Toon posts:

Heeft er iemand hier ooit zelf een mp3 speler gebouwd ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heee mensuh,

Ik ben van plan om een mp3 speler te bouwen voor beneden. Zodat ik op zolder beneden kan regelen welke muziek erop komt te staan. De data komt gewoon op de harde schijf te staan. Ik zet de muziek erop via netwerk. Maar ik wil niet dat het een pc wordt.

Iemand een idee ?

Verwijderd

Uh, dat lijkt me toch de makkelijkste oplossing...
Custom mini-case met zo'n VIA Epia mobo erin (alles geintegreerd),
dat mobo'tje is maar 17x17cm en zit netwerk op dus kan je zo aan je netwerk hangen.
(Uiteraard zit er ook een soundcard in)

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

ff zoeken hier op GoT, er is eens een topic over geweest met een link naar een complete zelfbouw-speler

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:59

remco_k

een cassettebandje was genoeg

http://www.digigram.com/products/getinfo.htm?prod_key=9750

Hier... een geweldig apparaatje... Ik heb er veel mee gewerkt... Er zitten 2 afzonderlijke audio outputs op (cinch en optioneel XLR).
Het is welliswaar geen zelfbouw en kost meer dan een computer maar, je hebt dan ook wat.
-er kan gewoon een IDE disk in
-het apparaat fungeert als FTP server zodat je je audio erop kunt kopieeren.
-Het kan ook WinAmp playlisten afspelen.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Uhm jah maar ik wil toch iets zelf bouwen. Met een microcontroller erin ofzo.
Het lijkt me echt vet om zo'n ding te maken

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
JE wilt een MP3 speler maken, die bestuurd wordt met een microcontroller....
Die vervolgens een HD aanstuurt, MP3 decodeert en een netwerk verbinding onderhoudt.

Dat lijkt me geen projectje wat je zelf even bouwt :)
Het beste kun je gewoon een oude pc nemen, en daarop uitbouwen denk ik.

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-08 07:03
Je zou kunnen kijken naar de diverse hardwarematige mp3 decoder IC's.
Deze combineer je dan met een microcontroller (Atmel?) welke tevens de HDD aanstuurt. (IDE protocol + FAT filesystem bekijken dus) Dan is je grootste probleem nog de netwerkverbinding. Geen idee of daar zo 123 standaard oplossingen voor zijn. Wel heb ik ergens schema's gezien om een netwerkkaart op een uC aan te sluiten.

Suc6 ermee! (In de Elektuur heeft ook eens een mp3 speler gestaan)

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:03
Ghost schreef op 04 december 2002 @ 19:28:
Die vervolgens een HD aanstuurt, MP3 decodeert en een netwerk verbinding onderhoudt.

Ik ken iemand die is daar meebezig :) microcontrollers, webservertje
en net zo groot als de HDD zelf onwijs cool..... hijs daar heel wat mee van plan :D

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:36
T-Blizzard schreef op 04 december 2002 @ 19:40:
[...]

Ik ken iemand die is daar meebezig :) microcontrollers, webservertje
en net zo groot als de HDD zelf onwijs cool..... hijs daar heel wat mee van plan :D
Dus theoretisch lukt het hem om een IDE verbinden & een netwerk verbinding naast de MP3-speler functies op te bouwen?

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-08 10:06
mijn collega maakt met zijn vrindjes ook een eigen Mp3 speler. Met gaaf display en harde schijf. Tevens netwerkverbinding om je shit erheen te pompen en shoutcast functie.
Als je een liedje opneemt van shoutcast heb je altijd het hele liedje omdat ie het vantevoren buffert.
En ze maken een eigen journalling filesystem ofzo wat ervoor zorgt dat je nooit data kwijt bent.
Allemaal informatici btw, de èchte nerds :)

• edm
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-10-2024

edm

kijk eens naar yampp:
http://www.myplace.nu/mp3/index2.htm

• Freaked
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-08 23:53

Freaked

..

