Toon posts:

Effectieve manier aansluiten IDE devices

Pagina: 1
Acties:
  • 20 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met een vraag: ik ben een nieuwe computer aan het assembleren en het is de bedoeling dat er twee harde schijven van 80GB in komen een ook een DVD-ROM en een CD-burner. Nu wil ik deze vier IDE devices aansluiten, maar ik weet niet zo goed wat het handigst is om te doen. Ik wil namelijk een lekkere performance houden. Dus ik doe 1 harde schijf op primary master, maar moet ik nou die tweede schijf als primary slave doen? Of kan ik die beter op de secundaire IDE poort aansluiten? Kortom: wat is de beste manier van aansluiten? Alvast bedankt voor jullie reactie!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
de 2 harde schijven als master elk aan een kabel, dan de 2 cdroms allebij als slave. Je wilt iig je 2 harde schijven niet samen op een kabel.

specs

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-11-2025
gladiool schreef op 03 December 2002 @ 23:09:
de 2 harde schijven als master elk aan een kabel, dan de 2 cdroms allebij als slave. Je wilt iig je 2 harde schijven niet samen op een kabel.
Waarom beide schijven als Master op een IDE? Ik heb vroeger *geleerd* dat je juist de HD's op de prim.IDE moet hangen en de rest (CD/DVD/CDR etc.) op de sec.IDE. De reden waarom dit zo moest weet ik niet meer, zal me niets verbazen als die reden allang achterhaald is...

if you're gonna be dumb you gotta be though

• jfeelders
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:22

jfeelders

Kwaliteit voor kwantiteit...

prisselada schreef op 03 december 2002 @ 23:13:
[...]

Waarom beide schijven als Master op een IDE? Ik heb vroeger *geleerd* dat je juist de HD's op de prim.IDE moet hangen en de rest (CD/DVD/CDR etc.) op de sec.IDE. De reden waarom dit zo moest weet ik niet meer, zal me niets verbazen als die reden allang achterhaald is...
Was dat niet omdat de keten van aangeloten apparaten zich aanpast aan de langzaamste? Dus als je een UDMA5 HD en een UDMA2 DVD op 1 IDE-poort hebt zitten, dan gaat de HD ook op UDMA2 draaien. Dat wil je dus niet...

• ikke_
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-03 13:44
Ik dacht toch juist dat de HD op de snelheid gaat draaien van het langzaamste device op de IDE bus.
Dus als je een HD en CD-rom bijelkaar hangt gaat de HD waarschijnlijk op UDMA 2 draaien (ligt aan je cd-rom spelers). Hierdoor worden je HD's afgeremt.
Maar allebij de HD's op 1 IDE controle is ook niet alles want bij IDE kan maar 1 device data zenden/ontvangen.
Het beste is een extra IDE controller

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:54

Nakebod

Nope.

prisselada schreef op 03 december 2002 @ 23:13:
[...]

Meestal hang je beide HDD's op de primaire (ATA100/133) en CD/CD-RW/DVD/DVD+-RW) op de secundaire, omdat die op ata 66 lopen?
En dat beinvloed weer de snelheid van je hdd, als je die daar ook bij zou hangen.
En de hdd pakt dan de langzaamste...

Ik heb het toaal niet slim, me 120 gb hdd en 3 gb hangen op de primaire, 3 gb binnekort maar weg :)
CD-RW en DVD-RW bijde op secundaire.

[ Voor 4% gewijzigd door Nakebod op 03-12-2002 23:19 ]

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Verwijderd

Nou heel simpel er kan maar 1 apparaat per IDE kanaal tegelijkertijd aagesproken worden, dus hoe wil je ooit van hd naar hd full speed kopieren als ze beiden op 1 kabel zitten ? gaat niet zo lekker dan. Voor een cd/rom dvd/rom maakt dit niet echt uit ;)

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
ik heb zelf 2 schijven op primary en 2 cd spelertjes op secundary maar dat is niet het besta kwa prestaties volgens mij :)

• Doogie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
hang je CD-RW aan je SEC Master, kijk maar eens in het boekje van je brander. Wordt sterk aangeraden deze als master te schakelen (kan je er ook nog eens van booten, van slave kan je dacht ik niet booten)

Schakel je ene HD als PRIM master, je DVD als PRIM slave, en je tweede HD als SEC slave. Lijkt me zo wel het beste.

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-11-2025
Verwijderd schreef op 03 december 2002 @ 23:19:
Nou heel simpel er kan maar 1 apparaat per IDE kanaal tegelijkertijd aagesproken worden, dus hoe wil je ooit van hd naar hd full speed kopieren als ze beiden op 1 kabel zitten ? gaat niet zo lekker dan. Voor een cd/rom dvd/rom maakt dit niet echt uit ;)
Makes sense, oke... Maar wat is dan het snelste/beste? Iedere HD op zn eigen IDE of de HD's op dezelfde IDE (hint : lees de reply van JFEELDERS).

if you're gonna be dumb you gotta be though

Verwijderd

Even voor eens en voor altijd de wereld uit. Het maakt geen donder uit wat voor devices je aan 1 kabel hangt. ze zullen beiden in hun EIGEN snelheid worden aangesproken. Bij wijze van spreken een UDMA6 HDD en PIO3 HDD zullen beiden op hun eigen snelheid werken, ook als ze op 1 kabel zijn aangesloten.

Zoals al door verschillende mensen is aangegeven moet je ze beiden als master aan een aparte kabel hangen, omdat ze dan tegelijkertijd kunnen worden aangesproken. Dit is dezelfde reden als waarom men (vooral vroeger) adviseerde een brander niet aan dezelfde ide-kabel te hangen als de cd-rom speler als waarvan men iets wou kopieren. Dit omdat je dan buffer-underrun problemen kreeg aangezien er maar 1 apparaat tegelijk op 1 kabel kan worden aangesproken. Maar geen fabels dat snelle apparaten niet op hun eigen snelheid werken, want dat is gewoon bullshit.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Mjah, dit is toch echt wel zoekwerk. Dit soort topics zijn er al honderden geweest in het verleden.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.