Linux random kernel panics en Windows alles crasht

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Ik zit met het volgende probleem op een:

AMD Thunderbird 1Ghz
512 MB DDR Siemens
20 GB Maxtor
15 GB Maxtor
Aopen 300 Watt voeding
Realtek 8139C 10/100 netwerk
SB Live 1024
Windows XP / Gentoo Linux 1.4 RC1
Aopen AK77-333 mobo

Dit system loopt overal vast. Na 1 minuut surfen op internet freezed de Internet Explorer, Word kan niet printen want dan voert het programma een ongeldige instructie uit. Games crashen snel.

In Linux krijg ik random kernel panics. Dit gebeurt echter meer tijdens het compileren. De panic luidt: unable to use requested paging method.

Daarnaast start Windows soms zomaar opnieuw op. De temperaturen van de processor zitten op 41C stressed en 35C Idle. Geheugen heb ik getest met Goldmemory en Memtest86. Geen van deze programma's gaat op zijn smoel. Het moederbord is nieuw en heeft altijd correct gewerkt, dus ik ga er van uit dat deze niet naar de hemelen is.

Het BIOS heb ik al gereset. Het enige wat over blijft in mijn ogen is de Processor. Deze is door een kapotte koeling eens 85C geweest, en toen stonk het ook branderig in de kamer. Echter, een test bij Norrod gaat helemaal goed. Heeft iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn? Op de proc zit nog garantie, dus als er toch nog wat mee is zou ik zeer graag willen weten wat er is zodat ik eventueel een nieuwe kan claimen.

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:44

-ET-

Phone Home

Ik denk dat je processor inderdaad een optater heeft gehad. Zou er toch even mee teruggaan naar de winkel. En vragen of ze daar een endurence test willen draaien.

Verwijderd

Als het mogelijk is even andere processor erin duwen. Anders idd even mee terug naar de winkel.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
* AlterEgo gokt ook op processor. Een processor is nooit voor 100% te testen op kleinere defecten onder specifieke omstandigheden.

Wat ook mogelijk is, is een voeding die stervende is.
Download CPUCool eens, die kan voltages in grafiekjes weergeven als functie van de tijd. Laat dan je PC eens een aantal keren van idle naar full-load gaan, en kijk of je 12V 5V of Vcore erg gaan zwabberen (erg is >10%). In dat geval kan je voeding ook de boosdoener zijn.

[ Voor 2% gewijzigd door AlterEgo op 03-12-2002 21:29 . Reden: typo ]

• LollieStick
Ik post nu vanaf de pc met een 800 tb @ 200 Mhz deze lijkt het goed te doen.

Morgen krijg ik hem weer en probeer het nog even. Als ie het niet doet, ga ik er toch weer mee terug en hopen dat ik een XP mee krijg :o

Ik zag wel wat hitte aanslag op de cpu zitten, wit spul. Koelpasta was het niet, want de koelpasta is roze. Neem dus aan dat het hitte aanslag was. Deze 800 mhz bakje draait nu prima :D

Bij norrod dachten ze dat het koeling was, maar ik kan wel screenshots maken want met de hele pc ga ik niet heen, want de cpu is een half jaar geleden overgezet in een andere pc die niet bij norrod weg komt. :o

edit:

Voeding is het niet, op mijn eigen XP doet ie het ook niet en dat is een 300 Watt (no-name) kast.

[ Voor 88% gewijzigd door LollieStick op 03-12-2002 21:38 ]

• LollieStick
Bij norrod zeggen ze dat ze Windows geinstalleerd hebben, maar dat er niets aan de hand is. Terwijl het bij mij, windows zelf meestal niet zomaar (als ik hem niets laat doen), anders is. Ik weet niet wat hun getest hebben, maar ik ga er van uit dat ze wel een endurance test gedaan hebben. Zoals ik al zei is het zeker niet de voeding. Mijn vraag is, moet ik wel of geen nieuwe claimen?

Belangrijk om te weten is dat het schijnbaar erger wordt met de SP1 :?

[ Voor 13% gewijzigd door LollieStick op 03-12-2002 22:54 ]

Pagina: 1