Epox 8K5A2 zeer onstabiel (KT333)

Pagina: 1
Acties:

• lolly
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 16:53
Sinds de aanschaf van een nieuw systeem heb ik te maken met stabiliteit problemen. Eerst even een lijstje van de hardware:

- Epox 8K5A2, Bios: K5A22A25 (nieuwste bios op de site van Epox)
- XP 2400+
- 1x 512 Mb Corsair PC2700
- GF4 ti4600 Creative
- 3com 3C905C
(geen geluidskaart, maar USB speakers)

Ik draai de nieuwste 4in1 via chipset drivers en detonator 31.xx of 40.xx
Het probleem doet zich voor onder zowel Win98 als XP als XPsp1.

Tijdens het spelen van diverse spellen als; Mafia NOLF2 en NFS6 klapt het systeem er uit en kom ik op het bureaublad terecht, de pc is dan niet vastgelopen. Dit is zeer willekeurig. Het 'er uit klappen' gebeurd niet in ieder level van een spel, het is zelfs zo dat op een ander tijdstip je wel voorbij dat level kan komen.
Ook klapt windows zelf er soms uit, de pc reboot zich dan. Ook hier is het op zeer onbepaalde tijden.
In beide gevallen is heeeeel kort een bluescreen te zien. (0.5 milliseconde o.i.d.)

Ik heb zelf de volgende stappen ondernomen:
In eerste instantie had ik een Epox 8K5A met een XP2200+. Hiermee waren de problemen ook al, ik heb deze spullen omgeruild voor een Epox 8K5A2 en een XP2400+, helaas geen enkel verschil. (Opvallend is dat beide een KT333 CE Northbridge en een VT8235 Southbridge hebben). Omdat het geld me niet op de rug groeit heb ik nog een mobo geprobeerd met een andere southbridge (de VT8233 bijv).

Ook heb ik een andere videokaart geplaatst (GF4MX), ander geheugen (dane elec) en zelfs een andere voeding.
Windows is ook al meerdere malen opnieuw geïnstalleerd.

Hierna ben ik met de IRQ's aan de slag gegaan. Maar hoe ik de instellingen ook aanpas, de videokaart wordt altijd met een USB controler gedeeld. Ook hier geen resultaat.

Het aparte is dat ik op internet bijna niets kan vinden over dit probleem. Wel lees ik iets over het vastlopen van Mafia, maar niet op een Epox mobo. Je zou denken dat het aan het moederbord ligt (denken veel vrienden van me), maar waarom heb ik dan alleen dit probleem?

Allen, graag uw hulp…

Verwijderd

al eens geprobeerd zonder de via drivers?

Lolly, ik neem aan dat je systeem ook niet overklokt is?
Al een proberen te draaien met een kale config, dus je net
werkkaart eruit?

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2002 09:47 ]

• lolly
In windows XP zitten standaard al Via drivers. Ik heb wel verschillende Via drivers geprobeerd, geen resultaat.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wélke voedingen heb je geprobeerd? Heb je ook de andere tips/suggesties op de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onderaan op de Technische PMG FAQ geprobeerd? :)

• lolly
Ja, de Technische PMG FAQ heb ik globaal doorgenomen.
Mijn huidige voeding is een Q-Technologies Power supplie 400 watt. Ik heb ook een Aopen 300 watt voeding geprobeerd, geen resultaat.

Verwijderd

Zelfde probleem hier gehad met een KT333, XP1800+ en een GForce 4MX en toen met een Radeon 8500...

Oplossing : DirectX 9 Beta, Release Candidate 1... Voor die Radeon daarna de DirectX 9 drivers,.. alle problemen waren toen opgelost...

• lolly
hmm... wie weet. Ik heb even op internet gezocht, maar waar kan ik die DX9 candidate1 downloaden?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[google=download directx9 rc1] :)

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-07 21:38
Weet je heel zeker dat je 5v lijntje goed is?? Ik heb een zelfde soort probleem gehad met dat mobo, met een 350 watt voeding waarvan de 5v lijn ook brak was. (300 watt is wel wat(t ;) ) weinig voor zo'n pc icm zo'n snelle proc...)

En anders zou 't kunnen dat je mobo een tikkie brak is...

[ Voor 15% gewijzigd door tommie-boy op 04-12-2002 11:48 ]

Humor moet je serieus nemen

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

lolly schreef op 04 december 2002 @ 09:49:
Ja, de Technische PMG FAQ heb ik globaal doorgenomen.
Voor de zekerheid: is het boeltje stabiel of instabiel bij FSB@100?

• lolly
Die FSB@100 zal ik moeten testen. Maar uiteraard is het de bedoeling dat hij stabiel gaat lopen op FSB@133.
Als ik hierover meer weet laat ik het weten.

En wat die voeding betreft. 300 watt is meer dan voldoende voor zo'n systeem. Mijn huidige voeding is 400 watt, daar kan het dus niet aan liggen. Met die Aopen voeding deed mijn oude systeem het trouwens prima... Ik kan het niet meten, maar volgens mij is de 5v inorde.

• lolly
Ik heb wat gevonden, is dit de juiste: Microsoft DirectX 9.0 Redist RC1 Build 9.0.389.1 ?

Verwijderd

Ja dat is de juiste.

• lolly
laurenshof, mijn systeem is niet overgeklokt. Ik heb ook inderdaad alle kaarten er uitgehaald, zo kaal mogelijk dus, maar ook hier weer geen resultaat.

