• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Het lijkt haast wel een trend dat er steeds meer scholen worden gestart voor specifieke cultuurgroepen. Er ontstaan turkse, marokkaanse, engelse en andere scholen. Op zich is daar niks mis mee.

Het levert echter 1 groot probleem op; en dat is dat kinderen niet in aanraking komen met kinderen van anderen culturen. In ieder geval niet zoveel als zou gebeuren op een gemixte school. En wat men niet kent, dat vreest men over het algemeen. Het lijkt me dus beter dat kinderen vroeg in aanraking komen met andere culturen

Nu zijn hier twee oplossingen.
1) Gemixte scholen / geen specifieke schole meer.
2) Cultuuronderwijs op de middelbare school (men krijgt les over andere culturen)

De 1e optie lijkt me wat onrealistisch. Het probleem met vele culturen is nu eenmaal dat ze vaak een andere taal spreken. Gemixt onderwijs vereist een voertaal - en die wordt lang niet door kinderen van andere culturen even goed verstaan. Onder taalspecifieke scholen kom je dus haast niet (of wel? want ik ben ook benieuwd naar argumenten die daar voor pleiten).

Mijn stelling is dus dat men op middelbare scholen (verplicht) moet gaan onderwijzen over de verschillende culturen die in nederland voorkomen (en ook daarbuiten). Men laat kinderen op die manier in contact komen met andere gewoonten, levensvisies en denkwijzen. Dat levert een breder wereldbeeld. Het grootste voordeel lijkt mij dat op deze manier kinderen bekend raken met andere culturen en daar respect voor krijgen/hebben. Volgens mij is de wat onvriendelijke houding naar andere cultuurgroepen voornamelijk het gevolg van onbegrip over de culturen.

Wat is jullie mening?

Verwijderd

Een breed wereldbeeld verkrijgen kan niet verkeerd zijn en dit lijkt me een goed plan. Maar gebeuren dit soort dingen al niet? Maatschappijleer en (op sommige scholen) godsdienstonderwijs worden gebruikt om een breder beeld te ontwikkelen van wat er zoal speelt - maar dit natuurlijk niet verplicht. Al moet ik zeggen dat ik niet weet hoe het tegenwoordig op scholen toegaat, zat daar ook niet iets in als culturele vorming ofzo?

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Verwijderd schreef op 03 december 2002 @ 14:30:
Een breed wereldbeeld verkrijgen kan niet verkeerd zijn en dit lijkt me een goed plan. Maar gebeuren dit soort dingen al niet? Maatschappijleer en (op sommige scholen) godsdienstonderwijs worden gebruikt om een breder beeld te ontwikkelen van wat er zoal speelt - maar dit natuurlijk niet verplicht. Al moet ik zeggen dat ik niet weet hoe het tegenwoordig op scholen toegaat, zat daar ook niet iets in als culturele vorming ofzo?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar ja. Ik moet zeggen dat ik te lang uit dat circuit ben om daar wat zinnigs over te zeggen. Bij ons was het vak maatschappijleer echter voornamelijk leuke films kijken (ms doubtfire enzo).

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Wij keken met maatschappijleer vooral naar de verschillende geloven en hun gewoontes :)

• weerdo
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Het vak maatschappijleer is uitstekend voor dit doel te gebruiken. Eventueel kunnen bepaalde modules ook naar geschiedenis (de geschiedenis van andere gebieden) overgebracht worden.

Echter, als je meer stof gaat overbrengen over dit onderwerp, zal je op andere gebieden moeten gaan schrappen. Je kunt maar XXX hoeveelheid stof in een bepaalde tijd overbrengen. Waar gaat er dan gesneden worden? (Je kunt niet het lesprogramma gaan verzwaren.)

Onderwijs is dynamisch, wat zich naar de tijd vormt. In mijn ogen is het dus niet meer een kwestie of wel of niet doen, maar eerder een kwestie van wanneer dit gaat plaatsvinden.

Verwijderd

Ik vind het een goed idee, bij Maatschappijleer werd er bij mij idd wel aandacht aan besteedt, maar misschien te weinig. Wat je onmiddelijk kunt schrappen is het tweede fase vak Culturele Kunstzinnige Vorming.
Dit vak is bedoelt om jongeren meer te interesseren voor kunst. Wat er dus op neer komt dat je met de hele klas naar een museum moet, daar een een heel opdrachtformulier moet afwerken, om er vervolgens weer een verslag over te maken. Als je kunst al niet leuk vindt, wil je er na zo'n excursie al helemaal niks meer mee te maken hebben. Het perfecte vak om te schrappen dus.

