Toon posts:

[HDD] Harddisk schuin houden terwijl actief gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kwam vandaag iemand mij vertellen dat als je pc aanstaat en bv je kast ff openmaakt om ff wat fans te installeren etc, dat niet zo verstandig is om em dan op ze zijkant te leggen, dit omdat de harddisk dan niet goed van binnen ondersteunt wordt ofzo? Is dit waar? Ik doe dit namelijk al jaren lang en me HD's vertonen nou niet echt mankementen ofzo.

Iemand een idee of dit bewezen slecht is?

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Onzin, elke harde schijf kan ook op zijn zijkant gemonteerd worden, zo die van mij ook, niks geen problemen, werkt gewoon goed.

• MegaJurk
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

sorry sorry !!!!!

Niet goed gelezen, als de pc aanstaat....nee, dat zou ik inderdaad niet zo gauw doen...

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-03 11:45
men kan hd zelf verticaal monteren zonder problemen, het enige waar je op moet letten, als de kogellagers wat uitgesleten zijn (paar jaar oud) is het niet zo verstandig om de richting te veranderen
of dit ook geldt voor de nieuwere fluid bearing weet ik niet, maar uit veiligheid zet ik toch altijd mijn pc af bij het bewegen van de kast :)

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-03 15:19

Chakotay

Lick here to continue

Mijn 80GB Maxtor hangt permanent een beetje schuin in de lengterichting omdat de koeler een beetje de schroefgaatjes in de weg zit. Nergens last van nog...

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Uhm... vraag jezelf eens af hoe het dan zit met laptops? Je zal maar net een ontzettende nies- of hoestbui krijgen met zo'n ding op schoot.

"Do you have to sneeze? click here for total shutdown!"

ARME AOW’er

• Beun_de_Haas
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Beun_de_Haas

Bird, plane, no it's ...

waterpas blijft wel het meest optimaal...

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-11-2025
Bij het kantelen van een harde schijf terwijl deze draait denk ik ineens aan een gyroscoop... Voor zover ik het nu kan begrijpen (lang leve google) ben ik vooralsnog van mening dat het niet slim is om een harde schijf te kantelen zolang deze draait... Mijn "intuitie" is gebaseerd op de inleiding van de volgende site:

http://inwfnu07.rug.ac.be/practicum/P8Gyro.htm

edit : linkje erbij gezet

[ Voor 23% gewijzigd door prisselada op 04-12-2002 18:44 ]

if you're gonna be dumb you gotta be though

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-03 11:06

bloasfist

Slot-A Crew

hm.. ervaring leert dat het geen ene ruk uitmaakt. Al hele_maal_ niet tijdens het monteren.

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 20:27
Een harde schijf hoort hier geen problemen mee te krijgen, anders is die hdd van dermate lage kwaliteit, dat je wel n's garantie mag eissen :P

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

GuardianAngel schreef op 04 december 2002 @ 18:10:
Uhm... vraag jezelf eens af hoe het dan zit met laptops? Je zal maar net een ontzettende nies- of hoestbui krijgen met zo'n ding op schoot.
Hehe, ik heb laatst zo'n notebook harde schijf in zo'n extern USB behuizing terwijl die aan m'n notebook hing (wat een zinsconstructie 8)7 ) ontzettend laten stuiteren. Dacht er niet meer aan dat ie aangesloten was, zette mijn notebook even aan de kant. BAM, van zo'n 30 cm keihard op de tegels |:(

Hij doet 't sindsdien nog steeds prima 8) Wel puur geluk.

Maar wat meer ontopic, ik denk dat je bedoelt het even schuin houden of zetten terwijl de schijf al draait. Natuurlijk is dit niet echt de bedoeling, maar doe het zelf ook wel moet ik toegeven en heb zelf ook nog nooit problemen gehad. Ze kunnen dikwijls toch wel wat hebben (tenzij je de schijf ergens tegen stoot, da's minder prettig)

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:25

BCC

Ik denk dat het niet fijn is voor de koppen, omdat de platen door het Gyroscoop effect een tegenwerkende kracht gaan uitoefenen opde richting waarin de HD zich beweegt, waardoor als er wat speling in het asje zit de koppen wel eens in de knel zouden kunnen komen (aangezien deze tegenwoordig ook zo ontzettend strak erop staan)....
(Dit is dus als hij aanstaat hé... uit boeit het volgens mij helemaal niets)

[ Voor 11% gewijzigd door BCC op 04-12-2002 18:56 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-03 09:19
Als je ffies dat ding aan de kant legt om een paar fans te installeren ( wat hier gevraagd wordt ) is er helemaal niets aan de hangt..

Zolang je met het aansluiten of verleggen van de harddisk maar geen kortsluiting gaat lopen maken.. Want das nooit grappig in een werkend systeem. :)

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ach....

Systeem aanzetten, HD op laten starten, schudden en hard ook en ..... al de data is nog intact.

Over het algemeen valt het wel mee wat wel en niet kan met een HD, maar het kan altijd fout gaan dus verstandig is het niet.

