ADSL in 2 netwerken

Pagina: 1
Acties:

• mees
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 12:32

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Beetje vage titel, maar ik ga het uitleggen...

Er ligt hier een netwerk over Windows2000, met ip range 192.168.x.x.
Dan heb ik hier op de server eeb 2e netwerkkaart erin zitten met daaraan dus het mxstream modem, ip 10.0.0.138.

Nu is het dus de bedoeling dat het netwerk met 192.168.x.x ook internet gaat krijgen. Maar als ik de MxStream verbinding deel op de server, doet het netwerk 192.168.x.x het niet meer.. wie kan me verder helpen?

(ps. Search gebruikt, topics zijn telkens nét niet wat ik zoek)

8 bitterballen = 1 byterbal

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:01

Tylen

Neem mij niet te serieus

Windows 2000 server? Zo ja, install RRAS en volg de stappen van de Wizard.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

heb je deze
Hoe deel ik Internet ?
al gelezen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Jeroen_Tielen schreef op 04 December 2002 @ 16:43:
Windows 2000 server? Zo ja, install RRAS en volg de stappen van de Wizard.
Neej NOG niet.. Win2kServer moet er binnenkort ook komen, maar is zo verschrikkelijk duur :(

enneh, The_Eagle... JA die heb ik gelezen, anders had ik de vraag niet gesteld in een apart topic.. Het gaat niet zozeer om het nternet delen, das n eitje.. alleen het samenvoegen van die 2 netwerken zegmaar

Verwijderd

Samenvoegen?

Moet het 1 netwerk worden of wil je gewoon je internet delen over je lan?

Bij het 2e dan heb je waarschijnlijk de verkeerde netwerk kaart gedeeld. Heb daar ook heel lang mee lopen kloten in win2k en win2k server.

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Hmm, ik zie nu pas hoe knullig ik het uitgelegd heb..

Er ligt hier dus een netwerk van coax (BNC), met de server, met een IP-reeks 192.168.0.x. Nu heb ik dus een Alcatel Speedtouch Home Ethernet Modem aangesloten op de server, met een 2e netwerkkaart (omdat dit dus op UTP loopt). Deze hebben IP-reeks 10.0.0.x.

De server maakt verbinding via de VPN verbinding naar het modem, en deze verbinding moet ik dus gaan delen, zodat het hele coax netwerk ook internet heeft. Als ik het via de ingebouwde funtie van windows2000 doe, werkt het niet (clients hebben geen internet). Iemand tips of aanwijzingen?

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:42
Nu heb ik dus een Alcatel Speedtouch Home Ethernet Modem aangesloten op de server, met een 2e netwerkkaart (omdat dit dus op UTP loopt). Deze hebben IP-reeks 10.0.0.x.
Deze hebben? Ik neem aan dat je maar 1 modem hebt met 1 ip?
Als ik het via de ingebouwde funtie van windows2000 doe, werkt het niet (clients hebben geen internet). Iemand tips of aanwijzingen?
Werkt het netwerk verder wel? (bestanden delen, pingen ed?)

[ Voor 78% gewijzigd door sig69 op 05-12-2002 13:14 ]

Roomba E5 te koop

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Yep, alle clients zien elkaar + de server, en de server ziet alle client.. Alle programma's werken over het netwerk, dus de netwerken zijn in orde, alleen internet dus niet.. :/

"Deze hebben" slaat op de 2e netwerkkaart van de server en het modem.

Overzichtje:
Server
Coax-IP: 192.168.0.1
UTP-IP: 10.0.0.150

Clients
Coax-IP: 192.168.0.x

Modem
UTP-IP: 10.0.0.138

[ Voor 54% gewijzigd door mees op 05-12-2002 13:17 ]

• sig69
Heb je geprobeerd bij de clients je server als gateway en dns server in te stellen?

Roomba E5 te koop

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001

TheVMaster

Moderator WOS
Hmm...bij de clients als Default Gateway het IP van de 2e NIC van het modem invullen :) (volgens mij)...dan moet het werken... toch?

Probeer eens of je (vanaf een Client) het ip van de 2e nic (die aan het i'net modem) kunt pingen.....

