Toon posts:

SCSI Image naar IDE levert problemen op

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Dames, heren, jongens, meisjes,

Onlangs hebben we voor een klant een image gemaakt van de C- schijf (NT4 server, SCSI) en deze op een IDE HD gesmeten. Echter, nu wil dat IDE kreng niet meer opstarten. Weet iemand of hier wat aan te doen is en zo ja, wat dan?

Bij voorbaat dank.

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Waarmee is die image-file gemaakt??
Hoe groot was de originele partite en hoe groot is die op de IDE schijf?
Zijn beide partities hetzelfde formaat (NTFS?)

Kortom, geef eens wat meer info...

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

Verwijderd

Topicstarter
Beide C- partities zijn FAT bestandsysyteem en even groot. De image is gemaakt met Ghost 4.1

Kan je hier wat mee?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-09 12:41
Ja, NT4 bevat een boot.ini bestand. Met SCSI schijven verwijzen die naar de partitie op de SCSI controller. Dus beginnen de regels met:
scsi(x)....

Maar nu moeten die naar je IDE controller wijzen:
multi(x)...

Simpel toch??

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• The Jester

The Jester

GarBaGe:
Je moet óf je naam aanpassen, óf niet zulke goede adviesen geven ;)

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

Verwijderd

Topicstarter
Thanx,

Ik gaat ff kijken of ik er wat aan kan veranderen.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas,

Het zal wel heel raar klinken, maar het staat dus reeds goed ingesteld. Het kreng blijft nu gewoon hangen voordat het Winnt bootmenu verschijnt???

• GarBaGe
Tja, what's in a name??

Zelf gebruik in NT4 al vele jaren (naast 98 voor games natuurlijk)...
Laatst RAID-0 in gebruik genomen via een Promise Fasttrak-100 controller.
Na het installeren van NT4 werd het tijd voor een herstart om de eerste echte boot van NT te realiseren.
Kon NT zichzelf niet meer vinden.... :?
Heb ik dus handmatig de boot.ini moeten aanpassen, omdat NT dat zelf niet goed had aangemaakt. *zucht*

Anyway, nu draait alweer een tijdje prima.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik ben heel blij voor je dat jij het netjes aan de praat hebt gekregen, maar aangezien het nu bij mij niet werkt, vraag ik me dus af of je nog suggesties hebt.

• GarBaGe
Wat is dan de precieze foutmelding en hoe ziet je boot.ini eruit??
Welke controllers gebruik je dan (ook geintegreerde)??
En hoe ziet de paritionering van je harddisk eruit??

Vergeet niet dat als NT voorheen van SCSI-controller boot, dat ie dat nu ook zal proberen. Ook al zit er nu geen SCSI-controller meer in. Dat is het vervelende dat het OS zit om de hardware heen vouwt.

Verwijderd

Topicstarter
Geen foutmelding, hij wil gewoon niet booten. Partitionering is hetzelfde als van die SCSI HD; ook FAT en net zo groot.

Ik heb waar ik nu zit te werken wel een NT server op IDE, maar ik kan de bootsector niet overschrijven. Als ik die boot.ini wil attrib -r'en geeft ie aan dat het niet kan worden aagepast.

Tips?

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-09 10:34

FoolZero

Freedom of speech...

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 06 november 2000 15:14 schreef GarBaGe het volgende:
Ja, NT4 bevat een boot.ini bestand. Met SCSI schijven verwijzen die naar de partitie op de SCSI controller. Dus beginnen de regels met:
scsi(x)....

Maar nu moeten die naar je IDE controller wijzen:
multi(x)...

Simpel toch??[/quote]Hmmm, volgens mij wordt in de boot.ini alleen naar scsi(x) verwezen als er sprake is van een scsi adapter zonder bios.
Mare eerlijk gezegd was dat dus ook het eerste waar ik aan dacht! :)

Toch zou het handig zijn om de boot.ini van deze installatie eens te posten, want je weet maar nooit...