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:22

bloody

0.000 KB!!

ik schud regelmatig aan mijn bak, omdat de HD koeler soms een schurend geluid maakt. HD doet het nog steeds O-) :|

Oh ja, de winkel wil de koeler niet terugnemen omdat ie nog niet kapot is. Hoop dat de koeler binnen een maand kapot is --> garantie })

nope

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-03 10:45

LauPro

Prof Mierenneuke®

Yngwie- schreef op 04 december 2002 @ 18:46:Hehe, ik heb laatst zo'n notebook harde schijf in zo'n extern USB behuizing terwijl die aan m'n notebook hing (wat een zinsconstructie 8)7 ) ontzettend laten stuiteren. Dacht er niet meer aan dat ie aangesloten was, zette mijn notebook even aan de kant. BAM, van zo'n 30 cm keihard op de tegels |:(

Hij doet 't sindsdien nog steeds prima 8) Wel puur geluk.
offtopic:
Ik heb m'n rHDD van ruim 1 meter hoogte naar beneden laten 'keilen' >:) (viel uit mijn tas |:(), werkt ook nog steeds hor ;)

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

bloody schreef op 04 december 2002 @ 19:13:
Oh ja, de winkel wil de koeler niet terugnemen omdat ie nog niet kapot is. Hoop dat de koeler binnen een maand kapot is --> garantie })
is dat proces niet handmatig te versnellen? })

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Onzin, die dingen kunnen tegenwoordig best een hoop hebben en inslijten van lagers enzo zal ook wel meevallen, want die 3,5" schijfjes zijn gewoon niet echt zwaar.

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:38

DatraxZ

TrueCrypts Everything

hmmm , toen ik in de tijd m'n 425Mb schijf in de breedte wat liet schommelen was ze er toch ook aan...

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik heb ook ooit lopen schommelen met een WD Caviar (~700Mb ofzo). Er zat uiteindelijk wel een mooi voordeel aan vast: ik weet nu eindelijk hoe een harde schijf er van binnen uitziet (ben namelijk altijd al nieuwsgierig geweest :) ).

if you're gonna be dumb you gotta be though

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:18
Bigs schreef op 04 december 2002 @ 19:28:
Onzin, die dingen kunnen tegenwoordig best een hoop hebben en inslijten van lagers enzo zal ook wel meevallen, want die 3,5" schijfjes zijn gewoon niet echt zwaar.
Niet alleen tegenwoordig, ik heb ooit een oude 8,4 Gig Seagate van ruim 1,5 meter naar beneden op de tegels laten vallen. Hij deed het nogsteeds.

edit: Hij draaide vlak voordat hij viel, ik had hem los aan een IDE kabel hangen |:(

[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 04-12-2002 20:49 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Topicstarter
ok dus ik kan concluderen, dat de nieuwe versie HD's wel tegen een stootje, of kantelinkje kunnen... leek mij eerlijk gezegd ook want ik doe het al 3 jaar zo, en nog nooit probs gehad.

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Dat lijkt me een juiste conclusie ;)

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:05
Bij een draaiende hdd komen er grote krachten op de centrale as te staan op het moment dat je deze schrijf gaat verplaatsen (roteren)
Natuurlijk kan de HDD daar wel tegen, maar het is een factor van 'extreme' slijtage aan je lagers.

kortom, liever niet, verplaatsen in het vlak is dus ook niet zo erg, maar van horizontaal naar vertical is wel erg.... :)O

maar het kan wel.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

LauPro schreef op 04 december 2002 @ 19:18:
[...]
offtopic:
Ik heb m'n rHDD van ruim 1 meter hoogte naar beneden laten 'keilen' >:) (viel uit mijn tas |:(), werkt ook nog steeds hor ;)
Die HDD kunnen geloof ik iets van 10G hebben.

Mits ze uitstaan >:)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-03 16:59
Mijn kat heeft een keer mijn - draaiende - laptop van tafel geduwd, op een plavuizen vloer. Geen probleem. Iemand anders heeft een keer een draaiende laptop uit z'n handen op de stoep laten kletteren. Ook geen probleem. De enige keer dat ik een laptop heb zien sterven door een val was toen die in zeewater terecht kwam, maar dat kwam vast en zeker niet door de schok. :)

Ik denk dat het allemaal wel meevalt wat je kan doen met een HD. Ik geloof overigens wel dat een HD in een niet-horizontale positie op een gegeven ogenblik ingedraait is naar zijn positie en het veranderen na een lange tijd minder slim is. Maar dit is niet onderbouwd, dit zijn speculaasjes - ahum - speculaties.

Verwijderd

Topicstarter
:P wie zoet is krijg lekkers wie stout is de roe! (of je HDD begeeft het dus)

Verwijderd

m zet me kast meestal op zun pootjes.. dan flikkeren er geen schoefjes op je mobo / in je cpu koeler ed :D

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
(regelmatige :)) persoonlijke ervaring: geen probleem.

• Strikie
  • Laatst online: 23-03 11:41

Strikie

Athletics

Mijn 2 Maxtor schijven liggen gewoon los in mn kast (schuin) ivm minder herrie, dit al 6 maand, totaal geen klachten :)

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Pagina: 1