Geforce 256 geeft strepen en donker beeld?

Pagina: 1
Acties:

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-08 15:50

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Een probleem dat opeens kwam op de pc van m'n ouders met een Geforce 256:

De kaart geeft horizontale strepen, afhankelijk van wat hij op dat moment weergeeft: bijv een dialoogvenster zorgt voor een horizontaal vlak ongeveer even groot als dat venster, en de muiswijzer heeft ook een horizontale streep... Letters hebben aan de rechterkant een lichte rand... en het beeld is een stuk donkerder dan zou horen...

Dat het probleem echt aan de videokaart ligt heb ik wel getest: een andere kaart (voodoo3) in de pc van m'n ouders en hun scherm gaf weer goed beeld. De geforce in mijn eigen pc, en ik had opeens slecht beeld. Kortom, de kaart heeft ergens een defect, maar waar?

Om het geheel een beetje te illustreren, hier wat foto's (alle foto's zijn klikbaar voor een groot-formaat versie!):

Afbeeldingslocatie: http://www.innovatix.nl/~jw/got/gforce/1a.jpg
01 - het windows-XP inlog scherm, je ziet dat het donkerblauwe veld veel langer wordt uitgeveegd dan het eigenlijk hoort: dit is een soort van horizontale streep te noemen. In de volgende foto een stuk duidelijker te zien.

Afbeeldingslocatie: http://www.innovatix.nl/~jw/got/gforce/2a.jpg
02 - hier zie je heel duidelijk hoe de kaart dialoogvensters als het ware "uitveegt" over de gehele breedte van het scherm: het is geen gezicht ;(

Afbeeldingslocatie: http://www.innovatix.nl/~jw/got/gforce/3a.jpg
03 - op de videokaart zelf is niet direct een defect te bespeuren, de kaart ziet er op het oog goed uit :?

(klik op een foto voor een groot-formaat versie!)

Heeft iemand een idee welk onderdeel van de videokaart kaduuk is, waar het zich bevindt op de kaart, en of het nieuw te kopen is ergens? (ik ben niet bang voor soldeerwerk ;) ) Ik zou zelf al een heel eind verder kunnen komen als een chip zwartgeblakerd was, maar alles ziet er nu nog goed uit, dus ik heb geen flauw idee welk onderdeel "aan vervanging toe is". ;)

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 15:20

wij

Beetje lastig te zeggen, had je al aan garantie gedacht?

• Tha_TE
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-06 15:43
Lijkt me een redelijk ouwe kaart :X

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
de kaart is al ruim te oud voor garantie, helaas... ;(

daarom dat ik ook graag de soldeerbout ter hand zou willen nemen >:) , alleen moet ik nu nog "eventjes" weten welk onderdeel er eigenlijk kapot is :P

• Tha_TE
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-06 15:43
Ligt het misschien aan de monitor ?
Refreshrate?
Zie je in spellen ook strepen?

[ Voor 40% gewijzigd door Tha_TE op 03-12-2002 20:54 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik heb wel es zoiets gehad, maar toen lag het wel aan mn monitor (of aan de monitorkabel). Maar als het bij jou niet aan d ekabel ligt zal het wel met het vga aansluitinkje te maken hebben.. al geprobeerd de monitor plug wat heen en weer te bewegen als ie in de vga aansluiting zit? Verder zou ik het ook niet weten... garantie lijkt me al wel verlopen met zo'n (relatief) oude kaart.. tenzij het een 'duur' merk was met lange garantie :)

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Tha_TE schreef op 03 december 2002 @ 20:54:
Ligt het misschien aan de monitor ?
nee, ik had in m'n startpost al gemeld: heb het zelfs met een compleet andere pc getest, en zelfde strepen als resultaat...
Refreshrate?
dat helpt ook niets.... en kan ook niet het probleem zijn, aangezien je die strepen (en voornamelijk het probleem "donkerder beeld") ook al krijgt bij het booten en opstarten van windows, iets wat eerst altijd goed werd weergegeven. Drivers en refreshrate kunnen het dus ook niet zijn...
Zie je in spellen ook strepen?
spellen heb ik niet uitgeprobeerd, maar stel dat ik "nee" had gezegd, had het probleem dan geweest dat de 2d verwerking verragd is? Lijkt mij vergezocht aangezien dat op dezelfde chip zit, toch?

• Blamm
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Ik had het op msn al gevraagd, maar hij is dus ook niet per ongeluk OC-ed?
Dan zou ik het niet weten.. sorry

• Vlabakje90
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zijn het misschien de 2d filters die overleden zijn? :)

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:37

B-lennium

Volvo 164 1975!

draait de fan nog ?? anders is hij gebakken .. :)

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:24
ik denk dat je kaart kapoet is.

Check eens of je cooler nog werkt.

Blaas je agp poorteens schoon van de stof , druk de kaart eens extra hard aan......

Verwijderd

Galaxis schreef op 03 December 2002 @ 21:40:

Blaas je agp poorteens schoon van de stof , druk de kaart eens extra hard aan......
AAAAAARRRGGGHHH NOOIT BLAZEN 8)7

Dan blaas je de stof alleen maar dieper erin. Pak maar fijn effe de stofzuiger erbij.

