Wireless oplossing tussen 2 gebouwen

Pagina: 1
Acties:

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Topicstarter
Mijn schoonpa werkt op een school en daar hebben ze een netwerk liggen. Nu komt er (tijdelijk) een dependance te staan, een metertje of 30 verderop die dus aan dat netwerk gelinkt moet worden.

Je kent het wel, lagere school , weinig budget dus het moet zo eenvoudig mogelijk.

Anyways, draad trekken is geen optie helaas dus ik zit te denken over een wifi oplossing. Helaas heb ik daar niet veel ervaring mee. De afstand is geen probleem, desnoods een externe antenne en dat lukt wel. Ik zit met de beveiliging. De standaard WEP key beveiliging is niet voldoende, dat is al vaak genoeg bewezen. MAar wat dan wel ?

Het liefste zou ik een VPN over die wireless link brouwen. Ik weet dat veschillende wifi AP/routers zoals die van draytek en linksys VPN ondersteuning hebben, maar dat is dus over de WAN poort volgens mij, de wireless link wordt gewoon gebridged met de normale lan poort.

Wat is volgens jullie de meeste eenvoudige maar toch veilige methode ?

Ik heb al zitten denken om gewoon de lokale win2k server te voorzien van een wireless gevalletje op een apart lan, en aan de andere kant weer een win2k servertje die onderling via ipsec kletsen en daaroverheen de LANs routeren.

Ik zou het echter liever zonder extra server op de dependance doen.

IP Rocks

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:35

Arno

PF5A

Een beetje AP werkt naast een WEP code, ook met een data encryptie. De Linksys AP kan tot 128 bit encoderen. Moet genoeg zijn lijkt me :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Topicstarter
Die 128 bit is dus niet de wep encryptie zelf ????Ik voel er namelijk weinig voor dat iemand in de buurt vrolijk via mijn AP's gaat zitten internetten o.i.d.

[ Voor 53% gewijzigd door redguy op 03-12-2002 16:39 ]

IP Rocks

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:35

Arno

PF5A

redguy schreef op 03 December 2002 @ 16:38:
Die 128 bit is dus niet de wep encryptie zelf ????
Nope, zie WEP alleen als een soort "werkgroep", systemen in dezelfde "werkgroep" zitten kunnen wireless communiceren.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

waarom geen kabeltje?? ja kan hem toch aan de hoogste punten van de twee gebouwen knopen en klaar.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 13:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 16:41:
waarom geen kabeltje?? ja kan hem toch aan de hoogste punten van de twee gebouwen knopen en klaar.
Mooie bliksemafleider ;)

Maar ik zou ook gewoon voor een kabeltje gaan hor. Gewoon ff wat tegels oplichten en klaar.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als dat een tijdelijke dependance is, is het dan niet mpogelijk om ff met die kids te gaan verhuizen als computergebruik noodzakelijk is? lijkt me een veel goedkopere oplossing. Zou het overigens knap vinden als je een antenne van een WiFi router zelf kunt verlengen...is best wel teer spul volgens mij

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Je kan gewoon zo'n WIFI of WirelessLAN aanleggen en dan aan alle twee de kanten een gatewaybakkie neer zetten met een VPN tunnel ertussen. In de laatste Linux Magazine staat een mooi artikel daarover.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:28

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Copyman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07 20:54

Copyman

Dode muis

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Traag schreef op 03 december 2002 @ 16:39:
[...]
Nope, zie WEP alleen als een soort "werkgroep", systemen in dezelfde "werkgroep" zitten kunnen wireless communiceren.
Nee hoor!

SSID is de wergroep waar Accespoints met elkaar comuniceren.
WEP is de versleuteling van de verzonden data!!!!

• l.d._
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-08 23:47
buiter schreef op 03 december 2002 @ 18:43:
[...]

Nee hoor!

SSID is de wergroep waar Accespoints met elkaar comuniceren.
WEP is de versleuteling van de verzonden data!!!!
Klopt en daarbij wep128 en wep64 zijn alle twee net zo onveilig.
Zeker voor bedrijven niet aan te raden maar wep lekker uitlaten en 2 oude pc's vanaf een pII 300 ongeveer met linux een vpn maken en alles encrypten.

edit:

moet beter leren lezen ..

ach je hebt zelf al de oplossing gegeven.
op de depedance gewoon een goedkoop computer en die alles laten routeren/encrypten hebben ze op school vast wel ergens een pc voor.

[ Voor 21% gewijzigd door l.d._ op 03-12-2002 19:01 ]

als je niks te doen hebt doe het dan niet hier

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
De wap11 heeft nu ook 256bit......
Kun je dit dan ook gewoon met een pcmcia kaartje kraken en op het netwerk komen?

• l.d._
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-08 23:47
buiter schreef op 03 December 2002 @ 22:43:
De wap11 heeft nu ook 256bit......
Kun je dit dan ook gewoon met een pcmcia kaartje kraken en op het netwerk komen?
Als mijn mem nog een beetje goed is maakte de 128 bit ook al weinig uit.
het probleem met wep zat hem in de aanmelding die maar met 40bit beveiligt was.
en aangezien de wep key voor alles het zelfde is blijft de zwakke schakel aanwezig.

p.s. kan het mis hebben.

als je niks te doen hebt doe het dan niet hier

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-08 16:27

vanDaal

-ismeereentje

-offtopic- (sorry)

redguy, zou je aub even willen reageren op mijn mailtje?

-/offtopic-

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

Kun je op je accesspoint niet op macadres gebonden verbindingen maken :?

Be Stronger Than Your Excuses

Pagina: 1