LAN 15 Man > stroom probleem?

Pagina: 1
Acties:

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:52

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Ik ga binnenkort met wat lui een lan houden dus met 15 man en dan nog 2 servers
We hebben ongeveer uitgerekent dat alles bij me kaar 5 a 6 kW zal zijn.
We zitten dan op een gang, een huiskamer en een keuken. Ik weet zowiezo dat de keuken en kamer op een aparte groep zit en de gang gok ik ook. Kan dit of moeten we toch even na gaan checken? :)

Tweakers Discord

Verwijderd

Zekering iets hoger maken ? :p

Maar verder zou je stroomnet het wel moeten kunnen trekken.

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
tweakduke schreef op 03 December 2002 @ 15:39:
Ik ga binnenkort met wat lui een lan houden dus met 15 man en dan nog 2 servers
We hebben ongeveer uitgerekent dat alles bij me kaar 5 a 6 kW zal zijn.
We zitten dan op een gang, een huiskamer en een keuken. Ik weet zowiezo dat de keuken en kamer op een aparte groep zit en de gang gok ik ook. Kan dit of moeten we toch even na gaan checken? :)
Ik ben zelf ook bezig met een LAN organiseren, kan je me vertellen hoe je berekend heb hoeveel het allemaal bij elkaar is?

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

zolang je niet alle monitoren tegerlijkertijd aanzet ofzo lijkt het me geen probleem, maar hoe heb je het een en ander berekend?

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
ach alle voedingen zo ongeveer 300 watt, monitoren van 125 watt en nog een frituurpan etc he :) Monitor kan ik me in vergissen :?

[ Voor 16% gewijzigd door tweakduke op 03-12-2002 15:43 ]

Tweakers Discord

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
ik geloof dat duke het in excel heeft berekend, en dan gewoon :

aantal watt van de voeding bij elkaar optellen.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik zou zeker het zaakje over 3 groepen verspreiden, anders gaat het geheid mis, heb ik ook wel eens gehad. Die PC's vreten tegenwoordig veel wattjes

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-08 19:26

job

ik zou zeggen reken uit op hoeveel ampere je zit.

P=VxI P/V=I 5000/220=22.72 ampere.
op 1 groep ga je dat dus niet redden met 5000Watt

maar hoe kom je op de 5000 Watt??

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
al die pc's en monitoren kom je aan heel wat Watt hoor en de frituurpan en magnetron er ook nog bijberkent d8 ik.

Tweakers Discord

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

damster schreef op 03 December 2002 @ 15:44:
ik zou zeggen reken uit op hoeveel ampere je zit.

P=VxI P/V=I 5000/220=22.72 ampere.
op 1 groep ga je dat dus niet redden met 5000Watt

maar hoe kom je op de 5000 Watt??
pcies, vandaar mijn vraag, mijn simpele 15" CRT is al 1.2 Amp -->

P=UxI --> P=1.2x230= 276 Watt
mja dat 15x en je zit al op 4140Watt, en dan heb je alleen nog maar 15x 15" monitoren, geen computers of wat dan ook, vergeet ook je switches en overige netwerkapparatuur niet ;)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
15 man is misschien net iets teveel 10 man is bij mij altijd nog zonder problemen verlopen

• Da_BoR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08 15:21
Ik ben zelf ook bezig met lans enzo
de meeste lanmensjes gaan er van uit dat je ongeveer 12 pc`s (compleet met monitor enzo) op 1 16 ampere groep kan hangen

al praat je over 15 man zeg ongeveer 18 pc`s (paar servers)
zou ik over 3 groepen in een huis verdelen (indien 16 amp) je groepen in huis zijn meestal voor meer dingen in gebruik :)

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
Goed dan moet ik maar ff kijken of we 2 zware groepen hebben of hopelijk 3 dan :)

Tweakers Discord

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Da_BoR schreef op 03 December 2002 @ 15:52:
Ik ben zelf ook bezig met lans enzo
de meeste lanmensjes gaan er van uit dat je ongeveer 12 pc`s (compleet met monitor enzo) op 1 16 ampere groep kan hangen
:?

