GF4 kaarten koeling

Pagina: 1
Acties:

• Aeon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 12:14
Lo all...

Ik zag op een site over Vmodding het volgende. Het blijkt dat de GF4 cores niet vlak zijn. Check deze pic:

Afbeeldingslocatie: http://www.techspot.com/tweaks/geforce4-vmod/Pict0183.jpg
Hierdoor kon de reviewer de kaart nauwelijks / niet overklokken. Als oplossing heeft die vent de core met schuurpapier bewerkt. :o

Afbeeldingslocatie: http://www.techspot.com/tweaks/geforce4-vmod/Pict0225.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.techspot.com/tweaks/geforce4-vmod/Pict0231.jpg

Nou heb ik zelf ook mijn standaard koeler vervangen door een Zalman Heatpipe cooler, en kan ik mijn kaart nauwelijks overklokken. Nu heb ik alleen een GF4 ti 4600 en geen 4200 zoals beschreven in het artikel.

Nu vraag ik me af... (voordat ik mijn core ga bewerken met schuurpapier)

1. Zijn er meer mensen die dit zijn opgevallen?
2. Als die core idd niet helemaal vlak is. Kan ik dat niet oplossen door wat extra koelprut te bewerken?

Linkje naar het oorspronkelijke artikel: http://www.techspot.com/tweaks/geforce4-vmod/index.shtml

Thx

Verwijderd

schuren van je core? ja waarom niet.. lijkt me dat je dit ook wel met koelpasta kan doen

• Aeon
Ik heb deze koeler:

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0208/80b-4.gif

Ik ga toch eens kijken of ie bij mij ook zo ongelijk is. Dan ga ik liever met Koelprut aan de gang, dan schuren. Ik ben een beetje bang dat ik het verpruts. Met Koelprut kan er minder mis gaan. :)

[ Voor 34% gewijzigd door Aeon op 04-12-2002 11:09 ]

Verwijderd

Ik weet wel dat dit met een Radeon 9700 ook zo is... stond in een HCC topic van A.P.Versteeg over volt-mods... daar was ook iets anders voor.
Ik zal ff zoeken voor je :)

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:13

Hu9o

Schokkend

Ik denk niet dat je het met koelpasta kan aanvullen, omdat je dan wel erg veel van dat spul erin moet doen. En de koelpasta is bedoeld om kleine gaatjes op te vullen niet om een uitgeholde kaas op te vullen.

p.s. das geen shcuurpapier, maar een scherp mesje.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Verwijderd

Hmm, bij een radeon gaat het over een ring spacer, die heb je zo te zien niet op een Ti 4200.
Ik zou eerder proberen om je koelblok aan te passen... dat je koeler bol wordt zegmaar... liever aan je koelblok schuren dan aan je core lijkt me :)

Edit: misschien heb je hier ook iets aan: Verwijderd in "(HCC) Wie wil een 9700 Vgpu volt mod??"

Gaat ook over core's, en de aanpassingen om beter te kunnen koelen... het is wel een 9700, maar het principe blijft in weze hetzelfde: beter contact tussen cooler en core...

Good luck :)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2002 11:17 ]

Verwijderd

Meer koelpasta is juist slecht. Koelpasta zorgt alleen voor warmte-transport, en niet zoals een koellichaam voor warmtedissipatie.

Je wil dus zo min mogelijk transport, en zoveel mogelijk dissipatie. Een zo vlak mogelijke core, die zo dicht mogelijk tegen een koellichaam zit is dus the way to go.

Vergeet overigens niet dat je zalman heatpipe niet echt voor overclocken bedoeld is, omdat ook hier transport optreedt, waaraan dus een limiet zit.

Als je toch gaat overclocken, hou dan zeker met zo'n zalman, de temperatuur in de gaten, en zet een (langzaam draaiende) fan op de koellichamen om de extra hitte af te voeren.

En oh, met dit type core, is 't idd niet ongebruikelijk dat er 'hoogteverschillen' tussen de packaging en de heatspreader zitten. (Ze zitten immer 'in' elkaar ipv op elkaar zoals bij de P4)

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
Volgens mij maakt het wel degelijk contact omdat de buitenste rand redelijk zacht is en die core iets boller gaat staan met montage van de cooler :? .
Nouja, ik heb wel eens een zeer dun laagje koelpasta gedaan, en dat maakte volledig contact want als je de cooler er dan af haalf zie je dat het wel degelijk helemaal verspreid was op het koelblok.

• bassio
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:53
ik ga mijn leadtek heatsink vervangen door deze

Waarom? De twee fans van mijn leadtek maken mij te veel lawaai.

