[XP] HP Jetdirect J2552A op een Laserjet 5N

Pagina: 1
Acties:

• JEV
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-09-2025
Heb net deze printer gekocht. :)
Ik zit achter een met 3 computers aan een etech router. (DHCP)
Deze router is weer gekoppelt aan een kabelnetwerk van @home. :9
Nou wil ik die printer via die Jetdirect kaart koppelen aan al die computers.
Daar had ik hem nl. voor gekocht.
Printen via parralel gaat perfect maar via het netwerk homaar. :(
Ik krijg niet eens contact met die printer via de HP software (Jetadmin) of met de browser. :'(
Ik heb de Jetdirect kaart al teruggezet naar de fabrieksinstellingen maar hij doet het nog steeds niet. :(
Wie kan mij met dit probleem helpen. _/-\o_

There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Ik neem aan dat je e-tech router DHCP server speelt.
Dan krijgt de printer (de nic althans) een ip adres van de dhcp server.
Wanneer je de printer dus aanzet, dan moet je ff een configuratie-pagina uitprinten.
Daarop kan je zien welk ip adres hij heeft gekregen.
Probeer dat dan eens te pingen. Lukt dat ja of nee.

Zoja, probeer hem dan eens via een webbrowser te benaderen. (eventueel met httpS://)
In XP zal je een TCP/IP poort moeten maken die verwijst naar het ipadres, waarna je daarop je printer kan installeren.
Omdat een DHCP lease wel eens veranderd. Is het misschien handiger om een fixed IP adres in te vullen, buiten je IP DHCP range.

Verwijderd

Even config pagina uitdraaien. Kijken of hij info/verkeer krijgt van je netwerk (ipnr enz)

• JEV
CyberJ schreef op 04 December 2002 @ 08:10:
Ik neem aan dat je e-tech router DHCP server speelt.
Dan krijgt de printer (de nic althans) een ip adres van de dhcp server.
Wanneer je de printer dus aanzet, dan moet je ff een configuratie-pagina uitprinten.
Daarop kan je zien welk ip adres hij heeft gekregen.
Probeer dat dan eens te pingen. Lukt dat ja of nee.

Zoja, probeer hem dan eens via een webbrowser te benaderen. (eventueel met httpS://)
Omdat een DHCP lease wel eens veranderd. Is het misschien handiger om een fixed IP adres in te vullen, buiten je IP DHCP range.
Die Etech speelt inderdaad DHCP server.
Maar het IP die de printer heeft na een tijdje (+/- 2 min.) is de standaard IP 192.0.0.192 (bij de eerste selftest komt eruit 0.0.0.0 met BOOTP/RARP IN PROGRESS bericht.)
Dit IP komt niet eens in de buurt van de rest van mijn netwerk IP's. (Die beginnen allemaal met 192.168.x.x)
Pingen naar dit IP wil wel maar benaderen via die browser niet. Zelfs niet met https. :(

Dat fixed IP addres is alleen voor de printer???????????? :?

Hoe doe ik dat als ik die printer niet kan benaderen. :?

Ik heb al eens geprobeerd met het arp -s comando om het IP adres te veranderen maar dat is niet gelukt. : :'(
Waarschijnlijk omdat die printer niet te benaderen is.
;)
Meer ideeen. :/

There are three kinds of death in this world. There's heart death, there's brain death, and there's being off the network. Guy Almes

• Equator

Equator

Crew Council

Je kan met de menu knoppen, bij netwerk instellingen, IP enz. het ip adres handmatig inkloppen.
gewoon 192.168.1.2 255.255.255.0, gw: 192.168.1.1 (je router).
Even uitgegaan van de e-tech defaults.
Als je dan nog niet kan pingen naar die printer, dan is waarschijnlijk je kabel kapot.
Wat ook de reden kan zijn dat de printer geen juist IP adres verkrijgt van de dhcp server.
Probeer eerst maar eens een andere kabel. ;)

• JEV
Dat is ook een probleem. :'(
In mijn menu lijst staat:
HP MIO Menu
Daaronder staat CFG NETWORK = NO*
Als ik dat verander in YES* en daarna op GO (START) duw om deze installing te bekrachtigen en daarna weer naar CFG NETWORK ga staat daar nog steeds NO*. |:(

Ik kan nu wel 192.0.0.192 pingen. Maar nog steeds niet de printer benaderen via een browser. :(

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik ken de 5N niet goed maar nooit op go drukken ..dan gaan al die HP printers uit het menu

meestal moet je op "select" drukken
en daarna iets van item+ oid en op zo'n manier loop je door het hele menu

btw de oudere firmware op die kasten ondersteuend alleen bootp en nog geen dhcp
probeer dat ook eens te upgraden met de "hp downloadmanager" deze haalt zelf dan de laatse firmwar van het inet ........ (kan ook ipx o.i.d. gebruiken zodat je niet met tcp ip loopt te kloten)

Iperf

• Equator

Equator

Crew Council

Inderdaad, je moet hem wijzigen naar YES, en dan activeren, maar niet op Go drukken >:)
Aldoende leert men.. ;)

• JEV
Hoe activeer je hem dan???????????????

Verwijderd

Lees http://h20000.www2.hp.com...Id=25479&prodTypeId=18972
Is ook toepasbaar op het eerder genoemde MIO menu

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2002 11:45 ]

• JEV
Als ik arp -a intyp ziet hij het addres 192.0.0.192 met het HW addres van de Jetdirect kaart maar ik kan hem niet benaderen. :(

Verwijderd

Trouwens was activeren niet op "select" drukken :?