Net even DX9.0 RC1 geprobeerd, ook geen oplossing. Ik zie, helaas, geen enkel verschil... :'(

• Haaguit
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-07 13:29

Haaguit

HBZNPLT!

*denkdenk* Ik heb ook wel eens een keer zoiets gehad. Ik geloof dat het er bij mij aan lag dat mijn bios toen eerst PCI en daarna AGP bootte (of andersom). In de bios de primary screen eens veranderen misschien? Is het iets wat bij alle 3d spellen gebeurt?

Snelle pc | 40D achterdop voor lenzen

• lolly
Init display first: AGP / PCI
Ik heb beide opties al geprobeerd.

Het gebeurd tot nu toe bij alle spellen, Mafia, NOLF2, NFS6, Beachlife. Oudere spellen heb ik nog niet geprobeerd. Owja bij de leaked version van Doom3 hangt ie niet. Maar het rare is dat het spel wel opstart, elk spel, maar dat hij er bij een bepaald level ineens uitklapt. Dit terwijl ik datzelfde spel op mijn oude configuratie (TB1333 KT133) wel gewoon kom spelen ?!?!

ps. ik heb net ook nog even de nieuwste detonators geporbeerd (41.09 WHQL), en ook geen goed resultaat....

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

lolly schreef op 04 December 2002 @ 11:52:
Die FSB@100 zal ik moeten testen. Maar uiteraard is het de bedoeling dat hij stabiel gaat lopen op FSB@133.
Wanneer FSB@100 stabiel is, dan is er sprake van een brakke CPU en/of koeling en heel misschien toch de voeding.

Dus: just give it a try :)

• lolly
Ja, BalusC dat zal ik vanavond even proberen. Bedankt iig ;)

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 23:45

bille

Don't call me Buff

ehm.. het kan natuurlijk ook aan je videokaart liggen.. Ik heb nu dezelfde verschijnselen als jij hebt alleen dan is mijn videokaart nogal overclocked (Leadtek GF4Ti4400 325/675). In 3Dmark2001 klapt ie er soms gewoon uit.. als ik mijn videokaart lager klok dan is er niets aan de hand.. probeer je videokaart dus maar eens wat lager te klokken en kijk of het dan nog steeds gebeurd.. als dat het verhelpt lijkt het me duidelijk wat je moet doen :)

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• lolly
bille, ik heb mijn videokaart niet overgeklokt. Bedoel je dat ik 'm lager moet klokken dan standaard (voor de test) ?
En is jou pc wel stabiel als je je videokaart niet overklokt?

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:42
Ik zie dat je nog geen ander mem geprobeerd heb probeer van iemand anders een reepje te lenen kan zijn dat je geheugen brak is of je mobo kieskeurig (geen ervaring met EPOX 8K5A2 )

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• lolly
Citaat: Ook heb ik een andere videokaart geplaatst (GF4MX), ander geheugen (dane elec) en zelfs een andere voeding.

Ik had dus al ander geheugen geprobeerd. 2x 256Mb (PC2100) van DaneElec.... Helemaal geen verbetering helaas...

Toch bedankt (Y)

• lolly
Wie is er al verder met Mafia dan level 11? En verder met NOLF2 dan level 3?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

/offtopic.. Check SGD..

• lolly
Wat ik gister heb gedaan:
- De tip van BalusC om te kijken wat er gebeurd bij een FSB@100 maakte helaas geen enkel verschil.
- Verder een tip van een maat van me om de spullen buiten de behuizing op te bouwen, ivm eventuele kortsluiting heeft ook niet geholpen.
- Ik heb van mijn werk 2 videokaarten geleed, om uit te sluiten dan het niet de combinatie GF4 met KT333 is (i.o.d.); Nvidia Vantec en Ati Rage IIc. Ook hier weer geen enkel resultaat.

• lolly
Mensen.... kan iemand hier nog een steentje aan bijdragen?

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
In hoeverre had je de problemen al VOOR de biosflash? Kun je eventueel je oude bios nog terugflashen?

Ik zie de bios van 15 aug (ipv 25 okt die je neem ik aan nu hebt) nog staan op de site.

In hoeverre zijn eventueel die USB speakers nog verdacht? Heb er geen ervaring mee maar lijkt me ook nog het checken waard.

[ Voor 57% gewijzigd door Gianni Rombios op 05-12-2002 21:12 ]

• lolly
Ja, Gianni Rombios... Dat is inderdaad wel een goede van de USB speakers... Maar als ik die speakers er uit trek starten spellen niet meer op omdat ze geen 'geluid' kunnen vinden.
Ik heb Bios versie K5A22A25.BIN van 25-10-02, maar er is geen verschil te bemerken voor dat ik deze had geflashed... (ik weet alleen niet welke versie BIOS er in zat voor dat ik 'm flashde)

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Maar je bord heeft toch onboard sound? Zelfs als je geen (gewone) speakers bij de hand hebt misschien dan toch wel een koptelefoon, enable die onboard sound even en kijk eens of je dan verder komt?

• lolly
Ik heb inderdaad onboard sound, maar toch als ik die USB speakers er uit trek geeft het spel aan dat het geen audio kan vinden... Ik kreeg die onboard sound ook niet geinstalleerd. Ik denk dat ik daarvoor windows opnieuw zal moeten installeren zonder die USB speakers erin. Op één of andere manier 'overruled' die USB speaker.
Maar het is zeker het proberen waard.... thnx

• lolly
Wie heeft ongeveer dezelfde configuratie als ik....? (please noteer precies wat je hebt)
Pagina: 1