POST snelheid- oorzaken?

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Naar aanleiding van wat geknutsel met oude troep (maarja, anders zijn jullie toch niet van me gewend :+ )-

Wat bepaalt de snelheid van de POST. Ik heb het hier niet over de gehele boot, omdat die grotendeels van van OS en op lager niveau van HW config afhangt, maar puur de selftest aan het begin van de boot procedure :?
(tijdens de POST telt een Port-80 POST kaart al die codes af, vandaar dat ik vrij exact weet wanneer de POST afgelopen is :7 )

Dit vraag ik omdat ik wat stofvergarende spullen in een hoek van de kelder eens ben gaan testen en flink verrast werd- een IBM Opal 486SLC2 Rev C mobo (ook wel 'Panther' geheten, hoor ik) met opgesoldeerde IBM SLC2 'Blue Lightning' CPU bleek niet alleen te werken maar de POST duurt minder dan een seconde :o (incl mem test).

Dat de mem test zo snel is, is gezien de 4MB die erin zit niet zo vreemd. Maar dat het geheel zo snel is... op een beetje 'hedendaagse' mobo duurt het al gauw 5 seconden.
Itt latere IBM plankjes heeft dit gewoon een AMIBIOS, dus een vage proprietary oplossing lijkt het me ook niet...

Eerste vermoeden was dat het te maken had met het feit dat de CPU embedded was, dus dat het er niet naar hoefde te zoeken, maar de MediaGX mobo waar ik laatst een topic over opende (embedded Cyrix PR200) deed er net zo lang over als een willekeurig ander mobo, ook als ik er maar 4MB FP instopte om de vergelijking eerlijk te maken :z

Dus mensen enig idee :?

Oslik blyat! Oslik!

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

euhmz.. mischien (gokje dit) omdat heden daagse mobo's veel meer meuk aan boord hebben ? geen idee wat er allemaal gecheckt wordt tijdens de POST maar kan me voorstellen dat bijvoorbeeld een nieuwe southbridge veel meer kan dan eentje van pakweg 3 jaar geleden. Het zou dus ook kunnen dat het testen van bijvoorbeeld de southbridge langer duurt. Daarnaast zit er nog USB en weet ik veel wat voor meuk allemaal integrated in het moederbord /chipset. Als dit tijdens een POST allemaal afgelopen moet worden om te kijken of het allemaal werkt dan zou dat wel is langer kunnen gaan duren.

maar dit alles is wel een pure gok

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
megamuch schreef op 04 december 2002 @ 02:44:
euhmz.. mischien (gokje dit) omdat heden daagse mobo's veel meer meuk aan boord hebben ? geen idee wat er allemaal gecheckt wordt tijdens de POST maar kan me voorstellen dat bijvoorbeeld een nieuwe southbridge veel meer kan dan eentje van pakweg 3 jaar geleden. Het zou dus ook kunnen dat het testen van bijvoorbeeld de southbridge langer duurt. Daarnaast zit er nog USB en weet ik veel wat voor meuk allemaal integrated in het moederbord /chipset. Als dit tijdens een POST allemaal afgelopen moet worden om te kijken of het allemaal werkt dan zou dat wel is langer kunnen gaan duren.

maar dit alles is wel een pure gok
Dat is dus ook mijn probleem, gokken kan ik ook, maar weten...

Het ligt niet aan het ouderdom van de plank, ik heb een andere 486 plank ernaast met vrijwel identieke config, ook met een AMIBIOS en even weinig meuk onboard (sterker nog, minder, want die IBM heeft ook een co-pro, terwijl de vergelijkingsplank een 486SX zonder co-pro heeft) en die doet er net zo lang over als m'n K7S5A

Maar ik gaf dit maar als voorbeeld die me aan het denken zette- ik merk bijvoorbeeld ook een verschil tussen de POST tijd van m'n K7S5A tov m'n Asus CUBX (de CUBX is sneller, vooral als de CMD ATA-66 controller uitstaat) en ik heb wat vroege Pentium mobo's die trager zijn dan beiden (wel zo handig voor het uitlezen van die POST kaart...)

Kortom het heeft schijnbaar weinig met ouderdom te maken of graad van integratie...

Overigens ter verduidelijking, dit is wat in de POST zoal gecontroleerd wordt:
- CMOS
- chipset
- geheugen formaat
..BIOS in RAM geladen..
- keyboard controller
- CPU
- interrupt controller
- CMOS checksum
- PCI/ISA/VLB bus
- EISA bus
- L2 cache
- USB
- PS/2
- PnP functionaliteit
- FDC
- IDE
- COM & LPT
- APM/ACPI
- IRQ
en dan... BOOT :D
Met dank aan m'n POST kaart handleiding
- boot sector

Oslik blyat! Oslik!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

hoezow al gauw 5 seconden? mijn plank is al bijnnen 2 seconden door de post heen. :)

maar ff jouw vraag: denk dat de bioschip sneller is ofzow, die kan dan sneller gelzen worden zodat je sneller kan booten (maar dat is dus ook maar een gokje).

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:07

KneoK

Not in a million lightyears

Het lijkt mij dat hoe meer hardware er in zit hoe langer het duurt.

IDE check --> Hoe meer apparaten aan je IDE kanalen, hoe langer. Hangt ook nog af van automatische detectie of vastgesteld in BIOS (oudere BIOS'en hadden zo'n HDD-detectie waardoor de HDD vastgelegd wordt in het BIOS en niet elke keer hoeft worden gedetecteerd).

Hoe meer apparaten, hoe meer IRQ's er moeten worden uitgedeeld.

Ik denk dat de interactie met de verschillende apparaten tijdens het initialiseren de meeste vertraging laat optreden dus...

[ Voor 4% gewijzigd door KneoK op 04-12-2002 10:37 ]