16 Amp / 12 pc's = 1,3 Amp/PC

lijkt me sterk, want neem nou mijn 15" CRT, deze verbruikt alleen al 1,2 Amp :D

• _Hades_
  • Laatst online: 07:05
Erkens schreef op 03 december 2002 @ 15:48:
[...]

pcies, vandaar mijn vraag, mijn simpele 15" CRT is al 1.2 Amp -->

P=UxI --> P=1.2x230= 276 Watt
mja dat 15x en je zit al op 4140Watt, en dan heb je alleen nog maar 15x 15" monitoren, geen computers of wat dan ook, vergeet ook je switches en overige netwerkapparatuur niet ;)
Heb je dat gemeten? of gewoon afgelezen van die sticker achterop?
Want volgens mij is dat wat achterop staat alleen maar een piekstroom (wanneer je hem aan zet). Als ie dan aan staat verbruikt ie niet zo veel meer (lees 100 watt oid).

• Da_BoR
  • Laatst online: 15-08 15:21
1,2 amp voor een 15" is erg veel hoor

Verwijderd

idd + - 10 pc's op 1 groep (16 amp) is te doen... alleen niet alles tegelijk aanzetten :)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2002 16:02 ]

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
tja wat d8 je dat je op een lan deed niet alles tegelijk aan?? daar heb ik dus nix aan, maar op 2 groepen zou dan wel kunnen?

Tweakers Discord

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
tweakduke schreef op 03 December 2002 @ 16:03:
tja wat d8 je dat je op een lan deed niet alles tegelijk aan?? daar heb ik dus nix aan, maar op 2 groepen zou dan wel kunnen?
of misschien 3 groepen moeten we ook nog wel aan kunnen komen :)

/edit quote ik mezelf |:( |:(

[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 03-12-2002 16:05 ]

Tweakers Discord

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-08 19:26

job

en als je al die pc's gaat aansluiten zorg er dan voor dat je electriciteits draden dik genoeg zijn. je wilt niet dat de draden gaan smelten door een te hoge belasting.

• _Hades_
tweakduke schreef op 03 December 2002 @ 16:04:
[...]

of misschien 3 groepen moeten we ook nog wel aan kunnen komen :)
Jah moet makkelijk kunnen :)

anders haal je toch gewoon ff snel van een derde groep stroom met een stekkerdoos of haspel :)

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
_Hades_ schreef op 03 december 2002 @ 16:06:
[...]

Jah moet makkelijk kunnen :)

anders haal je toch gewoon ff snel van een derde groep stroom met een stekkerdoos of haspel :)
jah zat ik ook al aan te denken om stroom van boven te halen dan zitten we helemaal save :)

Tweakers Discord

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Da_BoR schreef op 03 December 2002 @ 15:58:
1,2 amp voor een 15" is erg veel hoor
is echt niet veel hoor ;)

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 10:43

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Pas wel op dat je niet teveel groepen teveel gaat belasten. Als je dat doet kunnen de stopppen van de groepen het wel trekken maar kan het zijn dat de hoofdstop doorbrand en dan ben je nog verder van huis. Deze mag/kan je niet zelf vervangen, daar moet de stroommaatschappij voor langskomen.

Verwijderd

tweakduke schreef op 03 december 2002 @ 16:03:
Hij bedoeld het opstarten van de monitoren cq computers, dat moet je niet allemaal te gelijk doen. Heb t al wel is meegemaakt dat daardoor wat stopjes door gingen .. :)

• _Hades_
Erkens schreef op 03 december 2002 @ 16:08:
[...]

is echt niet veel hoor ;)
Ik weet niet wat voor electronica er nog meer in je monitor zit :0 maar als dat niet zo is, heb je zowat een halve magnetron voor je ogen staan :P

Verwijderd

je kan het maximale vermogen uitreken door het amperage te vermenigvuldigen met de spanning.
dat is dus 16a * 220 volt = 3520 watt per groep.

als je dus 3 groepen neemt, dan heb je voldoende om je pc's op aan te sluiten, en je koelkast ook lekker koud blijft voor een biertje :D:D

maar als je ongeveer 2 kW per groep neemt, dan is het geen probleem. hoef je ook niets af te sluiten ofzo.