Als ik de heatsink eraf haal zal ik eens kijken of mijn GPU ook niet vlak is. Waar ik ook goed op ga letten is of de heatsink wel recht is. Het komt vaker voor dat je heatsink niet mooi vlak is dan dat je GPU niet vlak is.

Met een beetje geluk ga ik het volgende week maandag uitvoeren dus ik hou jullie op de hoogte.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:48

KneoK

Not in a million lightyears

bassio schreef op 04 december 2002 @ 11:19:
ik ga mijn leadtek heatsink vervangen door deze

Waarom? De twee fans van mijn leadtek maken mij te veel lawaai.

Als ik de heatsink eraf haal zal ik eens kijken of mijn GPU ook niet vlak is. Waar ik ook goed op ga letten is of de heatsink wel recht is. Het komt vaker voor dat je heatsink niet mooi vlak is dan dat je GPU niet vlak is.

Met een beetje geluk ga ik het volgende week maandag uitvoeren dus ik hou jullie op de hoogte.
In het geval van mijn vroegere Asus GF3Ti200 en XFX GF4Ti4200 kan ik zeggen dat dit wel mooi de GPU is die niet helemaal vlak is.
Bij andere GF4's heb ik dit ook vernomen en een klein stukje hierboven staat ook dat het dus bij Radeon9700's voorkomt.
Het komt dus denk ik niet vaker voor bij de heatsinks dan bij de GPU's.

Aan de ene kant zeer slordig dat er zeker 3 generaties (waarschijnlijk nog veel meer) van kaarten zijn die hetzelfde probleem hebben.
Aan de andere kant, waarom zou je het veranderen als producent ? De kaart werkt, werkt naar behoren en wordt genoeg gekoeld om standaard te lopen.
Dan komen er ineens allemaal tweakertjes die truukjes gaan uithalen. Daar zou ik als fabrikant in eerste instantie geen tot weinig rekening houden.
Waarom meer uitgeven aan een productieproces ? Alleen zodat er mensen zijn die de kaart buiten de specificaties kunnen laten lopen ?

Verwijderd

Je kan die GPU gewoon lappen.
Je heb genoeg speling voordat je echt "in" je GPU zit te schuren.

Die buitenste ring is gewoon plastic en dat middelste rondje is gewoon een soort koperen munt van (ruim) een millimeter.
Mijn oude GF3 had het begeven en die had ik effe uit elkaar gehaald 8)

Je kan hem dus gewoon perfect vlak maken.
Alleen je garantie is weg.... (en je letterjes op je GPU :P )

Vlak maken kan je het beste met een stukje glas van 5x5cm met wat (waterproof)schuurpapier er om (600, 1200 enz...).
Daarna druppeltje water op de GPU.... glasplaatje erop en kijken of hij goed vast zuigt en het water netjes verspreidt op de GPU.
Zo ja..... perfect vlakke GPU en dan nog effe je heatsink controleren natuurlijk.

Zo heb ik het bij mijn GF1, 3 en 4 gedaan.
Werkte allemaal perfect.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2002 17:15 ]

• Aeon
Ok. dat lappen is dus toch het beste. Goede tip van dat glasplaatje. thx

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Aeon schreef op 04 December 2002 @ 11:08:
Ik heb deze koeler:

[afbeelding]

Ik ga toch eens kijken of ie bij mij ook zo ongelijk is. Dan ga ik liever met Koelprut aan de gang, dan schuren. Ik ben een beetje bang dat ik het verpruts. Met Koelprut kan er minder mis gaan. :)
He Aeon, kan je als je deze koeler hebt gelijk even kijken of het na montage van deze koeler nog steeds mogelijk is memsinks op je geheugen te plakken? Op de plaatjes ziet het er namelijk naar uit dat dit onmogelijk wordt met deze koeler gemonteerd

Verwijderd

Aeon schreef op 04 December 2002 @ 16:58:
Ok. dat lappen is dus toch het beste. Goede tip van dat glasplaatje. thx
Heb ik misschien nog een (paar) tipje(s) voor je:

1. Zorg voor een stabiele, maar niet te harde ondergrond voor je kaart - zo'n stuk 'foam' wat achter een moederbord in de verpakking ligt voldoet wel.

2. Leg onder de kaart ook zo'n 'anti-static' plastic zakje.

3. Plak alles rondom de zwarte packaging van de chip - dus ook dat randje rondom de chip!- hermetisch af. Vergeet namelijk niet dat de fijne deeltjes die bij 't lappen van de koperen heatspreader af komen, met alle plezier op kl*te plekjes stroom gaan geleiden...

4. Neem de tijd...
Pagina: 1