Gaaf idee, maar wel een moeilijk project...
Is er eigenlijk ook een soort MP3 os?

..

• edm

edm

Er zijn ook kant en klare printen / voorgesoldeerde printen, kijk maar eens in het shop deel. Is wel een mp3 speler met veel opties en kan heel klein gemaakt worden.

Verwijderd

een zelfbouw mp3 speler :9~ , ik moet dit forumpje ff in de gate houde...

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ghost schreef op 04 December 2002 @ 19:28:

Een harddisk in een doosje met nog een paar componenten steek je wat makkelijker in je zak dan een complete computer.

Het enige probleem wordt de stroomvoorziening (of gebruiken laptopharddisks alleen maar 5V?)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik denk dat deze wel erg duur is maar wel erg mooi :9~ :7 :9~

Afbeeldingslocatie: http://www.marantz.com/image/products/e_dh9300_med.gif

Verwijderd

Het kan wel, is gruwelijk moeilijk denk ik maargoed.
Wat ik me wel kan herinneren is dat er eens een (relatief) simpel schematje was voor een hardwarematige mp3 decoder.
Die moest je dan op de com poort van je pc aansluiten (kan zelfs met 286)
Dus misschien dat je daar wel iets aan zou kunnen hebben, ik zal eens kijken of ik het terug kan vinden.

Verwijderd

Topicstarter
jah ik zit zelf ook in de IT. We proberen het te maken met een embedded controller. En heel die sjit. Dus ik dacht FFeks vragen of iemand hier ooit zoiets heeft gemaakt. We doen er ook een LCD scherm bij enzo :>

Verwijderd

Topicstarter
Red devil schreef op 04 december 2002 @ 20:30:
mijn collega maakt met zijn vrindjes ook een eigen Mp3 speler. Met gaaf display en harde schijf. Tevens netwerkverbinding om je shit erheen te pompen en shoutcast functie.
Als je een liedje opneemt van shoutcast heb je altijd het hele liedje omdat ie het vantevoren buffert.
En ze maken een eigen journalling filesystem ofzo wat ervoor zorgt dat je nooit data kwijt bent.
Allemaal informatici btw, de èchte nerds :)
Wahahaha DAT IS DUS. Wat ik wil gaan doen samen met een vriend van me. Kan je me niet in contact brengen met die collega van je _/-\o_

Verwijderd

in de c't heeft daar eens een stuk ingestaan ook kon je bij hun wat spullen bestellen. heb alleen die c't niet meer

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Freaked schreef op 04 December 2002 @ 20:51:
Gaaf idee, maar wel een moeilijk project...
Is er eigenlijk ook een soort MP3 os?
BeOS is hier erg goed in, voorla icm Soundplay (geschreven door een nederlander geloof ik zelfs), bijna legendarisch.. makkelijk 14 mp3tjes tegelijk afspelen met realtime pitchcontrol, reverse etc (gebruik je allemaal niet, maar als bewijs als robuustheid). wordt ook gebruikt voor radiostations icm tunetracker

Kan ook shoutcast compatible casten en BeoS heeft journaling filesystem. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Justice op 05-12-2002 01:40 ]

Human Bobby

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:19
idd, er heeft heel lang geleden een stuk over in c't gestaan. De duitse versie ervan staan ongetwijfeld online, tweakers.net heeft het zelf ook geprobeerd in een een of andere review.

Ahh linkje gevonden: reviews: MP3 Decoder Project, deel 1

dit word aangestuurd met een XT of 286 ofzo, maar je kan het natuurlijk ook met een zelfgebouwde datacontroller doen. Het enige dat de pc hier doet is de ide verbinding verzorgen. Als je dat hardwarematig kan vervangen ben je klaar

• Freaked
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-08 23:53

Freaked

..

Justice schreef op 05 December 2002 @ 01:40:
[...]

