[el] 50Hz brom in versterker, wat doe ik er aan?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 15:13

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Topicstarter
Ik ben weer verder met mijn budget Surround Sound set, ik ben langzaam maar zeker alle ontwerpfouten er uit aan het halen.

Nu heeft de versterker op alle kanalen een 50hz brom die behoorlijk irriteert.

Mijn collega zei al dat ik een extra elko moet plaatsen na de gelijkrichter.

De IC's (allemaal cmos) lijken NIET ontkoppeld met 100nf condensatoren. Moet ik dit nog doen, en gaat dat helpen?

Zijn er nog verdere tips om de 50hz weg te jagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:42
aarden dat ding!!!

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40214

+ alle andere apparaten die aan die versterker zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Aarden gaat niet. Tis een gewoon netsnoer, zonder aarde. Ik heb overigens ook geen aarde in mijn kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21103

Die extra elco kan sowieso geen kwaad, maar aarden kun je ook door alle metalen delen goed met elkaar te verbinden en ze dan met een kabeltje aan je (blankgemaakte) verwarming te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56146

Denk niet dat die 50Hz brom via de gelijkrichter binnenkomt... Immers, na gelijkrichting heb je een 100Hz 'signaal' (2x halve sinus).

Misschien dat de trafo die erin zit nogal crappy is :/ , en waarschijnlijk een (te sterk) extern veld heeft, en dat via inductie die brom 't circuit intrommelt.

Extra dikke elco erbij kan eigenlijk alleen maar goed doen denk ik, maar dan ivm met bass enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Laatst online: 27-03 16:26
Misschien dat er ergens een aardlus in het ontwerp zit. Dat heeft niets met het aarden van het apparaat te maken...

In een goed ontwerp zit een centraal massapunt, vanhieruit lopen de nulverbindingen naar de verschillende delen in het circuit. Kijk of de nul nergens een rondje maakt aan de ingangen en chassis (indien van metaal). Kijk bijvoorbeeld of de brom weg is als je maar een ingang aansluit (of is het digitaal?). Is de brom dan weg heb je waarschijnlijk een aardlus.

Ga je de elco vervangen, neem dan een goede met een lage interne weerstand en neem deze niet veel te groot, dan kan de trafo of de gelijkrichter de inschakelstroom misschien niet verwerken en gaan ze kapot. Haal ook de oude eruit, die heeft misschien minder goede eigenschappen en kan dan een onnodige belasting gaan vormen voor de goede elco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45898

je hebt waarschijnlijk een aardlus, kijk als je je versterker anders kan aarden en als je die nog niet geaard hebt dan moet je hem echt proberen te aarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Als mijn PC aangesloten staat bromt hij nog steeds. De elko's vervangen vind ik een goed idee in ieder geval.

Nog een vraag. Bij de speaker uitgangen zit op de print een mogelijkheid om in de pluslijnen van de speakers Elko's aan te sluiten. Nu zit het gewoon met een draadbrug doorverbonden. Heeft het zin hier elko's in te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Laatst online: 27-03 16:26
Misschien wel, die elco's zitten daar om te zorgen dat DC signalen niet door je speaker heen kunnen lopen, misschien dat er in rust een DC signaal je speakers bereikt, hierdoor word de opgenomen stroom hoger als wanneer er elco's zitten. Wat dus weer je voedingsspanning iets meer rimpel geeft en dus een brom kan veroorzaken...

Wat gebeurt er trouwens als er geen audio kabels meer aanzitten? Bromt ie dan nog steeds? Zo niet, dan heb je gewoon een aardlus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sebastius schreef op 04 december 2002 @ 11:47:
Als mijn PC aangesloten staat bromt hij nog steeds. De elko's vervangen vind ik een goed idee in ieder geval.

Nog een vraag. Bij de speaker uitgangen zit op de print een mogelijkheid om in de pluslijnen van de speakers Elko's aan te sluiten. Nu zit het gewoon met een draadbrug doorverbonden. Heeft het zin hier elko's in te bouwen?
Als die draadbruggen zoals ik uit 't stukkie hierboven kan opmaken in de pluslijnen zitten, zal plaatsen van condensatoren ervoor zorgen dat er geen DC door je speakers gaat wandelen (en dus voorkomen dat in dat geval de voice coil in een straalkachel verandert)

Als je het doet, let er dan wel op dat je non-polaire condensatoren gebruikt.

offtopic:
Benadski? Die avatar/icon van jou... Heeft dat met je persoonlijkheid te maken ofzo ;) (Irriterend? :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Benadski schreef op 04 December 2002 @ 11:54:
Misschien wel, die elco's zitten daar om te zorgen dat DC signalen niet door je speaker heen kunnen lopen, misschien dat er in rust een DC signaal je speakers bereikt, hierdoor word de opgenomen stroom hoger als wanneer er elco's zitten. Wat dus weer je voedingsspanning iets meer rimpel geeft en dus een brom kan veroorzaken...

