Toon posts:

[MySQL / VB / ODBC] Connectie VB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap het ff niet zo goed....

Hoe dat zit met ODBC... Is dat per se nodig? Waarom is dat niet nodig met bv. PHP dan?

Dus stel ik schrijf een programma in bv. Visual Basic en wil dan mijn MySQL database aanspreken moet ik perse die ODBC drivers installeren? Of kan dat ook zonder die drivers?

Kan ik bv. niet gewoon die .DLL's ergens op een centrale server zetten zodat als mijn programma gebruikt wordt op 2 werkstations, ik op de een of andere manier kan verwijzen naar die lokatie? Dus zonder die myODBC te installeren?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 december 2002 @ 15:56:
Ik snap het ff niet zo goed....

Hoe dat zit met ODBC... Is dat per se nodig? Waarom is dat niet nodig met bv. PHP dan?

Dus stel ik schrijf een programma in bv. Visual Basic en wil dan mijn MySQL database aanspreken moet ik perse die ODBC drivers installeren? Of kan dat ook zonder die drivers?

Kan ik bv. niet gewoon die .DLL's ergens op een centrale server zetten zodat als mijn programma gebruikt wordt op 2 werkstations, ik op de een of andere manier kan verwijzen naar die lokatie? Dus zonder die myODBC te installeren?
En waarom denk je dat dat bij PHP niet zo is ?? Je moet ook mysql support inbakken als je met een msyql database wil werken in PHP. Ben nu alleen niet zeker of dat ODBC drivers zijn of drivers van php zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... nou ja... dat is ook zo, maar als ik bv. een DB op mijn pc heb en een webserver op een andere pc met een scriptje zou ik wel kunnen connecten naar die DB op mijn pc.

dus stel ik heb op mijn pc een programma, die connectie moet maken met ene mysql DB op een server. Hoe zit dat dan? dat bedoelde ik eigenlijk meer....

• bigtree
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 11:51
Wat voor programmeertaal (PHP of VB) of database (MySQL of iets anders) je ook gebruikt, je programma moet dezelfde taal spreken als je database-server. PHP heeft een aantal ingebakken functies om direct met een MySQL server te kunnen praten. VB heeft die functies niet. Maar om het leven makkelijker te maken is er voor MySQL een ODBC driver gemaakt, waarmee heel veel programmeeromgevingen overweg kunnen. Op die manier hoeven ze alleen maar met die driver te praten, en die werkt (in principe) voor alle ODBC-compatible databases hetzelfde. Dus als je een VB-programma maakt die via een ODBC-driver een verbinding met een database maakt, zou je later heel makkelijk een ander soort database achter je applicatie kunnen plakken.

Het alternatief is dat je zelf al die functies voor VB gaat maken om jouw programma met een MySQL database te kunnen laten praten. Daar gaat waarschijnlijk meer tijd in zitten dan in je eigenlijke programma, dus dat wil je niet. MyODBC kan je dus eigenlijk niet onderuit.

Om je andere vraag te beantwoorden; je kan niet volstaan met het kopieren van je DLL bestandjes naar een centrale server waar je clients gebruik van maken. Die DLLs zullen op beide werkstations geregistreerd moeten worden als je er met je VB applicatie gebruik van wilt maken. Dat registreren gebeurt overigens automatisch als je MyODBC installeert.

Lekker woordenboek, als je niet eens weet dat vandalen met een 'n' is.