De rol van psychologie in de multiculturele samenleving

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik ben de laatste weken bezig met een vak dat aandacht besteedt aan culturele psychologie. Het houdt zich bezig met de uitdaging die multicurele samenlevingen bieden.

Een multiculturele samenleving is een samenleving waarin alle cultuurgroepen even belangrijk en evenveel respect krijgen. Geen van de groepen ziet zichzelf als (veel) beter en anderen als minder. In die zin is nederland dus niet strikt multicultureel aangezien de nederlanders zichzelf als de dominante groep beschouwen en andere groepen zien als minderheden.

Nu vind ik het allemaal interessant wat er wordt verteld over de psychologische aspecten van de multiculturele samenleving, maar wat ik persoonlijk interessanter vind is hoe de psychologie kan helpen bij het tot stand komen van een samenleving. Welke kennis uit deze tak kan toegepast worden om de multicurele samenleving te sterken of uberhaupt mogelijk te maken?

Een aantal ideeen die ik zelf heb opgesteld:
1) Verplicht cultuuronderwijs (wat ik op zich zo interessant vind dat ik er een speciaal draadje over heb gestart)
2) Mediavoorlichting, gebruik makende van de gedachte dat men de overeenkomsten moet benadrukken, en niet de verschillen
3) Meer media-aandacht voor andere culturen en de manier waarop culturen met elkaar omgaan (men vreest wat men niet kent, en door kennis te nemen van andere culturen kan die vrees verdwijnen)
4) Gemixt onderwijs ipv speciale talige scholen. Dat zorgt alleen maar voor vervreemding

En zo ver kwam mijn fantasie. Het is niet eenvoudig om andere insteken te verzinnen. Welke ideeen hebben jullie omtrent dit onderwerp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70719

Ik begrijp niet echt wat er nou zo 'psychologisch' is aan deze ideeën, volgens mij heeft het meer met communicatie (mijn vakgebied 8) ) te maken.

Je kunt ook een 'Dag van de Multiculturele Samenleving' in het leven roepen. Iedereen heeft die dag vrij. Op die dag kun je iets van multiculturele-straatfestivals organiseren waar iedereen die iets 'cultureels' doet aan mee mag doen.
Denk aan break-dancing, de klompedans en slangebezweren ofzo. Plus een shoarmakraam om het geheel compleet te maken.

Heb je ook weer een excuus om je 's avonds klem te zuipen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10358

Ik denk dat een echte multiculture samenleving een illusie is, omdat je anders niet tot één wetsysteem komt. Als alle culturen evengoed zijn dan krijg je bijvoorbeeld dat de ene cultuur wel doodstraf eist en de andere niet. Als er niet één beter is dat mag je niet kiezen. Je krijgt ook een paradox bij culturen die andere culturen niet respecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71798

Anoniem: 10358 schreef op 04 december 2002 @ 14:46:
Ik denk dat een echte multiculture samenleving een illusie is, omdat je anders niet tot één wetsysteem komt. Als alle culturen evengoed zijn dan krijg je bijvoorbeeld dat de ene cultuur wel doodstraf eist en de andere niet. Als er niet één beter is dat mag je niet kiezen. Je krijgt ook een paradox bij culturen die andere culturen niet respecteren.
Even een vraagje, beetje [offtopic] misschien (sorry, Christiaan)
maar hoe kun je beweren dat de ene cultuur beter is dan de andere? Als het allebei collectieven van meningen zijn is er geen maatstaf om te meten, toch?

Beeld dat ik al eerder gebruikte:
Als 2 personen een beeld van New York in hun hoofd hebben, kan de ene juister zijn dan de ander omdat New York echt bestaat. Dan zou dat ook zo moeten gelden voor een cultuurmaatstaf, in my opinion. Je hebt wel gelijk over de paradoxen die kunnen ontstaan, die zijn reëel, die bewijzen zie je elke dag om je heen in vorm van discriminatie wat uitloopt op de meest verschrikkelijke dingen.

