Over de howto:
ik kan begrijpen dat anderen het in het Nederlands willen maar vind daarnaast ook dat zo'n howto goed vertaald moet worden.
Je opmaak vind ik goed zeker wat betreft kleur. Je legt alleen niet goed uit
wat de user precies doet. Het is meer zoiets van: dit en dit moet je doen om dit en dit werkend te krijgen zonder uitleg als 'waarom' en 'alternatieven'. Daar hou ik persoonlijk niet zo van. Het is wel newbie-friendly maar zodra de newbie dan meer wilt heeft hij hiervan weinig geleerd.
Daarnaast vind ik het te beknopt. Je kunt met Qmail zoveel meer. Je zou er nog een stukje bij kunnen voegen over MySQL/LDAP support. Zaken als RBL's, relaying -om er even 2 te noemen- bespreek je niet.
Persoonlijk zou ik zeggen: vertaal dan LifeWithQmail te meer omdat deze ook een aparte LDAP howto heeft (overweeg ik zelf; lijkt me wel wat).
Wordt besproken in de aparte advanced mutt howto op
www.mutt.orgalle mail opslaan op de server, en via imap beschikbaar stellen aan mijn cliënts, zonder Washington Imap te gebruiken, die niet goed werkt.
In jouw howto zie ik ook dat Courier imap wordt gebruikt. Ik heb niet alles nodig wat je in je howto aanbiedt, maar is het ook zo dat met jouw howto wordt gerealiseerd wat ik wil?
UW kun je eraf donderen idd. Er is wel een patch die UW-IMAP geschikt voor Maildir maakt. Die zou je eens kunnen proberen ik weet ff niet meer waar ik die zag maar cr.yp.to en google kun je denk ik wel proberen 'm te vinden.
Persoonlijk vind ik Courier-IMAP nogal lastig te temmen en aangezien Qmail-pop3 ook werkt gebruik ik die.
Werkt je howto ook zonder die deamontools? Imho moet je nogal wat spullen installeren met je howto en ik hou mijn systemen graag zo clean mogelijk

Maak je er packages van. Het kan ook zonder daemontools maar daemontools werkt imo errug lekker. Zijn er geen ports in /usr/ports voor FreeBSD? OpenBSD heeft 't eruit gepleurd omdat DJB niet wil dat z'n software in binary wordt gedistributeerd. Dus zelf compileren. Daarvan kun je ook zelf packages gaan maken. Van Apache en PHP heeft vrijwel elke distributie wel een port/package van dus dat dat besproken wordt als zijnde 'compile 'm zelf' (dat niet per definitie slecht is) vind ik wel minder. Ports/packages is meer newbie friendly.
offtopic:
spijtig dat er zoveel mailers zijn die
BareLF bevatten. Hondsirritant