[ Voor 29% gewijzigd door TheVMaster op 05-12-2002 13:17 ]

DiscVault - Beheer je fysieke schijvencollectie | Beschikbaar als Self-Hosted, iOS (ook TestFlight) en Android (beta).

• sig69
2e NIC van modem? Ik neem aan dat je de NIC bedoeld die op je server aan het netwerk hangt. Als je internet delen op de normale manier aan hebt gezet zal dat hoogstwaarschijnlijk 192.168.0.1 zijn.

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Zo te horen maak je nog gebruik van de VPN verbinding voor internet. Ik zou eerst eens je modempje tweaken en aandachtig het stukje over DHCP-spoofing lezen.

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Ik bedoel idd de 2e nic van de server :) dus als gateway het ip van de Server en idd dat is 192.168.0.1 ('k had ff denkfoutje gemaakt)...

DiscVault - Beheer je fysieke schijvencollectie | Beschikbaar als Self-Hosted, iOS (ook TestFlight) en Android (beta).

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 13:18:
Zo te horen maak je nog gebruik van de VPN verbinding voor internet. Ik zou eerst eens je modempje tweaken en aandachtig het stukje over DHCP-spoofing lezen.
Misschien wil hij z'n modempje wel niet tweaken...en volgens mij maakt dat ook niets uit :)

• mees

mees

Duuuussss...

Topicstarter
Hmm, ik zie het nu denk ik... Er staat op de clients geen Externe Toegangsadapter geinstalled... moet toch wel?

Verwijderd

ik zou beginnen met te kijken of je vanaf een 192.168.0.x client je modem kan pingen, als dat werkt zou ik de dns/gateway instellingen controleren...

maar als je windows 2000 draait, dan kan je toch gewoon RRAS opzetten? dan is het zo voor elkaar...

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op 05 December 2002 @ 13:24:
ik zou beginnen met te kijken of je vanaf een 192.168.0.x client je modem kan pingen, als dat werkt zou ik de dns/gateway instellingen controleren...

maar als je windows 2000 draait, dan kan je toch gewoon RRAS opzetten? dan is het zo voor elkaar...
Hmm...dat bedoelde ik dus ook.....enneh..op je clients ff als Default Gateway je Server instellen toch?? :)

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
mees schreef op 05 december 2002 @ 13:12:
Yep, alle clients zien elkaar + de server, en de server ziet alle client.. Alle programma's werken over het netwerk, dus de netwerken zijn in orde, alleen internet dus niet.. :/

"Deze hebben" slaat op de 2e netwerkkaart van de server en het modem.

Overzichtje:
Server

Clients
Coax-IP: 192.168.0.x

Modem
UTP-IP: 10.0.0.138
Dus :

Clients
IP : 192.168.0.x
Gateway : 192.168.0.1

Server
Coax-GateWay: 10.0.0.150

en dan ff kijken of je dus het modem kunt pingen : 10.0.0.138

Als dat lukt kun je ook internetten :) Indien dat dan nog niet werkt moet je ff op de clients de DNS servers van je provider invullen....

[ Voor 13% gewijzigd door TheVMaster op 05-12-2002 13:31 ]

• Routed
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-01 18:22
Als ik het zo eens lees mis ik het routerende element, hij zegt dat hij een windows 2000 netwerk heeft maar nog geen "echte" server.
Hieruit maak ik op dat je een 2000 peer-to-peer netwerk heb met als netwerk id 192.168.0.0 en een klein netwerkje vanaf 1 van de clients naar de adsl modem met 10.0.0.0

er zijn een aantal manieren om internet aan de gang te krijgen op de clients hier:
1. Installeer windows 2000 ICS en volg de wizzards (of kijk in de FAQ hierboven)
2. Installeer een proggie ala wingate/sygate/winroute/whatever om internet te delen
3. Zet een echte win2k server neer en installeer hier RRAS op.
4. allen clients voorzien van ethernet kaarten, switch kopen, modem tweaken en in switch frotten.

