Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Poweknop & Resetknop op 1 wipschakelaar

Pagina: 1
Acties:

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 09:08
Om mun pc strax te kunnen aanzetten en te resetten heb ik een wipschakelaar (tipoets) die 2 kanten op kan, naar boven en naar beneden :)
Nou is de bedoeling om dus op het ene contact de power aanlsluiting te doen en op de andere de reset aansluiting. Nu heeft de schakelaar alleen 3 polen, 1 massa en 2 schakel contacten. En helaas hebben de reset en de power aansluiting geen gezamelijke GRND..
Ik kan nu wel bijvoorbeeld 1 schakelactie via een optocoupler doen om de reset te scheiden van de power. Maar doordat er een tor in de OpctCoupler zit krijg ik een spanningsval van 1.4V. Ik weet niet of ik hiermee de reset kan bedienen..
Iemand enig idee?
Zonder die spanningsval zou je het kunnen zien als een schakelaar en dat zou dan perfect zijn voor wat ik er mee wil doen.

• BosGnoom
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 09:07
Zoek eens een dubbelpolige wipschakelaar, zou ik zeggen...

Verwijderd

Hier heb ik al eens over gelezen SEARCH ikke doe t nu ook voor jr :7

• Solosmots
BosGnoom schreef op 04 December 2002 @ 18:24:
Zoek eens een dubbelpolige wipschakelaar, zou ik zeggen...
Kan, maar dan moet ik em wel in het zelfde design vinden als ik deze heb, dus eigenlijk is dat niet een goede optie.

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:45
/bla laat maar ik snap t probleem al

[ Voor 78% gewijzigd door _Hades_ op 04-12-2002 18:38 ]

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10 21:48
Solosmots schreef op 04 December 2002 @ 18:34:
[...]

Kan, maar dan moet ik em wel in het zelfde design vinden als ik deze heb, dus eigenlijk is dat niet een goede optie.
Elke schakelaar is ook in dubbel polig te krijgen hoor
Welke zoek je heb je er een foto van ?

• Solosmots
Nope, zou ik moeten maken.
Maar ik was in de electro boer zijn zaak en zag dus zijn paneel met beschikbare schakelaars, en hij had van deze maar één hangen. Maybe zijn ze er wel in 2 polige uitvoering, maarja dan zou het hevig moeilijk worden om weer aan precies dezelfde schakelaar te komen vrees ik...
En Semmietex, waar zoek jij op :? Ik zie nix met de search over dit onderwerp..

Verwijderd

ik heb er anders wel 1 :D hij staat normaal in midden (rust) en ik kan hem naar beneden pulsen en omhoog :) en hij heeft 2 wissel contacten, kortom zeer geschrikt dus

• Solosmots
Hmmz vast niet dezelfde behuizing :)

Iemand enig idee over mijn oplossing? Of dat zou werken?

Verwijderd

Als je de collector van de tor in de opto aan 12V legt hoef je alleen nog maar de overtollige spanning weg te werken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 december 2002 @ 20:42:
Als je de collector van de tor in de opto aan 12V legt hoef je alleen nog maar de overtollige spanning weg te werken.
hm en hoe wi lje dat doen ? :D
weerstandjes ?

• Solosmots
Verwijderd schreef op 04 december 2002 @ 20:42:
Hmm ja zodat er dus geen spanning staat op het circuitje achter de OptoC, dan is dat wel te proberen.
De spanning zou je inderdaad met weerstanden weg kunnen werken, maar dan moet je wel weten hoeveel stroom er gaat lopen :/
Aangezien er geen verbruiker aan hangt zou ik niet weten hoeveel stroom er gaat lopen..

Verwijderd

spanningsregelaartje 78Lxx

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 16:56 ]

• Solosmots
12V-1.4V=10.6V
Hoe wilde je dat exact gaan doen met een 78XX?
Of een regelbare variant nemen?

Verwijderd

die 10,6V kan je toch op de ingang van een 78L05 zetten? Heb je 5V, of heb je dat niet nodig?

Of iets met een mini-relais...

Wat gebeurt er eigenlijk precies bij een reset, ik kan me voorstellen dat er of ergens 5V op komt, of er komt iets aan massa te liggen.

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 18:26 ]

• Solosmots
Dat weet ik dus niet, helaas heb ik ook geen scope om het te checken..
Maybe toch maar een makkelijkere optie doen, de dubbelpolige schakelaar. Eens sjekken of de electrozaak die heeft :)

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Volgens mij verbind je als je de power/reset knop indrukt ze toch aan een gezamelijke GND of een gezamelijke +5v

(in het geval maak je het pinnetje op het mobo 'logisch 0', en in het geval met de +5v maak je het pinnetje 'logisch 1')

Maar heb je eigelijk een wipschakelaar die automatisch naar zn middenstand terug veert??

[ Voor 21% gewijzigd door M14 op 05-12-2002 19:38 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Solosmots
Yep die heb ik :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Je kunt het ook gewoon simpel via een gewoon relais of een reed-relais doen :)

• Solosmots
Das ook een goed idee, ik zal eens kijken wat hier aan relais ligt!

Verwijderd

pas op !! als je je schakeling met een relais aansluit op een van je gewoone +12 /+5 v aansluitingen van je pcvoeding dan heb je geen spanning als je pc uitstaat.. ik zou het zo doen: demonteer je pc .. pak je mobo... kijk of je kunt zien op een van de pinnejes van je power on switch aanluitingen aan gnd ligt .. meet dit ff na met een multimeter: mag max een paar ohm aangeven tussen het pinnetje en gnd (op de voedings connector) als dit niet zo is is eigenlijk allen een dubele schakelaar een oplossing.... anders sodeer je het draad je wat niet aan de gnd ligt op een van de contacten van je schakelaar.. op de middelste aanluiting sluit je gnd aan .. je neemt een 5v relais (mag ook 6v relais zijn) sluit dit met de spoel aan tussen +5vdc en da andere aansluiting .. met het contact schakel je je reset knop

• Solosmots
Hmmz das waar ook, lastig schakelen met een relais zonder spanning :P
Maar ik moet nog steeds bij de electroboer sjekken voor de makkelijkste oplossing, dat ga ik eerst proberen.
Pagina: 1