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• GarBaGe
Als ie helemaal geen foutmelding geeft, dan lukt de boot inderdaad niet. Hij komt dan ook nog niet bij de boot.ini. Dat is een later probleem :)
Dus MBR is niet aanwezig...
Misschien bootflops van NT4 erin en de setup vervolgens de partitie laten repareren??
Is de partitie wel actief??

BTW, je kan boot.ini wel aanpassen, maar dan moet je (geloof ik) wel administrator zijn.

Probeer anders eens een nieuwe install van NT4 op je IDE schijf te zetten en daar later de image overheen te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)="Windows NT Server Version 4.00"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)="Windows NT Server Version 4.00 [VGA]"

• GarBaGe
boot.ini ziet er goed uit voor een systeem met alleen onboard IDE controller.

verder: zie mijn vorige post

• FoolZero
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-09 10:34

FoolZero

Freedom of speech...

Nu weet ik helaas niet wat de fixes zijn, die er na Ghost 4.1 zijn gemaakt, maar het kan natuurlijk zijn, dat deze versie nog geen al te goede NTFS of SCSI2IDE ondersteuning biedt.

Als alternatief zou ik zeggen, dat je een nieuwe installatie van WinNT doet, en nadat hij de bootsector heeft aangepast en de boot.ini heeft geplaast (ik dacht na de eerste reboot dus) kijken of je systeem weer draait. Verder ff de onnodige installatie meuk verwijderen en de boot.ini aanpassen en je systeem zou weer moeten werken.
En hey als het niet werkt, dan zet de Ghost image gewoon toch nog een keertje terug?:)

Please state the nature of your technical emergency
Heal the internet ...
1707 :'(

• The Jester

The Jester

Mijne ziet er als volgt uit:
[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Windows NT Workstation Version 4.00"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Windows NT Workstation Version 4.00 [VGA mode]" /basevideo

Kan 't em in de \WINNT= zitten ??

• GarBaGe
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 06 november 2000 15:58 schreef The_Jester het volgende:
Kan 't em in de \WINNT= zitten ??[/quote]Dan moet ie een foutmelding geven. Maar als ie daar al niet komt, dan heeft ie waarschijnlijk een probleem met de bootsector...

• Zarc.oh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-05 18:52

Zarc.oh

heeft een HD van 20 YottaByte

Zou toch ff kijken of je partitie actief is en iig fdisk/mbr doen om er een Master Boot Record op te zetten...

Zoek wat je niet eerder vond

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb ondertussen ff de boel gerepaireed met de setup floppies en de CDROm, maar niks hoor. Wellicht dat het beste idee nog steeds is om de boel opnieuw te installeren en daarna die image er nog eens overheen te rammen.

Maar daar heb ik nu geen zin meer in, want ik verrek van de slaap en ga nog ff snel wat RAM inslaan. (het is zo lekker goedkoop nou:))

thanks voor de brainstorms i.i.g.

Verwijderd

Ik wil een beetje hetzelfde gaan doen.

Ik heb een compaq Proliant server (ML350), en daar zitten 2x 9,1 GB SCSI schijf op.
Die zitten nu in RAID0. Ik wil die hele server opnieuw installeren, maar wil voor de zekerheid een complete werkende kopie op een IDE schijf hebben. Zodat als het fout gaat dat ik altijd op die IDE schijf kan doordraaien.

Ik zat er nu aan te denken om met PQDI 6.0 een harddisk copy te maken van SCSI naar IDE.

Ga ik nu veel problemen verwachten?

Het is een Smart Array SCSI controller, en in de server zit een onboard IDE controller. OS is Win2K server op NTFS.

En in welke volgorde kan ik het beste doen.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Open maar even een nieuw topic aangezien je vraag niet helemaal het zelfde is als de startvraag.... en dit topic is een beetje heel erg oud :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.