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Palomar schreef op 03 december 2002 @ 20:55:
Maar als het bij jou niet aan d ekabel ligt zal het wel met het vga aansluitinkje te maken hebben.. al geprobeerd de monitor plug wat heen en weer te bewegen als ie in de vga aansluiting zit?
dat heb ik al geprobeerd, dat hielp niets... een andere monitor dus ook niet...
Misschien helpt het als ik de aansluiting uitspuit met wat lucht ofzo... zal ik nog proberen :)
Razorfist schreef op 03 december 2002 @ 21:00:
Ik had het op msn al gevraagd, maar hij is dus ook niet per ongeluk OC-ed?
Dan zou ik het niet weten.. sorry
helaas, OC nooit geprobeerd... dus hij staat gewoon nog standaard.... kan het dus ook niet zijn ;(
Vlabakje90 schreef op 03 december 2002 @ 21:02:
Zijn het misschien de 2d filters die overleden zijn? :)
en zo ja: hoe kan ik dat dan testen of ze overleden zijn, en evt vervangen?
B-lennium schreef op 03 december 2002 @ 21:32:
draait de fan nog ?? anders is hij gebakken .. :)
geen idee, ga ik nog testen zo :)
Galaxis schreef op 03 december 2002 @ 21:40:

cooler ga ik dus nog testen, agp-poort hoef ik niet schoon te maken: het was zonder de kaart te verschuiven opeens slechte kwaliteit... en in zowel de pc van m'n ouders als mijn pc doet hij 't niet. Bovendien héb ik toevallig de poort nog uitgespoten ook :)
Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 22:00:
[...]

AAAAAARRRGGGHHH NOOIT BLAZEN 8)7

Dan blaas je de stof alleen maar dieper erin. Pak maar fijn effe de stofzuiger erbij.
stof gaat er alleen dieper in als je met de mond blaast: maakt het beetje vochtig en dan gaat stof plakken inderdaad, en echt hard kan je niet blazen met je mond. Gelukkig heb ik daarvoor een busje gas, en dat werkt uitstekend om te blazen hoor ;)

Verwijderd

Het is toch een ASUS of niet???

Als het goed is krijg je 3 jaar garantie op je ASUS spul 8)
Tenminste.... op die GF4 die ik heb wel.
(of is die GF al ouder dan 3 jaar???)

Ik weet alleen niet hoe ASUS dat regeld.
Je bon heb je (waarschijnlijk) niet meer en erg snel zijn ze bij ASUS ook weer niet.

4 maanden terug een mailtje gestuurd naar ASUS (NL) en moet nu nog bericht krijgen :|

edit:

Het is idd een ASUS....
Staat er moet grote letters op en IK zag het niet staan |:( :9

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2002 22:38 ]

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-08 09:18
Het kaartje is zo goed als zeker kapot. Het hetzelfde voorgehad vier maand geleden. Heeft nog een maandje zo gedraaid en heeft het dan definitief opgegeven (net als men GeForce2GTS daarjuist :(

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 december 2002 @ 22:34:
Het is toch een ASUS of niet???

Als het goed is krijg je 3 jaar garantie op je ASUS spul 8)
Tenminste.... op die GF4 die ik heb wel.
(of is die GF al ouder dan 3 jaar???)

Ik weet alleen niet hoe ASUS dat regeld.
Je bon heb je (waarschijnlijk) niet meer en erg snel zijn ze bij ASUS ook weer niet.

4 maanden terug een mailtje gestuurd naar ASUS (NL) en moet nu nog bericht krijgen :|

edit:
Het is idd een ASUS....
Staat er moet grote letters op en IK zag het niet staan |:( :9
1: ja het is een asus
2: de bon zal m'n pa wsch ook wel ergens nog hebben liggen
3: nou ga ik dus een probleem hebben: heb de ouwe koelpasta verwijderd en er zilveroxide koelpasta tussen gepropt.... ga 'k nou problemen krijgen dat ze em niet willen repareren dalijk? Moet ik misschien een tubetje "gewone" koelpasta kopen en dat er tussengooien, zodat het weer "origineel" lijkt?

Verwijderd

Idd.... gewoon een kloddertje van dat wit prut en niemand die het ziet.
(tenzij het natuurlijk van die adhesive is..... dan zal "origineel" maken moeilijk worden)

Had ik ook gedaan met mijn ASUS GF3.
Had het ook begeven.... zat ook Arctic Silver op.
Witte spul erop en geruild :P

Was dan niet zo een oude kaart maar ja.... zij geven 3 jaar garantie

Maareh.... effe over het probleem.
Spellen... heb je die al getest??

Heb zelf ook een GF1 gehad en die was ook "gebakken"
Fannetje op mijn Creative kaart was los gesmolten en dus werd hij te heet.
In Windows gaf hij al rare groen puntjes maar als ik een spel wilde starten liep hij meteen vast.
Conclusie volgens de winkel was dat het "3d gedeelte" niet meer werkte???
Zal wel gewoon te heet geworden zijn als ik een spel startte waardoor hij meteen vast liep.
Windows trok hij nog net maar spellen dus niet.

Met mijn GF3 was het geheugen defect.
Geeft ook allemaal leuke kleurtjes maar dan blijft er eigenlijk weinig van je beeld over.
Alleen maar strepen en blokken.

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2002 23:11 ]

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
van de asus site:
VGA Card: 3 years: All ASUS VGA cards purchased after January 1st, 2001 will carry 3 year standard warranty services worldwide. One year limited warranty is given for purchase made prior to 2001.
dus helaas :'( die 3 jaar garantie geldt hier niet voor, pc is ouder dan 1 jan 2001 denk ik ;( hoe oud precies weet ik nog niet, bon wordt nog gezocht ;)

[ Voor 5% gewijzigd door jwbagger op 04-12-2002 00:47 ]

Verwijderd

Ok hier de oplossing ik ken dit probleem Het zit hem in de core toen je artic silver hebt gebruikt is er een klein beetje tussen die contact dinge gekomen ? Daarom moet je even alle contactdelen schoonmaken met wasbezine icm wattenstaafjes. Ook moet je er gewoon weer witte troep op doen kan er ook niets mis gaan

Verwijderd

Je geheugen is waarschijnlijk brak. Niet te repareren. Ik zou zeggen gebruik de voorgaande tips maar.
Pagina: 1