[WC]Pics

Pagina: 1
Acties:

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:10

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
Het moest er toch eens van komen :)

Je krijgt wazige ideeen en je koopt een p4 1.8a + th7II + 512 mb rimm en fix0rd een waterkoeling installatie... Helaas was het project van tevoren eigenlijk al mislukt omdat ik wist dat ik d'r toch geen fatsoenlijke temps mee zal halen :+

de plaatjes zeggen alles denk ik :)

Hieronder zie je alles verspreid over m'n bureau

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wimox/got/wc6.jpg

en

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wimox/got/wc12.jpg

Dit werkte redelijk.. ik koelde m'n radiator met 1 120 mm fan die met deze constructie de max load op 45 graden hield .. so far so good

Totdat ik ging overklokken.. het water werd al gauw flink heet en op de een of andere manier kan m'n radiator er niet mee omgaan.. meer 120mm fans erop dus ... helaas , de temps werden nauwelijks lager. Toen de zooi zo verspreid lag kwam ik niet lager dan 50 graden full load...

voorspelde dus niet veel goeds

Daarna moest het in de kast :)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~wimox/got/wc13.jpg

That's it , opzich leuk systeem alleen heb ik een brak mobo wat niet voorbij de 139 fsb wil zonder gruwelijk te crashen :(

Resultaten

Zonder wc (std coolermaster)
Idle: 46 Load: 65

Met Wc
Idle: 43 Load: 55

Onderdelen wc:
Homemade alu waterblok + homemade bevestiging
Sicce nova pompje ( 800 l/u)
Tupperware reservoir ;)
Koperen opel radiator

Allemaal leuk dat waterkoelen.. maar bij mij werkt het dus niet |:( Ga dus vanaf volgende week ook weer gewoon terug naar luchtkoeling.. alpha koeler ofso..

• TrasherXL
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11-2025

TrasherXL

Bicky burger for life

koperen radiator en alu blok? geeft dat geen problemen?

ASUS Commando | Core2Duo E6600 @ 3Ghz air-cooled | Geforce 8800GTX | Raid-0 | 4 GB DDR2-800

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:37
Koel gedaan, ruig blokje btw :))
Probeer anders eens een koperen blokje kijken of je temps dan lager zijn..?

Verwijderd

Als je beter temps wil zal je de rad opstelling moeten veranderen, hij krijgt nu de mogenlijkheid om zijn eigen warme lucht weer te hergebruiken. Dus rad tegen de bovenkant van je case en lucht je case uit.

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 december 2002 @ 16:48:
Als je beter temps wil zal je de rad opstelling moeten veranderen, hij krijgt nu de mogenlijkheid om zijn eigen warme lucht weer te hergebruiken. Dus rad tegen de bovenkant van je case en lucht je case uit.
Weet ik, maar zelfs al leg ik m'n rad uit de kast met een kamer ventilator erop gaan mijn temps max 3 graden omlaag..
koperen radiator en alu blok? geeft dat geen problemen?
Ja, als je het weken zou laten draaien wel ja ;)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Als ik jou was dan zou ik een kap maken voor die fan op je radiator zodat ie lucht door je gehele radiator zuigt.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

w00t die rad heb ik ook :D ik haal betere temps dan jouw :P met mijn xptje en dat is een hitteding

Verwijderd

netjes man maar idd de temps zijn niet echt geweldig

• PilatuS
  • Niet online
erg leuk gedaan alleen idd wel jammer van die temps

Verwijderd

Je moet ook geen alluminium koelblok nemen, die krengen geleiden voor geen flikker ;) Koper is echt beter :7

• PilatuS
  • Niet online
Bedenk trouwens wel dat je een koperen rad hebt en een alluminium blok, dat gaat namelijk niet goed samen

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
PilatuSSS schreef op 04 december 2002 @ 20:56:
Bedenk trouwens wel dat je een koperen rad hebt en een alluminium blok, dat gaat namelijk niet goed samen
And why is that? Loopt eigenlijk al maanden goed... maar zoals ik al zei.. de constructie gaat binnenkort sowieso de deur uit omdat ik er toch geen fatsoenlijke temps mee haal.. terug naar luchtkoeling :'(

Verwijderd

Zitten er niet teveel knietjes/bochtjes/hoekjes in de waterloop?
Ik tel er zo twaalf.
Toen ik twee van die haakse bochtjes tussen de slangen zette leek mijn temperatuur ook omhoog te gaan.