Wat gebeurt er trouwens als er geen audio kabels meer aanzitten? Bromt ie dan nog steeds? Zo niet, dan heb je gewoon een aardlus.
Hij bromt zelfs als hij in stand-by staat! Met/zonder kabels, het maakt niet uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Anoniem: 56146 schreef op 04 December 2002 @ 11:56:
[...]
Als die draadbruggen zoals ik uit 't stukkie hierboven kan opmaken in de pluslijnen zitten, zal plaatsen van condensatoren ervoor zorgen dat er geen DC door je speakers gaat wandelen (en dus voorkomen dat in dat geval de voice coil in een straalkachel verandert)

Als je het doet, let er dan wel op dat je non-polaire condensatoren gebruikt.
[/offtopic]
~
Ze zitten inderdaad in de pluslijnen. Maar gaat het me helpen met mijn probleem van de 50hz?

Non Polaire condensatoren? Op de print staat een elko getekend, met de minpool naar de speaker, en de pluspool naar de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sebastius schreef op 04 December 2002 @ 11:56:
[...]

Hij bromt zelfs als hij in stand-by staat! Met/zonder kabels, het maakt niet uit!
Anoniem: 56146 schreef op 04 December 2002 @ 11:25:
...
Misschien dat de trafo die erin zit nogal crappy is :/ , en waarschijnlijk een (te sterk) extern veld heeft, en dat via inductie die brom 't circuit intrommelt.
...
Als hij bromt zonder kabels check dan eens of verplaatsen van de trafo nog enige invloed heeft...

Welk el-cheapo setje hebben we 't eigenlijk over? (die 5.1 van typhoon/medion toevallig?)
sebastius schreef op 04 December 2002 @ 11:59:
[...]
...
Non Polaire condensatoren? Op de print staat een elko getekend, met de minpool naar de speaker, en de pluspool naar de versterker.
..
Je kan ook wel polaire elco's gebruiken, omdat de 'reverse charge' bij speakers slechts zeer beperkt is. Heb zelfs ook wel eens een polaire elco's (2,2uF/50V) gebruikt om hoge tonen uit geluid te filteren en naar tweeters te sturen. 'T is alleen niet zo'n nette oplossing.

Geluid is eigenlijk gewoon AC, en heeft dus positieve en negatieve spanningen vandaar dus nonpolaire elco's gewenst. Maar als de boxen die je aanstuurt niet zo gek zwaar zijn (denk 't niet) maakt 't niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
We hebben het over de MaxGear 5.1 speakerset. Er zitten nogal wat fabrikage-foutjes in waardoor we er veel terug krijgen op mijn werk. Die fout heb ik nu opgelost en ik ben mijn eigen set aan het verbeteren (50hz brom moet weg, relais plaatsen om de versterker uit te schakelen (zit mogelijkheid voor op de print!) enzovoort).

De voeding zit crappy afgeschermd, een stuk koperfolie over de wikkelingen heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44545

Je zou eerder naar het ingangscircuit moeten kijken of daar de 50 Hz brom al op staat.
(Eerst even voorop gesteld dat ik het interne ontwerp niet ken)

1. Wat gebeurt er als je de analoge ingangen kortsluit?
2. Als er sprake is van een ingangsversterker, zit daar de brom ook al op (osciloscoop gebruiken).
3. Is de voeding voor het ingangscircuit wel goed genoeg afgevlakt/gefilterd? (met Scoop bekijken)
4. Een ringkern trafo is veel beter in het binnen houden van het 50 Hz magnetisch veld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sebastius schreef op 04 December 2002 @ 12:16:
....
De voeding zit crappy afgeschermd, een stuk koperfolie over de wikkelingen heen.
Dat is redelijk normaal hoor, 't gaat in principe alleen om de 'ring' waar de spoel omheen zit. (denk in jouw geval: w-blok met een balk erop gelast, waartussen de spoel, gewikkeld op een stuk plastic, zit.)

