Toon posts:

[HDD] installatie met Maxblast software

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mijn probleem is dat mijn harde schijf (maxtor) van 60 gig niet werkt op mijn comp.dat kan wel met MAXBLAST soft door de cap limit (jumpers) in te schakelen.door dan te formateren met MAXBLAST kan ik de volle 60 gig gebruiken,maar daar zit t probleem want bij t formateren vraagt ie dan om een bootupdisk (kan ook zonder maar dan krijg ik t bericht bij t opstarten `Ntldr is missing`).mijn vraag is dus....hoe maak ik een bootupdisk voor windows prof 2000.
je zou zeggen SYMANTEC GHOST maar weet niet hoe ik daar een OS IMAGE maak van w2000prof....wie heeft voor mij een duidelijk en helder antwoord????
alvast heel erg bedankt!!!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Voor een duidelijk antwoord is een duidelijke(re) vraagstelling handig.

Maar wat jij wil als ik het goed begrijp is Win2K booten vanaf een redelijk oud systeem wat van tevoren MaxBlast geladen moet hebben. Ik weet niet of dit uberhaupt kan... Ik vermoed van niet.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:45
Voor zover ik weet zijn de cd-roms van de windows-installatie al bootable. Dus gewoon de installatie cdrom van windows erin stoppen en je hebt een bootdisk.

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor de onduidelijke vraag,ik had al geprobeerd windows te installeren maar dan krijg ik t bericht `kan wisselbestand niet vinden`,ik vermoed dus dat ik bij maxblast t beste een bootupdisk kan gebruiken als ie erom vraagt,maar daar moet dan wel een os image van w2000 opstaan,en dat krijg ik dus niet voor elkaar....vandaar

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 December 2002 @ 19:17:
sorry voor de onduidelijke vraag,ik had al geprobeerd windows te installeren maar dan krijg ik t bericht `kan wisselbestand niet vinden`,ik vermoed dus dat ik bij maxblast t beste een bootupdisk kan gebruiken als ie erom vraagt,maar daar moet dan wel een os image van w2000 opstaan,en dat krijg ik dus niet voor elkaar....vandaar
1. Wát zit er nu nog aan schijven in je computer?
2. Wat staat er nu op (w2k)?
3. Is die Maxtor ter vervanging van de originele schijf die nog in 't systeem zit?
4. Is die maxtor een vervanging van de originele schijf, en nu master en wil je een image die op een slave staat hierop plaatsen?
5. Wat is überhaupt de configuratie van schijven/cd-r(om)/DVD-ROM etc in je computer?
6. Geef eerst eens een overzicht en lees de troubleshooter in de faq eens over het hoe en waarom van een duidelijke probleem omschrijving. Dan beloof ik dat je een goed antwoord krijgt O-) (anders plaatst een modje een slotje..)

ps: t bericht `kan wisselbestand niet vinden` duidt er vaak op dat je niet alle logische schijfstations via een Ghost hebt teruggeplaatst.

Verwijderd

Topicstarter
happy mdma,komtie.....1:op dit moment gebruik ik een seagate 8gig harde schijf met 2:windows prof 2000 3:ja,de 8gig seagate wil ik inderdaad vervangen door de maxtor 60gig 4:ja,de maxtor word dus gewoon de enige en dus master en wat ik nodig heb is een bootable floppy voor w2000,wat maxtor daar precies mee doet weet ik niet (heb er niet erg veel verstand van) vraag 5 begrijp ik niet helemaal 6:begrepen!!!

Verwijderd

Dump MaxBlast !
-Upgrade je mobo-bios , zodat deze >60GB hd support
of
-Haal een PCI IDE controller kaartje. Deze heeft een eigen bios met >60GB HD support

Vervolgens met ghost kopieren van 8 naar 60GB....

Verwijderd

Topicstarter
by the way,mijn comp is een oudje p3 500mhz,en ik heb met SYMANTEC GHOST geprobeerd een ghost image te maken,maar bij maxblast krijg ik dan t bericht `no os detected...

Verwijderd

Kan je niet de schijf installeren met een drive overlay,
daarna indelen als 1x FAT16 van zeg 20MB en de rest als FAT32/NTFS ?

Dan kun je namelijk de bootgegevens op die Fat16 kwijt terwijl je Windows op de overige ruimte installeert. Voordeel is dat je dan ook met andere bootmanagers kunt werken zoals www.Xosl.org

Overigens mijn eigen indeling:

[FAT16 boot | FAT32 Windows | FAT32 werkruimte overig]

Welke als voordeel heeft dat ik niet bij iedere terugzetting van mijn backup/Ghost de download queues hoef te legen (staan op de werkpartitie).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 December 2002 @ 19:50:
by the way,mijn comp is een oudje p3 500mhz,en ik heb met SYMANTEC GHOST geprobeerd een ghost image te maken,maar bij maxblast krijg ik dan t bericht `no os detected...
Ik heb thuis een Slot-1 PIII-550 staan met 440BX chipset (Shuttle AB61 bordje) daar draait zonder enige problemen een 40Gb IBM 60GXP z'n rondjes. Zelfs een 80Gb WD deed 't zonder probs.

De Gb-limieten van HDs liggen oa op 32Gb en daarna pas 128Gb, dus als een 40Gb en een 80Gb 't bij mij op een Slot-1 mobo deden, lijkt 't mij dat een 60Gb schijf 't bij jou waarschijnlijk ook gewoon kan doen.

Dus:
Verwijderd schreef op 04 December 2002 @ 19:49:

Dump MaxBlast !

-Upgrade je mobo-bios , zodat deze >60GB hd support
....
Probeer 't eerst eens..

1. Knikker die schijf erin

2. Kijk in 't BIOS of de herkende parameters van de HD overeenkomen met die op de schijf (heads, landingzone, clusters etc..) Misschien eerst 'HD Detect' doen

3. Zo ja, dan wordt ie gewoon herkent, en hoef je maxblast niet te gebruiken (problemen moet je oplossen, niet omzeilen ;) )

4. Zo nee, wat voor Mobo heb je (fabrikant, type) en ga eens bij die fabrikant kijken voor een bios-update. 10 tegen 1 dat ie 't daarna wel gewoon doet.

Oh ja, die W2k bootdisk en Ghost gaan echt niet werken samen.. Ghost is namelijk DOS-based - en W2k - thank god - niet.

Die Ghost disk zou namelijk bootable moeten zijn.

edit:
typo

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2002 20:10 ]

• Timer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-03 03:08
Dus je krijgt wel dat scherm van MaxBlast bij het booten van de schijf en daarná de 'no operating system' error? Bij dat scherm van MaxBlast kan je dan toch snel op de spatie drukken om te booten van diskette? Je kunt dus zoiezo geen OS installen als dat MaxBlast bericht niet in beeld is geweest want dan heb je gewoon geen schijf dus...

Windows Bootfloppies staan hier:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/560372#17

Met de cd-rom zou ook moeten kunnen, alleen ik kreeg toen een hele vreemde error (onleesbare tekens) na een druk op de spatie. Bootdiskette deed ie weer wel.

• Timer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-03 03:08
Heb je deze goed doorgelezen?
Installation Procedures (Onder New install staan de procedures voor het installeren van een OS op 1 hdd met ondersteuning door MaxBlast en hier moeten een aantal belangrijke volgorden aangehouden worden.)
How to Boot from a Floppy Disk
Pagina: 1