Om dan maar weer op het onderwerp te komen:
De voorbeelden die je gaf Christiaan, zijn inderdaad geen gekke punten. Je ziet al steeds meer aandacht in de media. Groeiend besef is goed, verplichte lessen in cultuuronderwijs zou ik integreren in een vak als maatschappijleer of maatschappelijke vorming. Liggen tenslotte niet ver bij elkaar vandaan.
Gemengde scholen kunnen echter een probleem zijn. Dat heeft te maken met assimilatie en integratie. Als ik bijvoorbeeld kijk naar een voorbeeld uit de media ongeveer een jaar geleden dan begrijp je misschien wat ik bedoel(het is zelfs een vraag geweest tijdens het 2002 examen Maatschappijleer voor de Havo):
Turkse ouders in Deventer namen afgelopen zomer het heft in eigen handen. Zij hielden hun kinderen thuis van school. Uit protest. Zij vonden dat hun kinderen op de Kameleon, een katholieke school met 52 Turkse leerlingen en één Chinees, te slecht Nederlands leren. Onderling spraken de kinderen enkel Turks.lees hier verder als je het interesseert
Het probleem was dat deze school in een voornamelijk turkse wijk stond. Wanneer culturen dus bewust gescheiden blijven zal een gestimuleerd spreidingsbeleid op korte termijn niks uithalen. Op langere termijn is dat een andere zaak, zeg 15-20 jaar. Ik ben dus niet tegen een spreidingsbeleid, maar ik denk dat de verantwoordelijkheid van de integratie niet zozeer bij de overheid moet liggen, alswel bij de verschillende culturen. Zolang de motivatie om te integreren enkel extern is, wordt het proces bemoeilijkt. Nu weet ik wel dat het bovengenoemde voorbeeld niet helemaal juist is om dat de Turkse ouders juíst om Nederlands onderwijs vroegen, maar ik wijs dan ook niet enkel op de Turkse kant van het verhaal. Het feit dat deze mensen elkaar opzoeken kan meerdere oorzaken hebben:
1. Men zoekt het bekende op
2. er is een stimuleringsbeleid uitgevaardigd toen er Turken kwamen wonen (de gemeente had een leuk plekje in gedachten)
3. Nederlanders besloten te verhuizen na de komst van de Turken

Drie groepen die dus schuldig kunnen zijn aan het feit dat integratie/assimilatie in de weg wordt gestaan.
Voor nog een interessant onderzoek kijk eens op:
http://www.ub.rug.nl/eldoc/dis/ppsw/k.s.prins/
Betreft adaptie van Turken en Marokkanen in de Nederlands samenleving en hoe Nederlanders daar tegenaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10358

Anoniem: 71798 schreef op 04 december 2002 @ 15:45:
...hoe kun je beweren dat de ene cultuur beter is dan de andere? Als het allebei collectieven van meningen zijn is er geen maatstaf om te meten, toch?
Mijn woordgebruik van "beter" is misschien slecht gekozen. Maar je moet een wetsysteem kiezen om het land op orde te houden. Maar zodra je een systeem kiest zal er een cultuur zijn die tegen dat specifieke systeem is. En dan benadeel je dus die cultuur en zijn niet alle culturen gelijkwaardig behandelt in dat land en heb je per definitie geen multiculturele samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71798

Ik begrijp je standpunt, ben het met je eens. Had je inderdaad ook kunnen opmaken aan mijn antwoord hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49836

ChristiaanVerwijs schreef op 03 December 2002 @ 16:35:
Ik ben de laatste weken bezig met een vak dat aandacht besteedt aan culturele psychologie. Het houdt zich bezig met de uitdaging die multicurele samenlevingen bieden.