Verwijderd

wij zijn meestal met 20-25 man en nooit problemen met stroom (in dld btw).

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

_Hades_ schreef op 03 December 2002 @ 16:14:
[...]

Ik weet niet wat voor electronica er nog meer in je monitor zit :0 maar als dat niet zo is, heb je zowat een halve magnetron voor je ogen staan :P
bekijk de spec's eens van je monitor ;)
je denkt toch zeker niet dat ik dit verzin ofzo |:(

Samsung SyncMaster 550s ;)

• _Hades_
Erkens schreef op 03 December 2002 @ 16:20:
[...]

bekijk de spec's eens van je monitor ;)
je denkt toch zeker niet dat ik dit verzin ofzo |:(

Samsung SyncMaster 550s ;)
Das alleen piekstroom als je m aanzet :)

Verwijderd

Hurricane schreef op 03 December 2002 @ 16:11:
Pas wel op dat je niet teveel groepen teveel gaat belasten. Als je dat doet kunnen de stopppen van de groepen het wel trekken maar kan het zijn dat de hoofdstop doorbrand en dan ben je nog verder van huis. Deze mag/kan je niet zelf vervangen, daar moet de stroommaatschappij voor langskomen.
veel succes met doorbranden, dat ding krijg je nevernooit door, dr gaat krachtstroom door, dus 330 volt, hoeveel ampére weet ik niet, maar iig heel erg veel..

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 10:43

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Tis maar een waarschuwing. Het kan toch echt. Maar de belasting moet dan wel hoog zijn hoor. Dacht dat er een 25 Ampere stop in zat.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 16:29:
[...]

veel succes met doorbranden, dat ding krijg je nevernooit door, dr gaat krachtstroom door, dus 330 volt, hoeveel ampére weet ik niet, maar iig heel erg veel..
je bedoelt vast 380 en als je geluk hebt 3 fase`s en dan kan je dus 3 x 25 ampre treken. en dat word weer verdeelt of 4 of 5 groepen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2002 16:55 ]

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:14

TheVMaster

Moderator WOS
tweakduke schreef op 03 December 2002 @ 15:42:
ach alle voedingen zo ongeveer 300 watt, monitoren van 125 watt en nog een frituurpan etc he :) Monitor kan ik me in vergissen :?
ehh...volgens mij is dat PIEK belasting...dus wat die voedingen aankunnen ;) 'k heb thuis eens een LAN gegeven (man of 10 ...incl pc's + monitor) geen probleem. Alleen niet alles tegelijkertijd inschakelen!

DiscVault - Beheer je fysieke schijvencollectie | Beschikbaar als Self-Hosted, iOS (ook TestFlight) en Android (beta).

• Johpie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09-2025
Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 16:29:
[...]

Krachtstroom is nog altijd 380~400 d8 ik hoor

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 23:04

jep

In mijn huis hadden we 'n lan met 35 pc's, magnetron en verlichting en tv zonder enige moeite. :) Wel alle stroomgroepen benut..

Verwijderd

gewoon alles aansluiten, als de stop eruit vliegt de halft van de mensen op een andere groep gooien :) ik heb een keer met 12 man aan 1 groep gezeten, werkte zonder problemen

• MR_zip
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-04-2023
btw de zekering van de stroommaatschapij in je huis is in de meeste gevallen 25 ampere. als je geluk hegt 35 ampere. let dus vooral op dat je (zoals al eerder genoemd is) niet alles tegelijk aan zet. Vooral niet de magnetron en de frietpan.