Hoe krachtig is de waterstraal die uit de slang komt?
Net zo dik als die uit een tuinslang, of een zielig straaltje?
En wat zijn die dikke klemdingen op het reservoir voor iets?

Ik zou er zoveel mogelijk bochten en knietjes uithalen. Dus één stuk slang naar de pomp, één stuk slang naar de radiator, en één stuk slang van de radiator naar het reservoir.

Zit je blokje ook goed strak op de processor?
Goed gelapt?
En natuurlijk een airduct voor de ventilator, en de lucht door de radiator naar buiten leiden.

En bij een koperen radiator en een aluminium blokje: wat waterwetter, of - veel goedkoper - antivries voor de auto in het reservoir gieten. (Zie search)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Wimo. schreef op 04 December 2002 @ 21:00:
[...]

And why is that? Loopt eigenlijk al maanden goed... maar zoals ik al zei.. de constructie gaat binnenkort sowieso de deur uit omdat ik er toch geen fatsoenlijke temps mee haal.. terug naar luchtkoeling :'(
Misschien zijn daarom je temps wel zo hoog, volgens mij zit je koelblok helemaal vol met witte smurrie.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 December 2002 @ 23:29:
Zitten er niet teveel knietjes/bochtjes/hoekjes in de waterloop?
Ik tel er zo twaalf.
Toen ik twee van die haakse bochtjes tussen de slangen zette leek mijn temperatuur ook omhoog te gaan.

Hoe krachtig is de waterstraal die uit de slang komt?
Net zo dik als die uit een tuinslang, of een zielig straaltje?
En wat zijn die dikke klemdingen op het reservoir voor iets?

Ik zou er zoveel mogelijk bochten en knietjes uithalen. Dus één stuk slang naar de pomp, één stuk slang naar de radiator, en één stuk slang van de radiator naar het reservoir.

Zit je blokje ook goed strak op de processor?
Goed gelapt?
En natuurlijk een airduct voor de ventilator, en de lucht door de radiator naar buiten leiden.

En bij een koperen radiator en een aluminium blokje: wat waterwetter, of - veel goedkoper - antivries voor de auto in het reservoir gieten. (Zie search)
Ok, bedankt voor de tips..

De reden voor al die knietjes is dat het anders nooit netjes in m'n kast komt.. dit is nog NIET het definitieve ontwerp want ik wil betere temps! Het blok zit ERG strak op mijn cpu dus dat is het probleem niet :)

Ik wil sowieso een ander blok maar die dingen kosten gewoon 90 euro ! Zelf maken zou ik ook wel willen maar zo netjes en degelijk als een pre-made blok krijg ik het nooit.. als die inkoop actie van mafkees er nog was had ik meteen mee gedaan _/-\o_

De straal die er momenteel doorheen stroomt is idd niet zo dik, dit komt NIET door al die knikken maar doordat mijn blok steeds meer aan het verstoppen is (ja ja geen ww/anti vries gebruikt)

Die 2 dingen bovenop m'n reservoir zijn kraantjes waarmee ik het geheel af kan sluiten zodat het handig te demonteren is

En dat fanductje bouw ik ook nog.. al verwacht ik geen enorme temp. dalingen

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
bobo1on1 schreef op 04 December 2002 @ 23:34:
[...]