Misschien moet je op de basischool al met lessen over andere culturen beginnen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 15:01:
Als je kunst al niet leuk vindt, wil je er na zo'n excursie al helemaal niks meer mee te maken hebben. Het perfecte vak om te schrappen dus.
Of aardrijkskunde. Ga je dingen leren over de aarde, grondsoorten, rivieren, en weet ik wat nog meer. Moet je er dingen over gaan lezen, een verslag erover maken etc...Als je aardrijkskunde al niet leuk vindt, wil je er na zoiets al helemaal niks meer mee te maken hebben. Of wiskunde! Zit je een beetje sommetjes te maken, grafieken te berekenen, en weet ik wat nog meer....als je dat al niet leuk vindt....

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Verwijderd schreef op 03 december 2002 @ 15:53:
[...]

Of aardrijkskunde. Ga je dingen leren over de aarde, grondsoorten, rivieren, en weet ik wat nog meer. Moet je er dingen over gaan lezen, een verslag erover maken etc...Als je aardrijkskunde al niet leuk vindt, wil je er na zoiets al helemaal niks meer mee te maken hebben. Of wiskunde! Zit je een beetje sommetjes te maken, grafieken te berekenen, en weet ik wat nog meer....als je dat al niet leuk vindt....
Beetj offtopic eh? Nah jah.

Culturele Vorming is heel belangrijk denk ik. Maar pas vanaf de middelbare school. Dan ben je inmiddels oud genoeg om alles te begrijpen. Als je dit vanaf de basisschool doet dan neigt het imho naar indoctrinatie, maar dat is een andere discussie.

Stel het verplicht, ja, roep ik volmondig, maar het gaat ook om de kwaliteit van het onderwijs. Dat het onderwijs zwaarder wordt, nou ja, daar is niks aan te doen. Met de tweede fase is het leven voor de middelbare scholier ook een stuk moeilijker geworden. Dat gebeurt nou eenmaal. Mijn grote vraag is echter of er wel personeel ius wat gewalificeerd is om dit soort vakken te geven. Er is immers niet echt een opleiding die hierover gaat. Ik denk dat maatschappij leer te dunnetjes is om hier voldoende aandacht aan te besteden en geschiedenis is denk ik iets te passief. Je moet leerlingen dan ook laten deelnemen aan de discussie en dat kan wat mij betreft alleen maar bij maatschappij. En of die docenten nou mogen lesgeven over de Islam en het Boeddhisme, daar heb ik zo mijn twijfels over.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

WhizzCat schreef op 03 december 2002 @ 15:59:
[...]
Beetj offtopic eh? Nah jah.
Het was bedoeld om aan te geven dat je met de redenatie van Freakin Tweaker elk vak wel kunt gaan schrappen.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 16:01:
[...]

Het was bedoeld om aan te geven dat je met de redenatie van Freakin Tweaker elk vak wel kunt gaan schrappen.
Ow, op die manier, jah... dat is zo.

Excuus voor deze kleine off topic mededeling :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

ik vind in de eerste plaats dat nederlands verplicht moet zijn. goed, het is een afgrijselijke taal, maar de integratie word er niet mee geholpen als je je eigen taal blijft spreken. prioriteit nummer een is om er dus voor te zorgen dat de taal gesproken wordt, en als je nog jong bent is dat gelukkig nog redelijk te doen.

ik vind het idee van turkse, marokkaanse en engelse scholen niet verkeerd. wat ik wel verkeerd vind is de eilandjes-vorming die daardoor ontstaat. je begrijpt een cultuur beter als je er met elkaar over kan praten. als je nu in zo'n dergelijk eilandje zit is (denk ik) de neiging om er met iemand anders over te praten ook niet zo groot.

verplicht 'mixen' - tsja. heikel onderwerp. als je de minderheden over het hele land moet "uitsmeren", op welke verhoudingen kom je dan in de klas uit? ook niet echt iets dat het "promoot".

het is natuurlijk belangrijk dat er bij maatschappijleer (en eventueel levensbeschouwing - wij kregen pas in 4 havo maatschappijleer in de plaats van levensbeschouwing) les gegeven wordt over andere culturen en gebruiken. ook moet er voor open gestaan worden - je hebt er niets aan als leerlingen in je les zitten te geeuwen en alleen gaan leren als ze een proefwerk hebben. in dat geval werkt het contra-productief. het moet interessant zijn. het moet uitnodigen. het moet stereotypes verbreken.

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 december 2002 @ 15:53:
[...]

Het vak CKV is instantie bedoeld om jongeren voor kunst te INTERESSEREN.
De vakken aardrijkskunde en wiskunde worden gegeven om jongeren iets te LEREN.
Mocht je aardrijkskunde of wiskunde toevallig leuk gaan vinden dan is dat mooi meegenomen, maar dat is niet het doel van het vak.

sorry voor dit off topic verhaal
Pagina: 1