Een magnetisch veld is niet zo gek op hoeken, vandaar dat een ringkern trafo stukken beter is - zeker m.b.t. strooivelden. Alleen, ringkern-trafo's zijn veel moeilijker in massa-produktie...

Neem aan dat de trafo 'centre-tapped' is? Anders eens een vervangertje zoeken?

Als de gelijkrichter op de main-pcb zit, misschien zelf gelijkrichtertje op een gaatjesprint maken, en zover mogelijk van de versterker pcb plaatsen (by-pass maken op versterker pcb maken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Ik heb geen scoop helaas. In dit fantastische design zit de trafo een centimeter onder de print met: de gelijkrichter en de versterker voor de woofer en ook de spanningsregelaar voor de 2e print (waar de versterker van de 5 speakertjes zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sebastius schreef op 04 December 2002 @ 12:55:
Ik heb geen scoop helaas. In dit fantastische design zit de trafo een centimeter onder de print met: de gelijkrichter en de versterker voor de woofer en ook de spanningsregelaar voor de 2e print (waar de versterker van de 5 speakertjes zit)
Tja, Design by Peoples Republic of China...

Hmmm, zit de trafo dus ook 1,5cm van een alu-koelplaat af zeker.

(Jawel alu is ook gevoelig voor magnetische velden.. Neem maar eens een oud dik alu(of koper) koelblok en leg er maar eens een sterk (neodymium) magneetje op en laat 't eraf glijden of schud 't heen en weer -> magnetic braking)

Lijkt mij dat je misschien eerst maar eens een testje met 't uit de buurt halen van de trafo moet uitproberen. Als de brom minder wordt, heb je iig een hoofdschuldige te pakken.

Als 't na verplaatsen minder wordt maar nog niet verdwijnt, wordt een deel van de brom doorgegeven via de draden van de trafo naar de gelijkrichter...

Welke ICs worden er eigenlijk gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Of koop gewoon een nieuwe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
sorry dat sloeg nergens op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 22:41

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

@ an00bis: posts aan het verzamelen?

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56146 schreef op 04 december 2002 @ 13:44:
[...]

Tja, Designmade by Peoples Republic of China... Western Design (Cowboy look)

(Jawel alu is ook gevoelig voor magnetische velden.. Neem maar eens een oud dik alu(of koper) koelblok en leg er maar eens een sterk (neodymium) magneetje op en laat 't eraf glijden of schud 't heen en weer -> magnetic braking)
Denk ook eens aan je elektriciteitsmeter met die draaiende schijf, die schijf is ook van alu. Alu heeft als voordeel tov ijzer dat deze geen magnetisme bewaart.

De eerste gedachte die iedereen altijd heeft is dat een dikke elco zaligmakend is. Zaligmakend is alleen de storing te vermijden of deze zo dicht mogelijk bij de bron aanpakken, dus niet pas bij de eindversterker..., Ctjes kunnen de pijn alleen verzachten.

Maar zoals Happy_On_MDMA zegt: uitelkaar halen die hap, foto's van het avontuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Anoniem: 44545 schreef op 04 December 2002 @ 16:18:
[...]

Denk ook eens aan je elektriciteitsmeter met die draaiende schijf, die schijf is ook van alu. Alu heeft als voordeel tov ijzer dat deze geen magnetisme bewaart.

De eerste gedachte die iedereen altijd heeft is dat een dikke elco zaligmakend is. Zaligmakend is alleen de storing te vermijden of deze zo dicht mogelijk bij de bron aanpakken, dus niet pas bij de eindversterker..., Ctjes kunnen de pijn alleen verzachten.

Maar zoals Happy_On_MDMA zegt: uitelkaar halen die hap, foto's van het avontuur?
Hij ligt al helemaal uit elkaar. Ik ga straks de trafo wel iets verplaatsen. Maar die trafo zit dus ook 1cm van het koellichaam af ja. Goed geraden.

Toch wel grappig. De eigenaar van mijn winkel (tevens de fabrikant van deze kutspeakerset) wil de rest van de partij (nog) niet gerepareerd hebben. Dus ik ben de enige in Nederland met een goed werkend set...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sebastius schreef op 04 december 2002 @ 16:24:
[...]

.............. Dus ik ben de enige in Nederland met een goed werkend set...
En de enige met die brommer............... :)
Pagina: 1