Misschien zijn daarom je temps wel zo hoog, volgens mij zit je koelblok helemaal vol met witte smurrie.
valt mee .. er zit een plexiglas bovenkant op dus je ziet hoe erg het is .. maar zoals ik al zei.. ik hoop binnenkort ergens een 2e hands blok vandaan te kunnen toveren en dan ben ik hopelijk een probleem armer

Verwijderd

Die rad heb ik ook, uit welke (SL)opel komt ie eigenlijk??

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-02 12:16

M14

en welke volgorde heb je het spul eigelijk zitten??

Het beste is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
                                 -koelblok-
                                |          |
---> reservoir - pomp - radiator - koelblok - ---------
|                               |          |           |
|                                -koelblok-            |
|                                                      |
|______________________________________________________|

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
M14 schreef op 04 December 2002 @ 23:48:
en welke volgorde heb je het spul eigelijk zitten??

Het beste is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
                                 -koelblok-
                                |          |
---> reservoir - pomp - radiator - koelblok - ---------
|                               |          |           |
|                                -koelblok-            |
|                                                      |
|______________________________________________________|
zo zit het ook uiteraard :)

geen idee uit welke opel ;)

edit: ik lees verkeerd.. zo heb ik het dus niet.. heb pomp==>blok==> rad==>res
dit lijkt me het meest logische

[ Voor 9% gewijzigd door Wimo. op 04-12-2002 23:58 ]

Verwijderd

Je moet je koelmiddel eerst zo veel mogelijk afkoelen en dan pas door je blokken heen blazen.. Jij hebt het niet op deze manier zitten, omdat jij hoge temps hebt lijkt met dat je het dan niet goed hebt zitten... Enne koop een koperen CPU blok!

Verwijderd

Weet je zeker dat er geen lucht in de radiator zit?
Ik zie geen ontluchting-slang.

Haal de radiator eens los en draai hem dan eens in alle richtingen zo dat de lucht uit de radiator kan ontsnappen. Ik verbaasde mij over de lucht die er nog in mijn 'volle' radiator zat.

Verwijderd

Die buizen vanaf de radeator lopen kwel netjes ingebouwd :*)

• FlotterPower
  • Laatst online: 25-01 00:34

FlotterPower

Boxy Brown

Wimo. schreef op 04 december 2002 @ 21:00:

de constructie gaat binnenkort sowieso de deur uit omdat ik er toch geen fatsoenlijke temps mee haal(
zeg,.. wat doe je dan met die setup?
ik zoek nog wat spul voor mijn eerste WC setup

I don't want no cake, I want me some pie!

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
flotterpower schreef op 05 December 2002 @ 13:12:
[...]

zeg,.. wat doe je dan met die setup?
ik zoek nog wat spul voor mijn eerste WC setup
Verkopen? Zeg maar wat je nodig hebt.. wimo@netschaap.nl

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:04
als ik die HD met zijn printplaat op dat kussen zie liggen naast dat bloto mobo krijg ik spontaan de kriebels :X

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

een fanduckt op dat type radiatoren doet wonderen ,ik heb er laats ook eenthe gemaakt voor me volvo rad ,had er eerst 2x120mm sunon op en nu maar eentje !
Afbeeldingslocatie: http://users.bart.nl/~multatul/klaar.jpg
De temperaturen zijn duidelijk gezakt na de mod ,hij is uit een zijdeur gemaak van een oude case :)
Pomp/rad/blok/res

[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-J op 05-12-2002 13:33 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-02 12:16

M14

Wimo. schreef op 04 december 2002 @ 23:58:
[...]

zo zit het ook uiteraard :)

geen idee uit welke opel ;)

edit: ik lees verkeerd.. zo heb ik het dus niet.. heb pomp==>blok==> rad==>res
dit lijkt me het meest logische
Dit is niet het meest logische, want nou koel je je water - daarna kan het opwarmen in je reservoir, daarna word het opgewarmd door je pomp, en dan komt het water pas door het koelblok. Niet effecient.

