinton ziet (en niet op een tekening of een dubbelganger, alleen op de enige echte bill clinton reageert 'ie, ook in jouw hoofd!)
Ook leuk maar minder spannend misschien is het onderzoek naar hele basale aandachtsprocessen. Wanneer krijgt iets onze aandacht en wanneer niet? welk gebied geeft aandacht. Hoe wordt aandacht verdeelt? Zijn er verschillende "routes" in de hersenen waarlangs informatie verwerkt wordt? Wordt informatie die evolutionair gezien interessant is (slangen, beren, boze gezichten, angstige gezichten) sneller of op een andere manier verwerkt?
Dan is natuurlijk nog het goede oude onderwerp: geheugen en leren. Hoe leren we? welke processen spelen een rol? wat vergemakkelijkt leren? Hoe zit het geheugen van een mens in elkaar (in vergelijking met een computer??) ? Welke gebieden zijn verantwoordelijk?
En tot slot van deze kleine opsomming (er is nog veeeeel meer): hoe zien de verschillende hersencellen eruit, welke verschillen zijn waarvoor bedoelt, hoe ontwikkelen de hersenen zich? waardoor is het mogelijk dat onbeschadigde hersengebieden taken overnemen van beschadigde hersengebieden? hoe is het breind geevolueerd? etc. etc.

Dit is nog lang niet alles, er zijn nog veel meer soorten van onderzoek aan te wijzen die allemaal net iets anders benadrukken en allemaal op zijn minst een eigen boekenkast aan materiaal leveren....

Als je iets in deze richtingen interessant vindt kan ik je misschien helpen (met weliswaar peperdure boeken uit de states...) en voor andere onderwerpen heb ik alleen maar hele saaie boeken gehad, dus die zal ik je ook niet aanraden...

Verwijderd

Het boek " De kunst van het geheugen " (Daniel L. Schachter) gaat niet zozeer over de hersenen maar over mensen die geheugenverlies hebben (gehad) door verschillende oorzaken.

Inderdaad wordt geen 10% gebruikt, maar de volle 100% in dit boek worden talloze voorbeelden onderbouwd waarin mensen zelfs gedeelten van hun hersenen moeten missen en toch een 'normaal' volwaardig leven hebben;
Terwijl andere minime ongelukjes kunnen leiden tot de raarste stoornissen.

Verwijderd

Over de 10% mythe heb ik ook een klein stukje in de FAQ staan: http://gathering.tweakers...14962387#procent_hersenen

• Marialice
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-12-2023

Marialice

beetje gek en is er trots op

Heel goed boek over neurowetenschappen: Kandel, Schwartz, Jessell; Principles of neural science. Wel een beetje dik en duur, maar dan heb je ook wat :).

"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see."

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:08

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De 10%-legende komt door twee andere feiten:

- De mens gebruikt slechts 10% van de hersenen voor motorische functies (de rest is voor zintuigen, geheugen, gedachten, etc)

- Slechts maximaal 10% van de hersenen is tegelijk actief. Enige uitzondering: epileptische aanval.

Hieruit is dus de legende ontstaan dat slechts 10% van de hersenen gebruikt zou worden... Het wordt wel degelijk allemaal gebruikt, maar niet allemaal tegelijk.

Wat trouwens ook wel interessant is om te bekijken als je wilt weten hoe de hersenen werken, zijn neurale netwerken in de informatica.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 31-12-2025

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Paul Churchland's "Matter and Consciousness" is ook een aanrader, maar wellicht wat meer filosofisch getint dan waar jij naar op zoek bent.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Verwijderd

"Godel, escher en bach" handelt deels over het brein en kunstmatige intelligentie.

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Liwenna, ik zag dat jij psychonomie studeerd? Heb ff gegoogled, en vond dat best wel interessant. Maar heb je misschien wat namen van boeken voor me? _Interessante_ boeken :)

• Marialice
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-12-2023

Marialice

beetje gek en is er trots op

Wacco, waar ben je precies naar op zoek? Er zijn zo ontzettend veel boeken over de hersenen, en een hele hoop goede ook nog :).

Kandel (zie boven) gaat vrij diep, en is ook erg volledig over de werking van de hersenen. We hebben er bij geneeskunde 5 weken aan besteed, dat zegt genoeg denk ik :) Ik zou het niet kopen als je gewoon geïnteresseerd bent, maar als je het ergens kunt lenen is het echt aan te raden.
En verder heb ik hier nog in de kast staan: An introduction to cognitive psychology (Groome). Is een stuk makkelijker doorheen te komen. Dit boek gaat meer in op de cognitieve functies (geheugen, aandacht, concentratie, perceptie, enz.) dan op de meer motorische. (En daardoor kun je de link met AI wat makkelijker leggen).

Trouwens, een vrij goede inleiding over kunstmatige intelligentie in het Nederlands: Breinmakers en breinbrekers, auteur weet ik zo niet uit mijn hoofd.
En over de wat meer praktische AI (zoekstrategieën, game-playing, neurale netwerken, onzekerheid): Artificial Intelligence, a modern approach.
Dit zijn studieboeken van kunstmatige intelligentie (ja, ik ben overgestapt, was toch leuker dan geneeskunde ;) ). Ik hoop dat je er wat aan hebt.

"I can't explain myself, Sir," said Alice, "'cause I'm not myself, you see."

• RobzQ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-12-2020

RobzQ

greedy as a pig

Godel, escher en bach
Eigenlijk bijna al het werk van hofstadter

En vergeet zeker niet de boeken van D.C. Dennet

..so be wary of any man who keeps a pig farm..

Verwijderd

Offtopic:
Verwijderd schreef op 04 December 2002 @ 22:54:
...uit de natuurkunde weten we dat licht golfpatronen of bolletjes (protonen) kunnen zijn.
Een betere zin zou zijn:
...uit de natuurkunde weten we dat licht als golven (elektromagnetische straling) en als deeltjes (fotonen) kan worden beschreven.
Het was niet zo belangrijk voor je verhaal, maar ik als natuurkundestudent kan het niet laten dit te verbeteren.

• wacco

wacco

cli, hlt.

Topicstarter
Ik ben nogal geïnteresseert in kunstmatige intelligenties, en wilde nou wel eens weten hoe dat allemaal in de hersenen werkt. Wat ik dus eigenlijk nodig heb is een beetje inleidend boek, wat een informatie bevat over hoe het allemaal globaal een beetje werkt. En dan weet ik pas waar ik wat meer over wil weten. :)
De boeken die Marialice suggereerde zal ik eens gaan opzoeken, grote kans dat ze bij ons op school in de bieb staan.

Verwijderd

Paul Churchland's "Matter and Consciousness" is ook een aanrader, maar wellicht wat meer filosofisch getint dan waar jij naar op zoek bent.
Dat is inderdaad een grote aanraader om zijn heldere en beknopte uiteenzetting van verschillende filosofische denkbeelden en wetenschappelijke wetenswaardigheden rond het lichaam/geest probleem. Een waarschuwing is hier echter wel op zijn plaats: Paul hangt het eliminativisme (gevaarlijk!) aan en geeft dit concept daarom ook aardig wat credits, zonder dat hij daarbij aangeeft dat dit ook zijn eigen overtuiging is - voor je het weet wordt je meegesleurd met deze pervide ideeen en dat zou natuurlijk oneindig jammer zijn. Het is maar even dat je het weet ;)
2 LD: :P
Pagina: 1