• JEV
Dat bedoel ik:
[HP Quote\]
Select
The Select key saves a printer control panel setting that you have selected. An asterisk (*) appears next to the saved selection, indicating that it is the default. Default settings remain in place when the printer is switched off or reset.

The Select key is also used when printing a test page or a configuration page from the printer control panel.
[\HP Quote]

Als ik daarna de printer uitzet en weer naar het MIO menu ga is NETWORK CFG weer NO* .
RaRa hoe kan dat :?

Verwijderd

Je kun dacht ik ook door de "GO" knop in te drukken en dan de printer aan te zetten, hem een reset geven.
Komt ie weer terug in de fabrieksinstellingen en daar saat d8 ik DHCP standaard aan.
Kun je hem daarna mooi met jetadmin managen

Verwijderd

Als ik daarna de printer uitzet en weer naar het MIO menu ga is NETWORK CFG weer NO* .
RaRa hoe kan dat :?
Dat komt omdat het "NETWORK CFG" menu eigenlijk staat voor "NETWORK CONFIGURATION".
1 keer goed instellen en je hoeft er nooit meer in en om te voorkomen dat iemand "zomaar" iets veranderd in het menu.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
Heb je al een firmware update geprobeerd, dat is meestal de verlossende sleutel met jetdirects en windows xp.
Ik had hier een 310x, icm xp, hehe nou echt niet werken dus , en na de firmware ging alles vlekkeloos, nouja .... die jetdirect kreeg een ander ip en alle software bij alle clients moest opnieuw.

• JEV
[quote]Carel schreef op 04 december 2002 @ 12:05:
Heb je al een firmware update geprobeerd, dat is meestal de verlossende sleutel met jetdirects en windows xp. [quote]

Proberen ja werken nee. :(
Hij probeert al 20 min. de firmware te updaten van die Jetdirect kaart. |:(
Kan dat er aan liggen dat die router er tussen zit :?

[ Voor 9% gewijzigd door JEV op 04-12-2002 12:20 ]

• JEV
Kan ik die firmware upgraden met een crosscable of een hub????????????

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:01
Gewoon ff een PC in je LAN in hetzelfde netwerk als de printer gooien, vervolgens naar die printer telnetten en het IP goed instellen. Firmware updaten doe je gewoon met de HP Download wizard als ik het me goed kan herinneren.

* _JGC_ heeft een Deskjet 1600CM die alleen via Telnet en LPD te bereiken is.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
_JGC_ schreef op 04 December 2002 @ 12:39:
Gewoon ff een PC in je LAN in hetzelfde netwerk als de printer gooien, vervolgens naar die printer telnetten en het IP goed instellen. Firmware updaten doe je gewoon met de HP Download wizard als ik het me goed kan herinneren.

* _JGC_ heeft een Deskjet 1600CM die alleen via Telnet en LPD te bereiken is.
Yep, HP download manager, is 20 mb ongeveer d8 ik , ik weet haast wel zeker mits er nix in de weg zit die jetdirect moet gaan werken met xp na een firmware update.
Bij ons kreeg de jetdirect overgens ook een ip van een server, dat connecten naar die jetdirect duurde ook bij mij lang, maar zeker geen 20 minuten, misschien is crosslinked rechtstreeks idd de beste optie :)

• JEV
Ok,
ik heb hem nu aan het werk d.m.v. IPX. :)
Ik heb een Install Network wizard gedownload van HP en nu werk hij.
Bedankt allemaal voor jullie sugesties.

• Equator

Equator

Crew Council

Even voor je informatie: Wanneer je in het menu de optie Config network: op YES hebt gezet, kan jedaarna met de menu knoppen het iP adres instellen. Wanneer je dan uit het menu gaat, en je kijkt weer, dan staat hij inderdaad weer op NO.

Maar goed, de oplossing van _JGC_ was ook een mogelijkheid.

• JEV
Ok,
ik heb hem nu aan de gang in de IP mode. :)
Maar ben nog steeds aan het proberen om die firmware te upgraden.
Het wil zelfs niet in de IP modus. :(

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

nee firmware upgraden is mij ook niet gelukt (hp laserjet4 + jetdirect ik dacht dezelfde als jou)
vanaf winxp bak mag het niet
vanaf win98se bak vind de printer niet (met hub of crosscable, vaste IP's)
lijkt eraan te liggen dat de nieuwste hp software niet meer oude firmwares kan upgraden
of dat de alleroudste firmwares niet upgradeable zijn.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

CyberJ schreef op 05 december 2002 @ 08:09:
Even voor je informatie: Wanneer je in het menu de optie Config network: op YES hebt gezet, kan jedaarna met de menu knoppen het iP adres instellen. Wanneer je dan uit het menu gaat, en je kijkt weer, dan staat hij inderdaad weer op NO.

Maar goed, de oplossing van _JGC_ was ook een mogelijkheid.
Niet met "menu" maar "item" anders vlieg je er weer uit
JEV schreef op 05 December 2002 @ 11:47:
Ok,
ik heb hem nu aan de gang in de IP mode. :)
Maar ben nog steeds aan het proberen om die firmware te upgraden.
Het wil zelfs niet in de IP modus. :(
omdat je subnet niet hetzelfde is!

als je dat ip adres nu veranderd (via het menu helaas) kan het weer wel

(of geef je pc een ip adres eg 192.0.0.2, of slinger dhcp aan .. dat moet het nu waarchijnlijk wel doen met de nieuwe firmware )

[ Voor 37% gewijzigd door Fish op 05-12-2002 20:02 ]

Iperf

Pagina: 1