Een multiculturele samenleving is een samenleving waarin alle cultuurgroepen even belangrijk en evenveel respect krijgen. Geen van de groepen ziet zichzelf als (veel) beter en anderen als minder. In die zin is nederland dus niet strikt multicultureel aangezien de nederlanders zichzelf als de dominante groep beschouwen en andere groepen zien als minderheden.

Nu vind ik het allemaal interessant wat er wordt verteld over de psychologische aspecten van de multiculturele samenleving, maar wat ik persoonlijk interessanter vind is hoe de psychologie kan helpen bij het tot stand komen van een samenleving. Welke kennis uit deze tak kan toegepast worden om de multicurele samenleving te sterken of uberhaupt mogelijk te maken?

1) Verplicht cultuuronderwijs (wat ik op zich zo interessant vind dat ik er een speciaal draadje over heb gestart)
2) Mediavoorlichting, gebruik makende van de gedachte dat men de overeenkomsten moet benadrukken, en niet de verschillen
3) Meer media-aandacht voor andere culturen en de manier waarop culturen met elkaar omgaan (men vreest wat men niet kent, en door kennis te nemen van andere culturen kan die vrees verdwijnen)
4) Gemixt onderwijs ipv speciale talige scholen. Dat zorgt alleen maar voor vervreemding

En zo ver kwam mijn fantasie. Het is niet eenvoudig om andere insteken te verzinnen. Welke ideeen hebben jullie omtrent dit onderwerp?
Je bent het belangrijkste vergeten:
De gemeenschappelijke noemer die als bindende factor werkt:

De oude griekse stadstaten hadden taal en cultuur als bindmiddel en de olympische spelen. Ook een leider kan als (tijdelijk) bindmiddel fungeren, bijvoorbeeld Tito in yoegoslavie of Ghandhi in india. Meestal is het echter het nationalisme. Kijk maar eens naar landen als zwitserland en de vs. In de vs leven mensen uit alle soorten van ethnische minderheden. Zodra ze over de vs praten, dan wordt de liefde voor het land breed uitgemeten en dat is geen fake. Wij nederlanders kennen dat niet en dat gemis is een groot probleem in een multiculturele samenleving.

Wij zijn wars van alle openlijke nationalisme. Alleen met voetballen tonen wij ons openlijk trots op ons land. Maar ook tijdens de wk steunen al onze minderheden hun eigen land van herkomst. In de vs is dat ondenkbaar. Wij vinden dat ok, omdat wij nederlanders in het diepst van ons hart hokjesdenkers zijn. Laat iedereen maar in zijn eigen hokje zitten. Wij zijn niet voor niets de uitvinders van de apartheidspolitiek. Die voeren wij in nederland ook, maar dan op een verdraagzame manier.

Toch is het een vreemd verschijnsel dat een volk zijn cultuur niet wil overdragen aan nieuwkomers. Dat kan op een aantal oorzaken duiden:

1) Wij willen niet dat anderen integreren maar op ons zelf blijven. Dat zie je bijvoorbeeld in japan. Japanners reageren boos en bedreigd als je hun taal spreekt dat vinden ze niet fijn. Buitenlandse zakenmensen die in japan wonen geven altijd hun buitenlands adres op.

2) Wij hebben een minderwaardigheidscomplex. Wij vinden onze cultuur niet zo veel bijzonders en zien het nut er niet van in om het over te dragen.

3) wij willen contacten tot een proffesioneel nivo beperken. Wij zijn een vreemd volk. Door onze handelsgeest komen wij al eeuwenlang met allerlei volkeren over de hele wereld in aanraking. Tegelijkertijd zijn wij ook dominees, die preken en een gesloten gemeenschap vormen. Dat zijn twee heel tegenstrijdige rollen. Wij denken dat wij heel gemakkelijke integreren. Dat klopt, wij passen ons in het buitenland aan aan heersende normen. Echter, je hoort toch dat nederlanders in bijv. nieuw zeeland hele gesloten gemeenschappen vormen en een beetje apart zijn.

