Nederlandse Qmail Howto Manual, graag commentaar!

Pagina: 1
Acties:
  • 234 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:07

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Topicstarter
Ik heb een Nederlandse Qmail manual gemaakt. Tevens zit er installatie apache/ php in combinatie met squirrelmail en qmailadmin om je domeinen en gebruikers te beheren. Hij is best wel compleet al zeg ik het zelf, kep er net ff aan het einde ook nog iets over fetchmail bij gezet :)

De howto is te vinden op het volgende adres:

http://www.euronet.nl/users/erhnam/linux/qmail/qmail.htm

Graag reactie op of aanmerkingen! Bedankt!

[ Voor 18% gewijzigd door Erhnam op 04-12-2002 01:09 ]

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zoek al heel lang een fatsoenlijke howto om mijn pop mailboxen periodiek (bv. elk uur) in te lezen, alle mail opslaan op de server, en via imap beschikbaar stellen aan mijn cliënts, zonder Washington Imap te gebruiken, die niet goed werkt.
In jouw howto zie ik ook dat Courier imap wordt gebruikt. Ik heb niet alles nodig wat je in je howto aanbiedt, maar is het ook zo dat met jouw howto wordt gerealiseerd wat ik wil?
Werkt je howto ook zonder die deamontools? Imho moet je nogal wat spullen installeren met je howto en ik hou mijn systemen graag zo clean mogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Ik kan hem wel uitbreiden met bv Fetchmail.. Hier kan je al je mail mee verzamelen en in verschillende inboxen droppen. Dus van school, euronet en xs4all in 1 inbox laten neerkomen.
Bv elk uur of elke 5 min. Hij is behoorlijk uitgebreid dat geef ik toe maar ik denk dat je systeem er niet onstabieler van wordt. Imap en dat hele squirrelmail gebeuren met php/apache zou je bv weg kunnen laten.

update: kep er net een stukje over fetchmail bijgezet :)

Ipv van wat ik doe erhnam@local.home kan je het ook doorsturen naar alleen 'erhnam' gebruiker op het systeem zelf.

[ Voor 35% gewijzigd door Erhnam op 04-12-2002 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Erhnam schreef op 04 December 2002 @ 00:59:
Ik kan hem wel uitbreiden met bv Fetchmail.. Hier kan je al je mail mee verzamelen en in verschillende inboxen droppen. Dus van school, euronet en xs4all in 1 inbox laten neerkomen.
Bv elk uur of elke 5 min. Hij is behoorlijk uitgebreid dat geef ik toe maar ik denk dat je systeem er niet onstabieler van wordt. Imap en dat hele squirrelmail gebeuren met php/apache zou je bv weg kunnen laten.

update: kep er net een stukje over fetchmail bijgezet :)

Ipv van wat ik doe erhnam@local.home kan je het ook doorsturen naar alleen 'erhnam' gebruiker op het systeem zelf.
Het probleem wat ik steeds had is hoe ik er nou voor kan zorgen dat fetchmail de mailtjes zo neerzet dat je ze met de imap server kunt uitlezen. Een imap-server configureren lukt mij wel, fetchmail configureren is ook niet zo moeilijk, maar om er vervolgens voor te zorgen dat de ingelezen mail weer uit te lezen is door de imap-server, dat is mij nooit gelukt. Ik heb er heel vaak vragen over gesteld op GoT, maar nooit een duidelijk antwoord op gehad. Ik lees mijn pop boxen nu uit via webmail, maar die box raakt steeds voller. Dus ik heb imap hard nodig. (ik werk met veel verschillende OS-en dus een POP mail programma kan ik niet gebruiken)
Ik zal morgen je howto eens proberen, ik hoop echt dat het een keer lukt, maar zo te zien heb jij er redelijk verstand van, dus wie weet gaat het dankzij jouw hulp/howto lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akerboom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-09 17:49

Akerboom

Codito, ergo sum

ipv fetchmail te draaien als daemon, zou ik ervoor kiezen deze in een cron te zetten. Op die manier hoeven na een reboot niet alle users hun fetchmail aan te zetten.

Voorbeel van een crontab:
*/5 * * * * fetchmail >/dev/null

Hier wordt om de 5 minuten mail opgehaald met de standaard fetchmail instellingen.
Alle output van fetchmail wordt weggegooid. Error output kom in je mailbox.

Zo kan er ook periodiek gepolled worden (contaminatie?!) zonder dat je in de gaten hoeft te houden of je process er nog wel is. Gaat er iets fout bij het ophalen van je mail, dan word je er meteen van op de hoogte gesteld met een mail.