BeOS is hier erg goed in, voorla icm Soundplay (geschreven door een nederlander geloof ik zelfs), bijna legendarisch.. makkelijk 14 mp3tjes tegelijk afspelen met realtime pitchcontrol, reverse etc (gebruik je allemaal niet, maar als bewijs als robuustheid). wordt ook gebruikt voor radiostations icm tunetracker

Kan ook shoutcast compatible casten en BeoS heeft journaling filesystem. ;)
Nice man! ik ga gelijk ff zoeken.. Was BeOS nou vervallen ofzo 8)7 Dus dat daar nooit meer een update van komt, ik heb ooit zoiets vaags gelezen (ik heb zelf mandrake)

..

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-08 10:06
Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 00:19:
[...]

Wahahaha DAT IS DUS. Wat ik wil gaan doen samen met een vriend van me. Kan je me niet in contact brengen met die collega van je _/-\o_
Ze maken er straks een website voor :)

keep u informed

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het is wel handig als je de decoder in software bouwt, dan kun je bijvoorbeeld later andere decoders toevoegen, zoals Ogg Vorbis.

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:07

Aidix

Geluidspietlut

5 jaar geleden toen ik nog op de HTS zat en de eerste MPMAN solid state speler nog moest worden uitgevonden had ik al het idee om zo'n ding te bouwen.
Centraal stond een TMS320C54 dsp van http://www.ti.com

Nu 5 jaar later zie ik dat er in mijn Philips Expanium een TMS320Cxx dsp zit, ik zat in ieder geval op het goede pad :)

Voor die serie is inmiddels een hoop software te krijgen, inclusief MP3 decoders.

Om dit tot een goed einde te brengen zul je a: DSP programmeren moeten kunnen en b: electrotechniek afgestudeerd moeten zijn.

Veel plezier ermee...

• edm

edm

b: elektrotechniek gestudeerd hebben????

Waarom denk je dat dit een vereiste is..... Het zal vast wel helpen, maar
iemand met veel hands-on electronica ervaring, zal ook een heel eind komen
is mijn heel bescheiden mening (misschien wel verder O-) )

Verwijderd

Topicstarter
We hebben al een een blad van elektrotuur ofzoiets gevraagd aan een leraar van ons. Die heeft zoiets ook al een keer gemaakt. Alleen ik wil het weer wat moeilijker hebben. Das maar goed ook want dan kan je toch ergens naar toe streven :9 .

Ik denk dat meer mensen hier wel in geinterresseerd zijn :P

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 21:21
wil je iets om naar toe te streven probeer dan maar iets kleiners en dunners te makken dan den exp431 met natuurlijk die kleine cdtjes..

of wat ook leuk is is mp3 op minidisc (dus een minidisc drive nemen en daar een mp3 machine van make :D)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Gaat het hier om een portable speler of een normale? Voor een normale is grootte niet zo belangrijk. Extra features als bijvoorbeeld netwerk support en Ogg Vorbis support lijken me dan veel belangrijker.

Verwijderd

Hoi,
In 2000 heb ik een p100 met 20G HD ingebouwd in een platenkoffertje het draaide onder linux.
CAJUN hete ie.. www.cajun.nu
plaatjes http://www.remcom.org/cajun.html
errug leuk...

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij hebben meer mensen dit gedaan. We gaan gewoon aan de slag en we zien wel wat we allemaal tegenkomen. Als ik hulp nodig heb vraag ik het hier wel weer :>

Verwijderd

Topicstarter
OlafvdSpek schreef op 06 December 2002 @ 17:59:
Gaat het hier om een portable speler of een normale? Voor een normale is grootte niet zo belangrijk. Extra features als bijvoorbeeld netwerk support en Ogg Vorbis support lijken me dan veel belangrijker.
Een normale mp3 speler. Dus met hd erin enzo. En zelf een lcd scherm programmeren en extra functies kunnen altijd nog komen
Pagina: 1