Speedfan

Pagina: 1
Acties:
  • 33 views sinds 30-01-2008

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 20:34
Ik heb dit programma op aanraden van een vriend van me geinstalleerd en ik wil hem bij deze nomineren voor de tip van het jaar ;)
Het resultaat vind ik namelijk behoorlijk verbluffend!
Ik heb het programma draaien op mijn P4 2,4 Ghz systeem. De processor wordt gekoeld door een standaard Intel heatsink (artic silver 3 en heatsink gladder gemaakt met fijn schuurpapier) met standaard intel fan erop en zit in een Asus P4S533 boardje.
Die standaard Intel fan vind ik nogal een hoop herrie maken, dus vandaar dat ik op zoek was naar een alternatief. Een nieuwe heatsink zoals een Alpha of een Zalman vind ik persoonlijk een te duur grapje.
Dus het programma speedfan maar eens geprobeerd. Ik heb de boel ingesteld op automatisch de snelheid aanpassen met een gewenste temperatuur van 50 graden celcius om mee te beginnen. Vind ik een prima temperatuurtje voor een P4 2,4 Ghz.
Wat blijkt nou? Op dit moment wordt mijn cpu dus gewoon passief gekoeld! De fan staat stil! En te temperatuur komt niet eens boven de 45 graden uit. Echt geweldig gewoon! :D
Als ik ga gamen wordt de boel wel wat warmer, maar de fan gaat maar heel zachtjes draaien (is maximaal 50% fan-snelheid zijn) en is dan dus nog steeds niet hoorbaar vanwege het lage toerental.
Op full load (cpuburn) komt hij niet boven de 58 graden celcius uit, en dat terwijl de fan dus maar op 50% van de fan-snelheid (en dus niet hoorbaar).

Ik weet niet wat jullie er van vinden, maar ik vind het verbluffend. Weg met al die dure heatsinks, mijn cpu blijft passief gekoeld door een intel heatsinkje al koel genoeg! :)

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Dat is wel een geod resultaat idd, maar ligt er natuurlijk wel aan wat voor heatsink je hebt, ik heb een hele kleine dus denkik nie dat het bij goed werkt. Ga binnenkort eens een keer een Zalman kopen ;)

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
is dit een puur softwarematig programma?

Wie / wat / waar ?

Verwijderd

Mja ok, maar 58 graden vindt ik verdomd heet, als me xp op 1.85 volt boven de 40 graden komt knal ik er nog een extra fan bij van 80 cfm ofzo :) (nu wordt ie niet heter als 37 graden.)

Hoe cooler hoe beter, maargoed ik heb mijn kast mega geisoleerd en hoor zelfs mijn deltaEHE van amper meer.

- ow en ps. speedfan ondersteunt minstens de helft van alle mobo's niet dus je moet maar ff geluk hebben daarmee.

maar al in al een wonder progje voor sommige :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2002 17:40 ]

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Doogie schreef op 04 december 2002 @ 17:38:
is dit een puur softwarematig programma?

Wie / wat / waar ?
Wel eens van search gehoord :?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Thnx, maar Speedfan is wel bekend alhier ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.