geachte tweakers,
ik kreeg net een telefoontje van mijn (ietwat technofobe) vader, met de melding dat zijn computer steeds uitvalt.. na wat gepeuter mijnerzijds heb ik de volgende info kunnen loskrijgen:
probleem:
de computer valt (15 tot 30 minuten na het opstarten) uit. geen meldingen, gewoon in 1 keer.
omstandigheden:
de afgelopen zomer, toen het behoorlijk warm was, is het al een paar keer gebeurd. daarna geen last, tot nu. het gebeurd dus altijd tussen de 15 en 30 minuten na het booten. de computer staat gewoon in een kantoorruimte waar het ongeveer 19 graden is.
computer:
- MSI k7pro ATX ir3 (6195)
- AMD athlon 600
- 12 GB 5400 rpm maxtor harde schijf
- asus 40x cd rom
- lite on 40 speed brander
- floppy drive
- zip drive zip 100
- matrox 16 mb videokaart
- soundblaster pci128
-
er hangt verder nog een printer, scanner en dig. camera aan.
helaas heb ik niet kunnen achterhalen welke voeding en ckoeler erin zit, waarschijnlijk schuilt hierin juist het probleem.
kan iemand mij vertellen waar dit aan kan liggen, en wat de oplossing zou kunnen zijn?..
bedankt alvast!
(PS: ik heb de search en alt. search gebruikt, en kon niks vinden...)
ik kreeg net een telefoontje van mijn (ietwat technofobe) vader, met de melding dat zijn computer steeds uitvalt.. na wat gepeuter mijnerzijds heb ik de volgende info kunnen loskrijgen:
probleem:
de computer valt (15 tot 30 minuten na het opstarten) uit. geen meldingen, gewoon in 1 keer.
omstandigheden:
de afgelopen zomer, toen het behoorlijk warm was, is het al een paar keer gebeurd. daarna geen last, tot nu. het gebeurd dus altijd tussen de 15 en 30 minuten na het booten. de computer staat gewoon in een kantoorruimte waar het ongeveer 19 graden is.
computer:
- MSI k7pro ATX ir3 (6195)
- AMD athlon 600
- 12 GB 5400 rpm maxtor harde schijf
- asus 40x cd rom
- lite on 40 speed brander
- floppy drive
- zip drive zip 100
- matrox 16 mb videokaart
- soundblaster pci128
-
er hangt verder nog een printer, scanner en dig. camera aan.
helaas heb ik niet kunnen achterhalen welke voeding en ckoeler erin zit, waarschijnlijk schuilt hierin juist het probleem.
kan iemand mij vertellen waar dit aan kan liggen, en wat de oplossing zou kunnen zijn?..
bedankt alvast!
(PS: ik heb de search en alt. search gebruikt, en kon niks vinden...)