Is het mogelijk om een standaard ide hd terwijl de computer nog aan staat te verwijderen/in te pluggen? En zo ja, hoe?
Nee, dat gaat niet afaik
"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson
Als je een hotswap bracket hebt kom je een heel eind.
Tevens mag er dan maar 1 hd op de bus zitten.
unmounten
disk verwijderen
disk toevoegen
bus resetten
mounten
In theorie kom je een heel eind.
Tevens mag er dan maar 1 hd op de bus zitten.
unmounten
disk verwijderen
disk toevoegen
bus resetten
mounten
In theorie kom je een heel eind.
AFAIK is het IDE interface - hardwarematig gezien - niet geschikt om te 'hot-swappen'.
De laatste keer dat ik een IDE schijf met zo een bracket uit de pc trok terwijl ik de pc per ongeluk aan had laten staan, crashte de schijf...(en nee dat kwam niet omdat ik hem er zo wild uittrok)
De laatste keer dat ik een IDE schijf met zo een bracket uit de pc trok terwijl ik de pc per ongeluk aan had laten staan, crashte de schijf...(en nee dat kwam niet omdat ik hem er zo wild uittrok)
"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"
Waarom had je de disk niet eerst via software uitgezet dan?
IDE kan je prima hotswappen 
(Of het aangeraden wordt is een ander verhaal, maar feit is dat het wél kan
)
Ik heb meer dan eens (onder windows) een IDE CD-ROM speler ge-hotswapped.
Voeding eraf, ide kabel eraf, andere speler pakken en ide en voeding weer aansluiten, en eventjes de Win2K device manager refreshen.
Eerst begint ie te zeuren dat ik een device heb verwijdert zonder het eerst te stoppen (zelfde melding als wanneer je een pcmcia kaart eruit trekt) en vervolgens komt ie met nieuwe hardware gevonden; éénmaal cd-rom speler
(en ook gewoon werken)
Een harde schijf hotswappen zou ik echter niet zomaar doen, aangezien je een kans hebt (vanwege caching) dat er data van de oude schijf nog wordt weggeschreven op de nieuwe schijf (partitietabellen enzo) met alle ellende van dien.
(Mocht je het toch willen proberen; éérst alle partities unmounten, de schijf stoppen (mbv hdparm) en dan wisselen. Vervolgens moet je linux zover krijgen dat ie de bus opnieuw scant en partitietabellen inleest. Met scsi is dat niet zo moeilijk, maar of (en hoe) het met IDE kan weet ik zo niet)
(Of het aangeraden wordt is een ander verhaal, maar feit is dat het wél kan
Ik heb meer dan eens (onder windows) een IDE CD-ROM speler ge-hotswapped.
Voeding eraf, ide kabel eraf, andere speler pakken en ide en voeding weer aansluiten, en eventjes de Win2K device manager refreshen.
Eerst begint ie te zeuren dat ik een device heb verwijdert zonder het eerst te stoppen (zelfde melding als wanneer je een pcmcia kaart eruit trekt) en vervolgens komt ie met nieuwe hardware gevonden; éénmaal cd-rom speler
Een harde schijf hotswappen zou ik echter niet zomaar doen, aangezien je een kans hebt (vanwege caching) dat er data van de oude schijf nog wordt weggeschreven op de nieuwe schijf (partitietabellen enzo) met alle ellende van dien.
(Mocht je het toch willen proberen; éérst alle partities unmounten, de schijf stoppen (mbv hdparm) en dan wisselen. Vervolgens moet je linux zover krijgen dat ie de bus opnieuw scant en partitietabellen inleest. Met scsi is dat niet zo moeilijk, maar of (en hoe) het met IDE kan weet ik zo niet)
[ Voor 16% gewijzigd door SambalBij op 03-12-2002 18:47 ]
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself
Ja kan.
Op mijn mobo zit een HighPoint RAID controller. En in de specs daarvan staat dat ie hotswappen ondersteund. Kheb het geprobeerd, en waarempel het werkt
Of het ook op de normale IDE poorten kan weet ik niet.
Een IDE schijf is dus hotswappable, mits de andere hardware dit ondersteund
Op mijn mobo zit een HighPoint RAID controller. En in de specs daarvan staat dat ie hotswappen ondersteund. Kheb het geprobeerd, en waarempel het werkt
Verwijderd
Je moet een controller en een hotswapbay hebben (Promise + Superswap bijvoorbeeld) en dan werkt het zonder problemen, heeft verder nx met software te maken.
Heeft overigens nx met de interface te maken, zou een SCSI schijf ook niet lostrekken zonder hotswapbay.
Heeft overigens nx met de interface te maken, zou een SCSI schijf ook niet lostrekken zonder hotswapbay.
Als ik jou was zou ik dat niet vaker doen! Voor hotswap heb je behalve een controller die het ondersteund ook een hotswapbay nodig! (Bv. de superswap zoals iemand al zei)..stokkie schreef op 03 december 2002 @ 19:03:
Ja kan.
Verwijderd
Losrukken noemen we niet hotswapable.stokkie schreef op 03 december 2002 @ 19:03:
Ja kan.
De schijf moet zich netjes afmelden bij de adapter, dit doen we doorgaans met een swapbay.
Pagina: 1