Als je het opstelt zoals ik posste dan krijg je: het water word gekoeld door de rad en daarna meteen door het koelblok. Dit is veel beter.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik denk dat Wimo toch echt wel een logischere opstelling heeft. Een radiator kan namelijk nooit het water onder kamertempratuur krijgen en in je reservoir zal het water ook niet boven de kamertempratuur komen. In de praktijk maakt het echter niet uit.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Flow & plaatsing maakt weinig uit, of je moet heel nauwkeurig kunnen meten.

Mijn opmerkingen:
- Je alu blok. Daar kun je wel een aantal graden winnen. Constructiealuminium geleid niet zo best warmte. Het gemiddelde koper dat je koopt is >99.5% koper, het alu niet. Daar zit nog magnesium e.d. bij.

- fanducting. Dat scheelde dag en nacht bij mij. Je gebruikt nu maar een fractie van je radiator. Het centrum van de fan gebruik je niet, en alles buiten de fan gebruik je niet. Zonde. Ook is de restrictie zo groter, en produceert de fan effectief minder lucht. Dubbel zonde.

Neem een oude videobandhoes, wat karton, of whatever, en plaats die fan een stuk van de rad af. Minimaal een centimeter of 2-3.

Verwijderd

Je kunt er op die rad van Opel 4x80mm fan's kwijt.. als je die dan fanduct dan krijg je toch een betere airflow dan met 1x120mm fan... toch?

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 17:21:
Je kunt er op die rad van Opel 4x80mm fan's kwijt.. als je die dan fanduct dan krijg je toch een betere airflow dan met 1x120mm fan... toch?
Yup ,is alleen zo'n takke herrie he 4 stuks 80mm....

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

ow... maar bij mij komt de watercooling in een aparte kist die ik in de kast zet...:)

Verwijderd

Jammer van de temps maar het ziet er wel netjes uit!

Verwijderd

Wat voor case heb je ? Lijkt verrekte veel op mijn case (= InWin Q500) :)

• DeadPool
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-12-2025
Kadett ;) heb em hier ook liggen, past alleen niet in m'n case, zit nou lekker op een black ice Xtreme :)

Verwijderd

P5ycho schreef op 05 December 2002 @ 13:26:
als ik die HD met zijn printplaat op dat kussen zie liggen naast dat bloto mobo krijg ik spontaan de kriebels :X
Dat kan je wel zeggen ja >:)

Verwijderd

Mafkees heeft weer nieuwee blokken hoor! Kan je je blok vervangen en maak een duct bovenin je kast. Je temps zullen omlaag vliegen. Ik heb die opstelling en zelfde rad en heb erg lage temps met 1 papst 12cm@5V.

// ik heb alleen een maze2 blok en een 600l/u pompje.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2002 00:52 ]

Verwijderd

zow t lijk op t eerste plaatje nogal een zooitje maar t ziet er erg netjes uit moet ik zeggen hoor!!

Verwijderd

Jammer van je temps.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
De grootste vraag komt natuurlijk eerst:

Wordt het water ook warm?

Zo ja, het zit in de radiator, die kan de warmte niet kwijt
Zo nee, het zit in het blok op de cpu, die is niet goed/niet goed gemonteerd

Zo kun je de helft al uitsluiten

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Verwijderd

hesselbeertje schreef op 06 December 2002 @ 12:39:
De grootste vraag komt natuurlijk eerst:

Wordt het water ook warm?

Zo ja, het zit in de radiator, die kan de warmte niet kwijt
Zo nee, het zit in het blok op de cpu, die is niet goed/niet goed gemonteerd

Zo kun je de helft al uitsluiten
het water werd al gauw flink heet
sommige mensen nemen nieteens de moeite om de openingspost helemaal door te lezen, en replyen maar in de ronde terwijl er al zat zinnige oplossingen zijn aangedragen. |:(
Pagina: 1