[video capture] Resolutie van capture bij tuner cards ?

Pagina: 1
Acties:

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:32
Ik wil graag analoge videoopnamen op de computer zetten om ze te branden en naar familie in Canada te sturen. Een echte videoediting card is me veel te duur af en ik ben op zoek naar een goedkopere oplossing. Nu kunnen de meeste TV-tuner kaarten ook videocapturen, maar heeft iemand ervaring met beeld/geluidskwaliteit en voornamelijk resolutie van het gecapturede beeld ?

Mijn systeem is:
AMD duron 1 ghz
256 MB DDR Ram
60 gig harddisk 7200 rpm

• Quitter3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 16:30
Ik gebruik zelf de Pinnacle PCTV Pro als videorecorder. Hierbij capture ik rechtstreeks naar Div-x met PCM geluid. Maximum resolutie met mijn systeem is 352 * 288 (ongeveer).
De bitrate zet ik op 1300. Ik gebruik hiervoor VirtualDub.
Afhankelijk van de lengte van de opname zou je ook uncompressed kunnen cappen of een loseless compressie kunnen gebruiken. (Bevordert de eindkwaliteit).

Vervolgens comprimeer ik het geluid naar MP3 en kies een lagere bitrate voor Div-x, zodat de opname op een CD past. VirtualDub heeft ook enkele filters om opnames van Videobanden te verbeteren. Dit alles levert een goede kwaliteit op, mits afgespeeld op een TV (Fullscreen op je monitor levert blokken op vanwege 352*288 naar 1024*768).

Je zou de opname ook naar SVCD om kunnen zetten met TMPGenc. Dit werkt ook goed.

Als je budget het toelaat, zou je ook een Hauppage WinTV PVR kunnen nemen. Dit kaartje cappured realtime naar VCD/SVCD/ of DVD kwaliteit MPEG2 (Hardware encoded).
Kost ongeveer 250,- pleuro.

• FranDaMan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:32
voor 250 pleuro koop ik ook een pinnacle dc10+....das dus geen optie

• Quitter3
Dan zit je vast aan een gewone capture kaart zonder hardware encoding. Dat betekent dat je qua resolutie waarschijnlijk niet veel hoger komt dan de helft (352*288).

• Wits
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16-01-2023

Wits

fka Witsflow

Met mijn systeem (xp 1600+) kan ik met mn pinnacle pctv makkelijk in fullres (704*576) capturen in huffyuv (lossless codec). Enige nadeel is dat in deze resolutie de overlay mode niet werkt tijdens het capturen.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 22:10

Tachyon

pop the glock

Quitter3: je captured rechtstreeks naar DivX en daarna ga je weer naar Divx verkleinen :?
Zeg maar dag met de kwaliteit... ;)
Waarom niet eerst met een lossless-codec (zoals jezelf al zegt) en dan pas naar DivX?

Sowieso geeft realtime naar DivX-capturen altijd een mindere kwaliteit als achteraf.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Quitter3
Tachyon schreef op 04 December 2002 @ 16:17:
Quitter3: je captured rechtstreeks naar DivX en daarna ga je weer naar Divx verkleinen :?
Zeg maar dag met de kwaliteit... ;)
Waarom niet eerst met een lossless-codec (zoals jezelf al zegt) en dan pas naar DivX?

Sowieso geeft realtime naar DivX-capturen altijd een mindere kwaliteit als achteraf.
Hier heb je helemaal gelijk in.
Mijn HD staat echter meestal zo vol, dat cappen naar Div-x de enige optie is.
Momenteel spaar ik de videobanden die ik nog moet omzetten ook allemaal op, tot ik een nieuw systeem heb, dat beter ingericht is voor hoge kwaliteit captures.

• Quitter3
Witsflow schreef op 04 December 2002 @ 16:11:
Met mijn systeem (xp 1600+) kan ik met mn pinnacle pctv makkelijk in fullres (704*576) capturen in huffyuv (lossless codec). Enige nadeel is dat in deze resolutie de overlay mode niet werkt tijdens het capturen.
Het lijkt me dat jou systeem ook 'ietsje' sneller is als die van mij en FranDaMan.
Pagina: 1