Toon posts:

[Debian gateway] zonder harddisk geratel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Debian (Woody) systeem dat fungeert als internet gateway, maar aangezien hij in de woonkamer staat is het niet prettig dat de harddisk elke keer aan gaat. Bij de bios is ingesteld dat hij na 1 minuut uit gaat indien niet gebruikt, maar blijkbaar gebruik Debian hem toch wel regelmatig.

Er draaien de standaard Debian dingen, de gateway dingen en Samba (voor netwerk printer).

Wat kan ik uitzetten om de harddisk acces te verminderen en misschien wel op te laten houden?

Verwijderd

Ik neem aan dat ie ook regelmatig wat in logbestanden wegschrijft , maar het is natuurlijk de vraag of je dat wel wil uitzetten.(lijkt mij niet verstandig)
Is isoleren mischien een optie?

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
met hdparm kun je het volgende instellen:
code:
1
2
3
4
5
hdparm - get/set hard disk parameters - version v5.2

Usage:  hdparm  [options] [device] ..
[...]
 -S   set standby (spindown) timeout

misschien dat dit helpt?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

sebas schreef op 03 December 2002 @ 19:24:
met hdparm kun je het volgende instellen:
misschien dat dit helpt?
Dat is niet genoeg, je zult noflushd erbij moeten gebruiken.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Thnx!
En de log files uitzetten vind ik niet eens zo'n groot probleem, heb alleen geen idee hoe dat moet.
Wat is dat hdparm en wat bereik ik ermee?

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-05 17:02

Sick Nick

Drop the top!

als je alleen internet route ermee, is het dan niet mogelijk om een floppy based distro te pakken?

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil er graag ook nog wat andere dingen mee doen, maar het hoofddoel is inderdaad gateway.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 19:23:
Ik neem aan dat ie ook regelmatig wat in logbestanden wegschrijft , maar het is natuurlijk de vraag of je dat wel wil uitzetten.(lijkt mij niet verstandig)
Is isoleren mischien een optie?
Je kunt metalog als logger overwegen.
Die schrijft niet direct zijn logs, maar schrijft in bursts,
dus minder systeembelasting, en minder vaak hdd aanspreken.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik heb ook wel es iets soortgelijks gevraagd.. maar het is niet zo eenvoudig. Ik gebruikte eerst freesco (op harddisk). Dan ging de harddisk wel uit als ik het in de bios instelde, alleen als iemand een webpagina opvraagt of via ftp inlogt ging ie (uiteraard) aan. Nu heb ik clarkconnect als router (redhat gebaseerd). Die heeft veel meer mogelijkheden maar ik krijg het niet voor elkaar om de harddisk uit te zetten voor lange tijd. Ook met dat flushd enzo gaat ie vrij snel weer aan. Dat ding houdt ook zoveel logfiles bij en er draaien vrij veel processen, dus wordt gewoon erg moeilijk om de harddisk uit te laten. Als je het dus echt wel wil raad ik je toch aan om een simpele distro als freesco te gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Maar dan kan ik dus niet mijn andere dingen er nog op doen.
En hoe zit dat met Samba voor printer sharing?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:29
Paar dingen die kunnen helpen:
- Neem ext2, ext3 heeft een commit interval waardoor je harddisk altijd aanblijft. Helaas wel een halfuur filesystemcheck als je irritante broertje de bekende schakelaar in de meterkast weet te vinden :(
- Gebruik voor /tmp tmpfs, is zoals de naam zegt een temporary filesystem: zodra je het unmount is alles wat erop stond pleite (is met een reboot met /tmp ook zo)
- Bovenstaande zou je kunnen gebruiken voor je /var/log directory, logt ie in een ramdisk, bij een unmount alle logs weg.

Verwijderd

Als je voldoende geheugen hebt , is mischien ramfs wel een optie voor je. http://www.linuxfocus.org...July2001/article210.shtml

Verwijderd

Topicstarter
Thnx allemaal, ik ga even met jullie ideeen verder prutsen, kijken of het lukt.
Pagina: 1