[TV-out] Ati Radeon 8500 (Z/W, underscan)

Pagina: 1
Acties:

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ik weet dat 9 van de 10 TV-out topics op slot gaan...

Ik heb dus sinds vandaag een Ati Radeon 8500 Retail. De kaart werkt goed. Hij is sneller dan mijn GF4MX (duh), maar ik ben toch (nog?) niet tevreden.

Setup: monitor op D-sub, TV (via videorecorder) op TV-out. Gebruikte kabel: een svhs+3.5mini-jack => scart. Video ondersteund geen svhs, dus svhs signaal is (in eerste instantie) zwart/wit.
edit:
O ja, het staat op PAL.

Problemen:
• hoe wordt het signaal kleur?
Nou zeg je misschien andere kabel, ja dat is mooi die GF4MX ondersteund het wel gewoon (maw: het kàn dus wel). Ik vind een andere kabel dus géén echte oplossing (dat is het probleem omzeilen).

• Beeld op de TV is veel te klein, en vergroten met de drivers heeft niet het gewenste effect (er blijven zwarte balken boven en onder).

Drivers: cat. 2.4; Control panel: 3041; hydravision en dvd player installed (maar daarvoor deed ie het ook al niet).

Nog iets: dat stomme ding boot op 50 Hz, dat vind ik een beetje vreemd (zal wel door TV komen, maar dan nog).
Monitor op DVI heeft geen effect: het is ten eerste heel lelijk, daarnaast kunnen DVI en TV volgens mij niet tegelijk (driver wil alleen òf òf).

• mor0n
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-03-2022
Maat van me had hetzelfde probleem, ligt aan de tv/videorecorder die het niet ondersteund, probeer eens gewoon met coax aan te sluiten

• mor0n
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-03-2022
oftwel een andere kabel!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 11:29

lordsnow

I know nothing

Het probleem is, de kleur signalen zijn op een andere frekwentie gemoduleerd dan wat bij ons normaal is. Oftewel, je krijgt alleen maar zwart-wit beeld. Tenzij je TV dit ondersteund.

Wat je wel kan doen is er een omvormer tussen zetten... schematje daarvan heeft ooit wel eens in een nummer van Elektuur gestaan.

• Jake
  • Niet online
Ehhmm ja, dat had ik zelf al gezegd...

nVidia kan het ook, dus het ligt gewoon aan ATi...
Nou ja weten we dat ook weer: in 2D is nVidia beter (2D is niet alleen beeldkwaliteit, maar ik kan nou niet zeggen dat die ATi daar zo extreem beter in is, maar ja ik draai ook niet echt hoog).

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:29

The PyroPath

Go Tweak your ass off

van mij krijg je de kortzichtigheidsaward 2002! Anders is niet slechter omdat jij dat vind!

Als je een SVHS->composiet kabeltje zelf fabriseerd (STAAT IN DE FAQ) krijg je mooi kleuren beeld. ATi is hier niet de schuldige maar degene die je de kaart geleverd heeft, je hoort namelijk een kabeltje te krijgen dat je svhs->composiet veranderd. want als je goed kijkt zie je dat de ATi 3 gaatjes meer heeft die normaal niet in een SVHS stekker zitten, deze dragen het RGB singaal, is dat even mooi, ECHTE SVHS en RGB in een connector, SLIM van ATi, tja dat jij dan een producent kiest die dat kabeltje niet meeleverd...

Breek je nek voorzichtig

• Jake
  • Niet online
Ik heb allerlei kabels erbij (ook svhs -> composite), het is gewoon een Retail (BBA) met alles erop en eraan.

nofi, ik vind het fijn dat je helpt. Maar wie zit er nou niet op te letten: er ligt al een kabel (en dat werkt wèl goed met GF4MX). Wat ik dan zou moeten hebben: ATI-svhs => 'nep' svhs (ik denk niet dat dat bestaat).

Het liefst heb ik natuurlijk de oplossing zonder extra kosten...

Edit:
Als je bij nVidia driveropties krijgt om een 'foute' kabel te omzeilen dan is dat beter ja.

[ Voor 14% gewijzigd door Jake op 03-12-2002 21:30 ]

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:29

The PyroPath

Go Tweak your ass off

huh, dan snap ik echt niet waarom het niet werkt, als je die converter er tussen zet dan zou het gewoon moeten werken, doet het zelfs op mijn hookietookie audiosonic TV :?

Of heb je een SVHS->composiet kabeltje van een oude kaart in gebruik? als het de meegleverde is dan vind ik het een vreemd gebeuren.

Mocht je de converter nog niet geprobeerd hebben, doe dat dan even, of draai de kabel om, ik heb het voa een SVHS kabel, en om een of andere stomme reden werkt het de ene kant op in zwart wit, maar als ik de kabel omwissel, dus wat er in TV zit doe ik in PC en andersom dan heb ik wel ineens kleur...

Breek je nek voorzichtig

• Jake
  • Niet online
Ik heb geen svhs => composite kabel in gebruik omdat er een svhs+3.5mini => scart ligt. Die kabel heeft 4 pootjes (de standaard) en werkt met een GF4MX (gewoon kleur en mooie, instelbare ovescan).

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Staat je videorecorder nog steeds ingesteld op een Y/C signaal (of hoe dat ook mag heten bij jouw merk). Heb je echt niets veranderd aan de bekabeling/tv/videorecorder instellingen.

Draai je vraag dan om en leg ons uit hoe het komt dat het wel met je vorige kaart werkte.

Verder is dit wel weer de eeuwige discussie over zwart-wit s-video problemen.