[ Voor 2% gewijzigd door Akerboom op 04-12-2002 01:24 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-10 09:53

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
In deze dynamische tijd is het mischien een idee om de useraccounts van mysql te laten lopen :)

Mischien dat ik, als ik ooit tijd heb, een howto inelkaar knutsel over postfix+courier+amavisd-new+spamassassin+razor (met alle (virutele) acccounts in mysql) dat nu op de servers van tweakers.net draait

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-08 08:24

PowerSp00n

There is no spoon

Kees schreef op 04 December 2002 @ 04:20:
In deze dynamische tijd is het mischien een idee om de useraccounts van mysql te laten lopen :)

Mischien dat ik, als ik ooit tijd heb, een howto inelkaar knutsel over postfix+courier+amavisd-new+spamassassin+razor (met alle (virutele) acccounts in mysql) dat nu op de servers van tweakers.net draait
Dat zou heel kewl zijn :). Deze QMail howto is ook wel eens leuk om door te lezen. tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter

Ben ik ook wel benieuwd naar !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Postfix + mysql + courier-imap + ravantivirus (antivirus & antispam) heb ik hier nu lopen... Misschien maak ik daar een keer een howto van (@ Gentoo ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat denk je van qmail-scannner er nog bij en evt de Debian methode, aangezien er veel tweakertjes rondlopen die het met debian willen installeren.

Heb hier deze config draaien:
- Qmail
- Qmailqueue patch (zit std al in de sourcepackages van Debian)
- Qmail-scanner
- Sophos Sweep/Sophie daemon
- VPopmail
- Courier IMAP/POP
- SQWebmail (is stukken sneller dan squirrel omdat ie direct de maildir uitleest)
- Fetchmail

Heb ook nog QMTP lopen zodat als ik binnenkort over ga naar @home mijn mail nog op poort 209 verscheept kan worden vanaf mn Backup MX (overigens niet echt nodig: Met FreeS/WAN heb je nergens last van, ga ik binnenkort ook draaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-09 10:34
Ik vind de tutorial prima, maar hij gaat niet echt op de materie in, waarom je soms bepaalde dingen doet. En als je op 1 punt een error zou krijgen, dan is er ook niet veel info om verder te komen.

Ik heb hier gewoon fetchmail draaien met imap, werkt allemaal aardig. Ik pobeer nog procmail aan de gang te krijgen, om mail al op de server over mappen te verdelen, maar dat wil nog niet lukken...

Aanvulling op het fetchmail verhaal:
Als je nog aan het testen bent kun je fetchmail ook starten met:
fetchmail --keep --fetchmailrc /etc/fetchmailrc
dan blijft je mail iig nog op de server staan, je kan ook een gratis pop3 box aanmaken op www.gmx.net om te testen.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga vanavond even kijken naar je howto!
zal laters effies mijn bevindingen vertellen.
ben nog een redelijke nOOb.
dus als ik er uit kom. is ie goe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Mooi document , is vast een boel werk geweest.
Maar ik vind het meer een soort installatie log van jouw setup dan een HOWTO.
Als je in plaats van een opsomming van commando regels een beschrijving geeft van wat
je doet en waarom dan kunnen mensen met een andere distro , die een andere
installatie procedure hebben voor kant en klare paketten , er ook wat mee.
Kortom , beschrijf welk pakket welke functionaliteit biedt , en eventueel waar je op moet letten...

En een meer persoonlijke opmerking: ik heb liever engelstalige handleidingen,
daar heeft de hele (internet)wereld wat aan. Vooral als het nederlandse exemplaar
een vertaling is van engelstalig werk.......

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over domeinen beheren gesproken, ik ben op zoek naar iets om per domein subdomeins te kunnen aanmaken in een webinterface ( kom niet af met webmin ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam

Erhnam

Topicstarter
Kijk ik heb er voor gekozen inderdaad om het simpel en schoon te houden. Het is meer een soort installatie log maar ik heb hem getest op RH en op Slackware dus ik denk dat het dan wel goed is.. Tuurlijk zou ik alles kunnen becommentarieren maar ik denk dat veel mensen dan afhaken het wordt dan snel een howto van 20 pages. Uit ervaring en wat ik dan om mij heen zie merk ik dat veel mensen dan afhaken. Ik hoop daarom op deze manier wat meer mensen in aanraking te brengen met opensource en in dit geval dan dus qmail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuinhark
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 10:32

Tuinhark

Retro

Hoe past MySQL trouwens in het verhaal? Zitten daar useraccounts + password in? Of wordt de email er in bewaard? Of allebei? :?

:Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infern0
  • Laatst online: 03-06 15:59

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Deze howto is wel goed uit te breiden met MySQL, zoals de toaster waar deze howto van afgeleid is ook is. Gebruik de Matt Simerson toaster ook op FreeBSD machine's. De nieuwe toaster heeft ook mogelijkheden om virus en spam check in te bouwen.

Enige nadeel van dit soort handleidingen is dat er mensen zijn die niet snappen waar ze mee bezig zijn. Dit klakkeloos overnemen en dan gaan zeuren als het niet werkt. Maar het is zoiezo een handige referentie voor de meeste mensen.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een index maakt het geheel net iets mooier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kees schreef op 04 december 2002 @ 04:20:

Klinkt goed ja. Heb al eens zitten klooien met mysql maar wilde niet zo lukken. Howto would be great!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wacht al vol spanning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over de howto:

ik kan begrijpen dat anderen het in het Nederlands willen maar vind daarnaast ook dat zo'n howto goed vertaald moet worden.

Je opmaak vind ik goed zeker wat betreft kleur. Je legt alleen niet goed uit wat de user precies doet. Het is meer zoiets van: dit en dit moet je doen om dit en dit werkend te krijgen zonder uitleg als 'waarom' en 'alternatieven'. Daar hou ik persoonlijk niet zo van. Het is wel newbie-friendly maar zodra de newbie dan meer wilt heeft hij hiervan weinig geleerd.

Daarnaast vind ik het te beknopt. Je kunt met Qmail zoveel meer. Je zou er nog een stukje bij kunnen voegen over MySQL/LDAP support. Zaken als RBL's, relaying -om er even 2 te noemen- bespreek je niet.

Persoonlijk zou ik zeggen: vertaal dan LifeWithQmail te meer omdat deze ook een aparte LDAP howto heeft (overweeg ik zelf; lijkt me wel wat).
svdmeer schreef op 04 december 2002 @ 00:53:
Ik zoek al heel lang een fatsoenlijke howto om mijn pop mailboxen periodiek (bv. elk uur) in te lezen
Wordt besproken in de aparte advanced mutt howto op www.mutt.org
alle mail opslaan op de server, en via imap beschikbaar stellen aan mijn cliënts, zonder Washington Imap te gebruiken, die niet goed werkt.
In jouw howto zie ik ook dat Courier imap wordt gebruikt. Ik heb niet alles nodig wat je in je howto aanbiedt, maar is het ook zo dat met jouw howto wordt gerealiseerd wat ik wil?
UW kun je eraf donderen idd. Er is wel een patch die UW-IMAP geschikt voor Maildir maakt. Die zou je eens kunnen proberen ik weet ff niet meer waar ik die zag maar cr.yp.to en google kun je denk ik wel proberen 'm te vinden.

Persoonlijk vind ik Courier-IMAP nogal lastig te temmen en aangezien Qmail-pop3 ook werkt gebruik ik die.
Werkt je howto ook zonder die deamontools? Imho moet je nogal wat spullen installeren met je howto en ik hou mijn systemen graag zo clean mogelijk :)
Maak je er packages van. Het kan ook zonder daemontools maar daemontools werkt imo errug lekker. Zijn er geen ports in /usr/ports voor FreeBSD? OpenBSD heeft 't eruit gepleurd omdat DJB niet wil dat z'n software in binary wordt gedistributeerd. Dus zelf compileren. Daarvan kun je ook zelf packages gaan maken. Van Apache en PHP heeft vrijwel elke distributie wel een port/package van dus dat dat besproken wordt als zijnde 'compile 'm zelf' (dat niet per definitie slecht is) vind ik wel minder. Ports/packages is meer newbie friendly.

offtopic:
spijtig dat er zoveel mailers zijn die BareLF bevatten. Hondsirritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 December 2002 @ 17:27:
Over domeinen beheren gesproken, ik ben op zoek naar iets om per domein subdomeins te kunnen aanmaken in een webinterface ( kom niet af met webmin ).
Webmin kan dat voor BIND toch? Er zijn nog wel meer interfaces voor BIND; check FreshMeat. Er zijn ook web interfaces voor TinyDNS. Ik gebruik er een serie shell scripts voor, zowel toen ik nog BIND gebruikte als toen ik overstapte naar TinyDNS. Aantal zijn er op internet te vinden, aantal zijn betrekkelijk simpel zelf te maken.
Pagina: 1