• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:46

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
hey peeps, ik wil zelf een macro flash ring gaan maken om mn macro photos beter te kunnen belichten (duh). Ik heb eens een keer zon tutorial gezien maar die kan ik nu niet meer vinden, zowel met google als de omega search. Maar goed, ik kan het ook wel zelf verzinnen, alleen ik vroeg me af wat de beste manier is :)

ik dacht zelf aan een schijf met 6 witte leds, en dan aangesloten op misschien 2 cr2032 3v batterijtjes. Is het een goed idee om ze apart schakelbaar te maken, dus dat ik er 3 kan laten branden of 6? (voor meer /minder licht :)) Waar moet ik verder aan denken?

[ Voor 1% gewijzigd door BaRF op 04-12-2002 11:32 . Reden: 3 volt, 3! ]

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Hier nog wat linkjes naar de tutorial. De onderste link is naar de Engelse versie, die heb ik in november geschreven en becat dus wat meer info over weerstandjes enz...

http://members.lycos.nl/fatfree/macroring.php
http://members.lycos.nl/fatfree/macroring_en.php

De beste manier... Je had toch een Minolta Dimage 5? Als je al een filter er op het zitten lijkt het me niet zo moeilijk, de camera heeft een redelijk lange lens dus genoeg mogelijkheden om het op een andere manier te doen.

Ik denk dat het apart schakelbaar maken niet zoveel nut heeft, als je er nog maar 3 laa tbranden is het licht niet meer gelijkmatig verdeeld. Het lijkt me beter om dan gewoon de sluitertijd te verkorten als je het donkerder wil. Je zou ook een potmeter (variable weerstand) kunnen gebruiken om alle lampjes te dimmen... maar sluitertijd verkorten lijkt me toch makkelijker.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
Johnny64 schreef op 04 December 2002 @ 14:21:
Hier nog wat linkjes naar de tutorial. De onderste link is naar de Engelse versie, die heb ik in november geschreven en becat dus wat meer info over weerstandjes enz...

http://members.lycos.nl/fatfree/macroring.php
http://members.lycos.nl/fatfree/macroring_en.php

De beste manier... Je had toch een Minolta Dimage 5? Als je al een filter er op het zitten lijkt het me niet zo moeilijk, de camera heeft een redelijk lange lens dus genoeg mogelijkheden om het op een andere manier te doen.

Ik denk dat het apart schakelbaar maken niet zoveel nut heeft, als je er nog maar 3 laa tbranden is het licht niet meer gelijkmatig verdeeld. Het lijkt me beter om dan gewoon de sluitertijd te verkorten als je het donkerder wil. Je zou ook een potmeter (variable weerstand) kunnen gebruiken om alle lampjes te dimmen... maar sluitertijd verkorten lijkt me toch makkelijker.
Juist! Netjes bedankt :) Ik heb al een beetje lopen kloten met wat leds hier, en ik had op aanraden van anderen de leds in serie gezet, maar dan heb je inderdaad té veel volts nodig :P

Maar jij hebt dus met je 3v geen weerstand gebruikt? Ik bedoel in van die sleutelhangers met leds zit ook nooit een weerstand en die wij verkopen hebben zelfs 2xcd2016 erin dus 6volt! :) wel lekker fel hehe Maar goed, zonder weerstand gaan ze wel sneller kapot neem ik aan.

En ik heb inderdaad een Dimage 5 :D

thanks!

• Johnny
  • Nu online

Johnny

BaRF schreef op 04 december 2002 @ 14:44:
[...]

Juist! Netjes bedankt :) Ik heb al een beetje lopen kloten met wat leds hier, en ik had op aanraden van anderen de leds in serie gezet, maar dan heb je inderdaad té veel volts nodig :P

Maar jij hebt dus met je 3v geen weerstand gebruikt? Ik bedoel in van die sleutelhangers met leds zit ook nooit een weerstand en die wij verkopen hebben zelfs 2xcd2016 erin dus 6volt! :) wel lekker fel hehe Maar goed, zonder weerstand gaan ze wel sneller kapot neem ik aan.

En ik heb inderdaad een Dimage 5 :D

thanks!
Ik heb 3.5 volt LED's die hebben dus geen weerstand nodig bij 3 volt (het zijn el cheapo batterijen dus het zal wel minder zijn)

Als je 6 volt er op zet worden ze lekker warm en gaan ze inderdaad niet zo lang mee (hoe lang weet ik niet).

LED's gebruiken tussen de 15 en 20 mAh, als je dat 6 keer doet is het 120 mAh... 2 cr2016's kunnen dat niet lang volhouden. Mijn PDA gebruikt minder dan 70 mAh en kan niet lang op een enkele cr2032 (back-up batterij) werken... (nog nooit geprobeerd hoe lang precies)

[ Voor 4% gewijzigd door Johnny op 05-12-2002 00:34 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

denk dan aan minuten tot tientallen minuten. Niet lang dus.

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Hmmm op de pagina van de link staan slechts een paar simpele foto's. Kan een van jullie voorbeeld foto's plaatsen? Ik ben er ook zeer benieuwd naar. Ik wil het zelf weleens ervaren hoe het er uit ziet.

• Johnny
  • Nu online

Johnny

MauriX schreef op 05 December 2002 @ 00:15:
Kan een van jullie voorbeeld foto's plaatsen?.
Van wat? Wat wil je dan precies zien?

• BaRF

BaRF

bijna kerst

Topicstarter
MauriX schreef op 05 december 2002 @ 00:15:
Hmmm op de pagina van de link staan slechts een paar simpele foto's. Kan een van jullie voorbeeld foto's plaatsen? Ik ben er ook zeer benieuwd naar. Ik wil het zelf weleens ervaren hoe het er uit ziet.
wat wil je precies ervaren? de verbetering mét een macro ring? :)

Pagina: 1