De dingen die jij beschrijft zijn niet zo belangrijk. Het gaat om het wij-gevoel, niet zozeer over kennis van elkaars achtergrond. Enige sociale interactie is voor dit wij-gevoel inderdaad belangrijk. Dus gemengde scholen en werksituatie. Maar ook weer niet te veel. Om te zorgen dat de verschillende groepen blijvend gescheiden blijven moet er ook niet teveel sociale interactie zijn. Groepen blijven namelijk gescheiden doordat zij hun eigen cultuur als superieur beschouwen. In de ideale situatie hebben alle groepen een hoogstaande cultuur waar zij uit kunnen putten.

Er is een absolute voorwaarde voor het wij-gevoel en dat is taal. Door taal en accent onderscheiden wij ons van de buitenlanders. Een turk die plat amsterdams praat hoort er onmiddelijk bij. Dat is er een van ons. We ontwikkelen dan zelfs spontaan hartlijke gevoelens.

Kijk maar eens naar de joden, chinezen en de turken (niet te verwaren met koerden en armeniers uit hetzelfde land). Deze volkeren zijn trots op hun hoogstaande cultuur die zij beschouwen als veruit superieur aan de nederlandse. Het zijn over het algemeen nette mensen die zich keurig aan de regels houden, maar thuis in de veilige schoot van cultuur terugkeren. Zij integreren aan de ene kant heel goed, maar blijven gescheiden. Trots zijn op de eigen cultuur gaat altijd stiekum samen met je beter voelen. De enige manier omdat te verhinderen is als alle minderheden eenzelfde geloof aanhangen, die die opvatting verbiedt. Als er voldoende sociale interaktie is tussen leden van verschillende groepen op gelijke hoogte in de sociale strata hoeft het geen probleem op te leveren.

Dat is ook een voorwaarde de verschillende cultuurgroepen moeten niet in verschillende sociale strata zitten. Dus ene zijn rijk en de andere arm, want dat geeft altijd sociale spanningen zie oa. Rhuwanda.

Volkeren die hun cultuur niet superieur vinden nemen veel gemakkelijker de nederlandse cultuur aan, al kunnen ze paradoxaal genoeg een hoop problemen geven, doordat ze bij het loslaten van de eigen cultuur in een vacuum komen.

Je moet je ook realiseren dat de oorspronkelijke bewoners altijd een andere positie zullen innemen tov de nieuwkomers. Ten minste, heel, heel, lang. Hun taal is de gemeenschappelijke taal, en hun cultuur het smeermiddel tussen de andere culturen. Zij vormen de groep die het meeste interaktie heeft met de andere culturen. Zij hebben een spilfunctie.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 49836 op 05-12-2002 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18020

Anoniem: 10358 schreef op 04 december 2002 @ 14:46:
Multi = meer dan 1

Dus multiculture samenleving betekent dat je een samenleving hebt, welke uit diverse culturen bestaat. Het betekent niet dat de een beter is dan de ander (discrimineren).

Beste wat je kan hebben is dus een multiculturele samenleving waarin van alle culturen het beste in is verwerkt, en aangezien dat voor iedereen anders is, kan je spreken van een illusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18020

ChristiaanVerwijs schreef op 03 December 2002 @ 16:35:
Psychologie mbt de multiculturele samenleving zou zoiets kunnen zijn als :
- waarom gaan mensen discrimineren (bescherming territorium)
- gaan mensen zich anders gedragen in zo'n samenleving.

