Volgens mij toetst een mens zijn levensplezier aan de hoeveelheid misere en tegenslag die hij krijgt. Als een mens alleen maar plezier heeft zal hij ook nooit weten dat hij plezier heeft omdat hij het tegenovergestelde niet kent. Het is volgens mij in je genen gebakken dat je minimaal een aantal keer per jaar op je bek moet gaan om je gelukkig te voelen. Niemand is nooit langer dan 3 maanden achtereen compleet happy!
Ik heb gehoord over een proef met ratten met een soort elektrode ge-implanteerd. Die konden op een knopje drukken en dat kregen ze een kunstmatig "gelukkig gevoel". Het resultaat was dat de ratten de hele tijd op dat knopje bleven drukken en uiteindelijk door ondervoeding stierven.
Als ik dit even wetenschappelijk onverantwoord interpreteer, dan is er in de hersenen op een laag niveau al een besef van geluk, waarschijnlijk genetisch van oorsprong. Dan is er dus geen levenservaring nodig om je gelukkig te kunnen voelen.
Je zou ook naar menselijke babies kunnen kijken. Die wekken op z'n minst de indruk soms gelukkig te zijn en soms helemaal niet. Een baby heeft nauwelijks levenservaring en ook nog niet zo'n nauwkeurig geheugen.
Een andere aanwijzing dat geluksgevoel al "ingebakken" zit is het feit dat veel mensen sneller depressief worden in de winter. Waarschijnlijk door gebrek aan zonlicht, aangezien fel lamplicht hier een beetje tegen helpt (lichttherapie).
Als ik dit even wetenschappelijk onverantwoord interpreteer, dan is er in de hersenen op een laag niveau al een besef van geluk, waarschijnlijk genetisch van oorsprong. Dan is er dus geen levenservaring nodig om je gelukkig te kunnen voelen.
Je zou ook naar menselijke babies kunnen kijken. Die wekken op z'n minst de indruk soms gelukkig te zijn en soms helemaal niet. Een baby heeft nauwelijks levenservaring en ook nog niet zo'n nauwkeurig geheugen.
Een andere aanwijzing dat geluksgevoel al "ingebakken" zit is het feit dat veel mensen sneller depressief worden in de winter. Waarschijnlijk door gebrek aan zonlicht, aangezien fel lamplicht hier een beetje tegen helpt (lichttherapie).
"This is the noise that keeps me awake."