IBM PC300GL piepend mainboard (geen koeler)

Pagina: 1
Acties:

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Topicstarter
Ik heb een vreemd fenomeen met een IBM PC300GL. Op een bepaald moment kwam er hoog scherp geluid ergens van binnenuit. Dacht in eerste instantie aan een CPU cooler die aan begon te lopen.

Kast dus opengehaald... geen fan, alleen coolblok. De enige andere fan is die van de voeding. Tegengehouden.... geluid blijft. Geen fan dus. Het komt ook niet uit de speaker. HD, CD-rom, diskdrive e.d. allemaal los... geluid blijft :?

Met mijn oor proberen te achterhalen waar het geluid precies vandaan komt en het lijkt vanaf een spoel te komen die op het mainboard zit. Mijn vinger ertegen e.d. maakt geen verschil. De PC draait overigens wel gewoon.

Heeft iemand zoiets vaker gehad, of een idee wat het precies is en of het kwaad kan? De PC draait momenteel wel, maar voor hetzelfde geld knalt er een elco of zo en da's minder prettig ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Resonerende spoeltjes kunnen inderdaad piepen.. Ga na of je nog garanties hebt (lijkt me sterk met zo'n oud systeempje, maarja je weet maar nooit ;) ). Vraag anders een welwillend computer-/elektroboer of hij/zij even het spoeltje wil vervangen. Natuurlijk kun je het zelf ook vervangen, mits je soldeerervaring, geduld en vaste handjes hebt :)

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Topicstarter
Ga er dan van uit dat het die spoel is. Kan het wel kwaad, of is het alleen irritant qua geluid? Al naar gelang doe ik er nu meteen iets aan of wacht ik wel effe totdat ik in de buurt van een electroboer kom (zit hier niet in het gat waar ik woon :(

Hier kan wel een slotje op als ik weet of het kwaad kan of niet :)