Waar jij over hebt is communicatie en maatschapijleer.
Zoals eerder gezegd betekent "multi" "meer dan een" en ze hoeven niet aan elkaar gelijk te zijn. Nederland is nou net het toppunt van multiculture samenleving, omdat er door de eeuwen heen zoveel culturen nederland zijn binnengedrongen, dat niets echt nederlands (bataafs) is.
Voornamelijk kuddegedrag en bescherming van territorium (en cultuur).
Dit zijn gewoon partijpunten van een rechtse partij ;)
1) Moet iedereen de nederlandse cultuur leren, of moeten alle culturen worden belicht? (inburgeringscursus of algemene cursus)
2) Verschillen uitdrukken is doorgaans makkelijker te vatten, overeenkomsten intresseert de massa zich niet zo in.
3) Dit was in de jaren 60 erg in, maar nu niet meer, iedereen is te bang dat de nederlandse cultuur verloren gaat en wilt dit beschermen door andere culturen erbuiten te houden.
4) Helemaal mee eens, maar voor moslims willen dit niet, zij willen namelijk ook hun cultuur beschermen (ook al wonen ze in nederland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 08:07

boesOne

meuh

Ik lees een boel kritiek op Christiaans plan, dat het niet 'psychologisch' zou zijn.. Daar ben ik het niet mee eens.

Je kan voorlichting over culturen geven, wat misschien wat begrip kweekt, maar daar kan je imho tegenin brengen dat normen en waarden zo diep zitten dat 'folderachtige' info zinloos is.

Juist het feit dat normen en waarden zo diep zitten en raken aan emoties en gevoel geeft aan dat je er niet zomaar over kan praten. Je vind nou eenmaal dit en dat.

Geinig is dat er in de psychologie een richting bestaat die juist het mechanisme van cultuur onderzoekt en probeert te beschrijven : de cultuur psychologie. Met deze studie kan je meer inzicht krijgen in de structuur en functie van normen en waarden sets, ook in die van jezelf. Hierdoor is beter onder woorden te brengen waarom je iets vind of voelt. Ook zijn er leuke artikelen over hoe bepalend een bepaald wereldbeeld is voor je perceptie en beoordeling van de werled. Het komt erop neer dat je ervaring dusdanig door je wereldbeeld gevormd wordt, dat je geen objectief oordeel over die input en ervaring kan vellen. Niet raar dus dat andere culturen erg 'vreemd' overkomen en mensen in eerste instantie afwijzend reageren.
Maar goed. Zodra je de kennis hebt die deze processen beschrijft en blootlegt kan je je ineens veel beter voorstellen dat 'er meer is'..
Vanaf dat moment is discussie en begrip mogelijk omdat je door de opgedane kennis over een zooi concepten beschikt die [de werking van] cultuur, normen en waarden en wereldbeeld beschrijft..

bij uitstek iets om in het onderwijs te stoppen !

Zowieso vind ik het raar dat hier niet zoals in frankrijk, meer aandacht besteed wordt aan filosofie [of aan andere aanverwante onderwerpen] op de middelbare school.

[ Voor 19% gewijzigd door boesOne op 06-12-2002 18:12 ]

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik moet nog uitgebreider reageren, maar het is natuurlijk de grootste onzin dat het geen psychologie is wat ik als voorbeelden gegeven heb. Sterker; de suggesties komen uit een grote reader met nog meer suggesties die getiteld is 'de rol van psychologie in de multiculturele samenleving'. Dus zo onpsychologisch is het niet. Ik denk dat jullie beeld van psychologie niet helemaal een juist is (jullie zijn in verwarring met psychiaters).

Een groot probleem is bijvoorbeeld zorg in onze maatschappij. Er zijn vele subculturen en veel van deze culturen moeten anders verzorgd worden dan anderen (ik wou zeggen 'de gemiddelde nederlander' - maar eigenlijk bestaat die niet).

Je kunt zeggen dat psychologon moeten achterhalen waarom mensen discrimeren, maar dat is eigenlijk al redelijk verklaard. Het is belangrijker dat we op zoek gaan naar praktische oplossingen. En aangezien het mensen betreft die alleen of in groepen met elkaar te maken krijgen is het van essentieel belang dat de psychologie en de sociologie betrokken worden.

[ Voor 22% gewijzigd door Christiaan op 06-12-2002 18:30 ]

Pagina: 1