Slash Care
Mementô

• sig69
er zijn een aantal manieren om internet aan de gang te krijgen op de clients hier:
1. Installeer windows 2000 ICS en volg de wizzards (of kijk in de FAQ hierboven)
2. Installeer een proggie ala wingate/sygate/winroute/whatever om internet te delen
3. Zet een echte win2k server neer en installeer hier RRAS op.
4. allen clients voorzien van ethernet kaarten, switch kopen, modem tweaken en in switch frotten.
We waren met optie 2 bezig

Roomba E5 te koop

Verwijderd

(Ik heb dat zelf, maar dan met Alcatel USB.
telefoon -> USB modem -> W2k machine als router/firewall//server->coax netwerk)

? het gaat toch mis als je de ethernet kaart naar ADSL een IP nummer geeft, die heeft hij al van je provider. Als je daarmee onder Win2K internet wilt sharen, gaaattie mopperen lijkt mij.

T'is misschien wel veiliger.. ;)

Probeer eerst die ethernetkaart naar de adsl op DHCP te zetten. Zet dan alle IP adressen op voor DHCP / internet delen. Nadat dit draait kun je diezelfde adressen weer als vast IP instellen.

Die W2k machine moet eerst het stukje deel software installeren.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 14:15 . Reden: spelvauten ]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
mees schreef op 05 December 2002 @ 13:00:
Als ik het via de ingebouwde funtie van windows2000 doe, werkt het niet (clients hebben geen internet). Iemand tips of aanwijzingen?
Gebruik DHCP op de clients.

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 16:12
OlafvdSpek schreef op 05 December 2002 @ 14:16:
[...]

Gebruik DHCP op de clients.
Dat werkt al.

Zoals ik dit allemaal lees is de win2k machine niet in staat i.net te delen.

Je eigen netwerk met de win2k en de Coax werkt neem ik aan.

dan!!
werkt internet op die server ???
nee ? dan moet je dat eerst regelen
ja, dan werkt internet delen niet! en moet je iets installeren op win2k dat dat mogelijkmaakt.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Verwijderd

Stiffener schreef op 05 December 2002 @ 14:26:
[...]

*KNIP*

dan!!
werkt internet op die server ???
nee ? dan moet je dat eerst regelen
ja, dan werkt internet delen niet! en moet je iets installeren op win2k dat dat mogelijkmaakt.
Psies, zoals ik mij het herinner zit dat in de TCP/IP eigenschappen van de ethernet kaart verstopt. Dat moet je een keer aanzetten, DHCP loopt dan na de reboot en extra netwerk onderdelen worden geinstalleerd.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Oh ja?
Dat zie ik nergens staan. De first post stelt zelfs dat het netwerk het niet meer doet als ICS wordt geenabled.

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 16:12
OlafvdSpek schreef op 05 december 2002 @ 15:07:
[...]
Oh ja?
Dat zie ik nergens staan. De first post stelt zelfs dat het netwerk het niet meer doet als ICS wordt geenabled.
Zou kunnen.

Ik begreep uit zijn 2e post (en andere) dat het wel kan werken.
Even afwachten wat de topic starter er verder zelf over zegt... Ik ben ook wel benieuwd.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Natuurlijk kan het werken. Volgens mij heb je zelfs aan ICS genoeg.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Winroute installeren en NAT aanzetten op de verbinding die inbelt NIET op de 2
netwerkkaart !!!

En dan bij de clients als het ip adres opgeven van de server bij gateway en dns server , dan kan je zelf bepalen of je in winroute gebruik maakt van de dns forwarder of van de dns server van win2000.

het probleem is dus dat je NAT moet gebruiken :-)

p.s ik heb het over winroute PRO

• Olaf van der Spek
  • Niet online
raymonvdm schreef op 06 December 2002 @ 15:37:
En dan bij de clients als het ip adres opgeven van de server bij gateway en dns server , dan kan je zelf bepalen of je in winroute gebruik maakt van de dns forwarder of van de dns server van win2000.
Waarom geen DHCP gebruiken?
het probleem is dus dat je NAT moet gebruiken :-)

p.s ik heb het over winroute PRO
ICS gebruikt ook NAT. WinRoute Lite werkt ook.
Pagina: 1