{signature}

• Jake
  • Niet online
Voutloos schreef op 04 december 2002 @ 12:41:
Verder is dit wel weer de eeuwige discussie over zwart-wit s-video problemen.
Ja, eigenlijk wel. Maar daar kunnen wij niets aan doen. Als er nou een echte standaard was geweest dan hadden we deze problemen niet gehad.
Staat je videorecorder nog steeds ingesteld op een Y/C signaal (of hoe dat ook mag heten bij jouw merk). Heb je echt niets veranderd aan de bekabeling/tv/videorecorder instellingen.
Naast het verwisselen van kaart en installeren van bijbehorende drivers absoluut niets veranderd (sterker nog: met die GF4MX doet ie het nog in kleur).

Als mijn VCR en/of TV svhs ondersteunde dan was er geen probleem.
Draai je vraag dan om en leg ons uit hoe het komt dat het wel met je vorige kaart werkte.
Het werkt met die andere kaart wel omdat je daar met de driver kunt zeggen dat hij een composite signaal over de tv-out moet sturen (met een svhs kabel naar de TV dus).

Maar The_PyroPath heeft duidelijk gemaakt dat ATi dus een eigen standaard heeft (met 7 pootjes). Daarbij gaat het composite signaal dus niet over de 4 standaard pootjes van de svhs.

Verduidelijking van die situatie:
Ik heb een alles-in-een kabel, die bestaat uit een svhs kabel met een audio kabel (met een 3.5mm jack), deze kabels zijn aan elkaar geplakt (niet door mij) en komen uit op een scart aansluiting (die is wel los te halen, maar er komt geloof niet echt een svhs kabel vrij opzo).

Het is dus 1 kabel, zonder converter kabels of blokjes, direct van PC (met svhs en 3.5mm) naar VCR (met scart) op scart2 (zodat TV dat signaal geeft als VCR uit). Voor zover ik weet ondersteunen zowel TV als VCR geen svhs.

Het probleem/de vraag is dus:
Hoe stel ik de ATi software zo in dat ik kleuren-beeld krijg op bovengenoemde situatie?

Dat een 'oplossing' is: koop een 3.5mm => Wit/Rood tulp en een Gele tulp => Gele Tulp kabel (composite dus). Hang deze met de bijgeleverde 7pin-svhs=>Gele Tulp (compostie) aan kaart. Verbind de video met het bijgeleverde G/R/W-tulp=>scart.

Ik weet dat deze oplossing bestaat, maar dat houdt in 2 nieuwe kabels kopen (daarvoor hoeft geen topic open idd). Ik wou het oplossen zonder wat nieuws te halen (aangezien de setup wel werkt met een nVidia kaart).

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Het ligt toch echt aan het kabeltje.

Take it from * alt-92 , ik heb twee 8500's en bij de laatste zat wel een kabel. een bestaande svhs > comp kabel werkte niet, pas toen ik de meegeleverde kabel gebruikte kreeg ik kleur te zien.

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 04-12-2002 14:25 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Jake
  • Niet online
Nou ja, het is jammer dat niemand een of andere tool/truc weet om het te omzeilen.

Maar er zit nu niets anders op dan: nieuwe kabels kopen of GF4MX weer terug...

Ik zal iig eerst me (een) TV naar PC toe slepen om te kijken of dat beeld goed is (over de bijgeleverde kabels + converter: '7pins-svhs=>compostie' + 'comp=>comp ~1.5m' + 'RCA=>scart' (ja kan iig niet zeggen dat ATi er niet veel bij doet, er zat ook nog een DVI->vga en een goed uitziende svhs kabel (1.5à2m) bij.

Ik hoop alleen dat ik die kabels voor een niet zo hoog bedrag kan krijgen (en dat het beeld goed is, maar anders gaat die MX er weer in).

• Jake
  • Niet online
Nou snap ik er niets meer van...

Ik sleep me TV hier naar toe, doe '7pins-svhs=>compostie' + 'comp=>comp ~1.5m' + 'RCA=>scart' (met alle bijgeleverde dingen dus), maar er komt dus NIETS op TV...

Voor de zekerheid haal ik ook VCR, want zo stond het => nog steeds niets. Het wordt gewoon niet herkend, als ik eerst met de svhs=>scart kabel boot, dan herkent ie TV wel, maar zodra ik de composite probeer => niets.

Zou er een fout/onbruikbaar converter blokje bij zitten ofzo??

Verwijderd

weet je zeker dat je de PAL versie hebt. dit klinkt alsof het een NTSC probleem is. misschien ff andere firmware flashen?

• Jake
  • Niet online
Nee ik weer niet 100% zeker dat ik de PAL versie heb (hoe zou ik dat moeten zien?), behalve dat de driver zegt dat ie op PAL-B (Nederland) staat. NTSC kan ik helemaal niet kiezen ofzo (ook niet als ik Nederland 'uitzet').

Wat ik ook raar vind: ik houd boven en onder zwarte balken, die knop om het beeld te vergroten doet helemaal niets...
Als ik overscan aanzet in de drivers dan is het beeld opeens 'te groot', maar ook verschoven naar beneden (dus boven de helft meer zwart dan beneden).
(Alles in zwart-wit).

Maar met NTSC zouden de bijgeleverde convertors/kabels toch ook gewoon moeten werken (dus beeld met composite). Ik heb op die MX met de (4pin)svhs->comp + comp=>comp kabel die daarbij zaten en hetzelfde RCA=>scart blokje geprobeerd, maar ook no-go (maar was ff een snelle test, misschien niet helemaal goed gedaan).

• Jake
  • Niet online
Volgens RadEdit 1.1 is het echt een PAL bios (versie 7004), maar ik ben maar gestopt met proberen...
8500 zit in PC2 en in PC1 zit gewoon weer de GF4MX omdat de TV-out daarvan beter is kwa features en kwa beeld net zo mooi (en dat is geen bull).
Pagina: 1