Verwijderd

Wat een hoop onzin in dit topic: een 15" die 276W trekt?? Hooguit piekvermogen. Mijn Eizo 21" mega bakbeest met actieve koeling verbruikt maximaal 195W continue, maar dan moet ik dus op de hoogste res draaien met brightness op max etc.

Mijn 420W voeding zuipt echt geen 420W als de apparaten er niet om vragen. Hij heeft trouwens een piekvermogen van 520W maar ik schat dat mijn pc iets van 200W trekt als ik zit te gamen. Plus monitor laten we 350W zeggen.

Je hebt dus echt geenm probleem met stroom als je 2 groepen kan gebruiken.

Verwijderd

In principe is er een vuistregel dat 8 PC's per groep sowieso te doen is. Dus met 3 groepen red je het makkelijk, en IMO met 2 groepen ook wel..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 december 2002 @ 17:37:
Wat een hoop onzin in dit topic: een 15" die 276W trekt?? Hooguit piekvermogen. Mijn Eizo 21" mega bakbeest met actieve koeling verbruikt maximaal 195W continue, maar dan moet ik dus op de hoogste res draaien met brightness op max etc.

Mijn 420W voeding zuipt echt geen 420W als de apparaten er niet om vragen. Hij heeft trouwens een piekvermogen van 520W maar ik schat dat mijn pc iets van 200W trekt als ik zit te gamen. Plus monitor laten we 350W zeggen.

Je hebt dus echt geenm probleem met stroom als je 2 groepen kan gebruiken.
Idd jij hebt het door :)

Aan al die mensen die zomaar wat blaten ... 'als je er geen verstand van hebt en je hebt het niet zelf gecontrolleerd blaat dat niks'. De topic starter en de rest heeft niks aan de geblaat!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Men neme het aantal pc's en delen dat door het aantal groepen aanwezig in een huis. Kom je op 5 of lager uit per groep dan zou ik delen door het aantal groepen per verdieping :P

Hoofdstop vervangen kost je 140 Gulden op een zonnige Zondagmiddag :)

Groepen waar wazige tuinverlichting of heteluchtovens aan hangen niet gebruiken(tenzij niet gebruikt)

[ Voor 20% gewijzigd door jadjong op 03-12-2002 18:12 ]

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-08 13:26

LauPro

Prof Mierenneuke®

MR_zip schreef op 03 december 2002 @ 17:27:
btw de zekering van de stroommaatschapij in je huis is in de meeste gevallen 25 ampere. als je geluk hegt 35 ampere. let dus vooral op dat je (zoals al eerder genoemd is) niet alles tegelijk aan zet. Vooral niet de magnetron en de frietpan.
Dat geloof ik best maar die dingen zijn vééls te traag. Ik weet niet hoeveel watt jullie denken dat een systeem trekt, houd het op 300 watt. 220 (wat overigens bij ons al jaren 217 volt is...) x 16 = 3520 watt en dan kom je op een pc á 10-12. Een beetje frituurpan is 2000 (!) watt en magnetron (een beetje een goede) 1000 watt. Dus ik zou niet alle pc aan jouw 'keukengroep' zetten ;).

Ik zeg: 5 pc's bij de keuken, 5 pc's op groep B en nog 5 pc's op groep C. Zorg er wel voor dat je de boel aardt want dat kan veel gevaarlijker zijn dan teveel pc's op 1 groep...

[ Voor 3% gewijzigd door LauPro op 03-12-2002 18:26 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• tweakduke

tweakduke

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 december 2002 @ 18:01:
[...]

Idd jij hebt het door :)

Aan al die mensen die zomaar wat blaten ... 'als je er geen verstand van hebt en je hebt het niet zelf gecontrolleerd blaat dat niks'. De topic starter en de rest heeft niks aan de geblaat!
Kijk jij snapt het :Y)
Maar goed ik weet dat het nu wel moet lukken dus bedankt allemaal _/-\o_

Tweakers Discord

Pagina: 1