highpoint hpt366 IRQ conflict

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sundevil
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12-2021

sundevil

One ping only

Topicstarter
Ik ben sinds vorige week de gelukkige bezitter van een 30 Gig IBM GXP schijfje (U-ATA100). Nu heb ik een Abit BE6-II mobo met de beruchte highpoint hpt366 controller daarop. Deze heb ik altijd gedisabled gehad in de BIOS, omdat ik 'm nog nooit nodig heb gehad. Nu komt ie:

ATA66 controller ge-enabled in de BIOS. Besturingssysteem geinstalleerd op nieuwe schijf (aan oude controller, anders werkt het niet) en ook de drivers voor de 66 controller geinstalleerd (1.25 en ja ik heb ook me BIOS geflashed naar 1.25). Succes tot zover.
Schijf aan de 66 controller gehangen, maar mooi niet dat het werkt. Loopt vast tijdens het opstarten. Terug naar oude IDE controller, en tot de ontdekking gekomen dat 4 apparaten IRQ 11 gebruiken:

- HPT366
- netwerkkaart (PCI)
- USB
- Videokaart

In win2000 niks te veranderen hieraan, dus ik BIOS in gedoken. lopen klooien met vaste IRQ's. Dat gaat goed. Vanuit BIOS is alles OK. Alles op een aparte IRQ. Ga ik in win2k en deinstalleer ik de videokaart en usb. Dan gaat alles goed tot de 2de keer opstarten. Dan staat alles weer op IRQ 11.

mijn vraag (eindelijk):
hoe kan ik ervoor zorgen dat windows niet meer gaat zitten klooien met IRQ's, maar dat ik die vast zet? In me BIOS staat het goed (alles op aparte IRQ), maar windows gaat hiermee apart aan de slag.

bij voorbaat dank.

The angle of the dangle is directly proportional to the heat of the meat.

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:17
Probeer het eens om je netwerkkaart in een ander PCI slot te stoppen!

• Rashann
  • Laatst online: 22-08 15:45

Rashann

Zoek de hond...

Dat IRQ11 gedoe ligt aan de ACPI van het mobo. als je mobo zegt dat er niks anders op het IRQ van je Highpoint zit, dan zou het toch moeten werken. Probeer anders eens ACPI uit te zetten in de BIOS.

If nothing is written below, I was the last to reply...

• sundevil

sundevil

One ping only

Topicstarter
Aan de netwerkkaart ligt het niet, want die heb ik er helemaal uit gehad zelfs met hetzelfde resultaat.

Het uitzetten van ACPI heb ik nog niet geprobeerd. Ga ik dalijk doen. Ik ga hopen dat het dat is, alhoewel ik dan niet meer gebruik kan maken van ACPI...

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 17:11
Zoek uit welk PCI slot een IRQ shared met de HPT controller en haal daar de PCI kaart uit, of zet er een simpele kaart in zoals TV/Voodoo...

En flash naar BIOS 1.26 deze lost problemen met jouw type HDD op....
Drivers ook van 1.26 gebruiken..

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:11

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Er zit in de bios een optie (iets van "reset ascd ofzo, min of meer ;)), misschien ben je die vergeten aan te zetten toen je daar de zaakjes geregeld had.

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

• sundevil

sundevil

One ping only

Topicstarter
Heb geflasht naar 1.26 (beta BIOS) en, op aanraden van Abit, de 1.25 drivers (win98 en win2k) gebruikt.

Dit werkt ook niet. Zal beta drivers van highpoint maar proberen. Deze is voor win2k al 1.28... Terwijl op de site van highpoint staat dat men altijd de corresponderende BIOS / drivers nr's moet gebruiken.

Maar ik ben ten einde raad, dus ik ga het gewoon proberen...;)

• sundevil

sundevil

One ping only

Topicstarter
me IRQ's staan op dit moment zo...

http://members.home.nl/sundevil/images/IRQ.jpg

als de hpt controller geactiveerd is, krijgt deze ook IRQ 11.

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:37
zet Plug & Play OS op DISABLED..
ik heb ook eens een systeem geassembleerd wat 6 devices op IRQ 9 had en ze niet wilde wijzigen... (gek genoeg zie ik dit ALLEEN bij win2000..)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• sundevil

sundevil

One ping only

Topicstarter
Ff voor de duidelijkheid... Misschien dat anderen er nog wat aan hebben.

Me drive werkt nu perfect op HPT366 controller. Heb beta BIOS van Abit's ftp en gebruik de beta drivers van highpoint (1.28b voor Win2000). ACPI staat aan in BIOS. PnP OS staat op "No".

Dus geen IRQ conflicten (gelukkig) ;) .
Alle apparaten (zie hierboven) zitten op IRQ 11 incl.

<LUIDRUCHTIGE MODE>
BEN BLIJ DAT HET WERKT! EINDELIJK LEKKER SNEL.
</LUIDRUCHTIGE MODE>

• Dualdude
  • Laatst online: 18-06 23:18
Gewoon in de HPT366 instellen dat de HD in mode3 moet draaien, ATA66 mode 3 wel te verstaan.
Pagina: 1