Overclocken is dus (waarschijnlijk) niet meer mogelijk, heeft het dan dus geen nut meer om een Prometeia koeler te gaan kopen? Blijft iNtel wel op de oude manier werken (FSB x multiplier)?Hammer overclocking Bron:tweakers.net
Als geboren overklokkers waren we natuurlijk geïnteresseerd in de mogelijkheden die Hammer op het gebied van overclocking heeft te bieden. Overclocking was ook zo'n beetje het eerste woord dat het aanwezige AMD mannetje liet vallen toen hij begreep dat wij iets met hardware en een website deden. Helaas ziet het er naar uit dat de Hammer processors op dit gebied minder voortvarend te werken gaan. De kloksnelheid van de processor wordt bepaald door een klokgenerator in de chip, wat AMD alle mogelijkheden geeft om overclocking onmogelijk te maken. Er is geen FSB meer waarvan de frequentie overgeklokt gaan worden en op de chip packaging zijn geen bruggen bereikbaar waarmee eventueel de settings van de klokgenerator beïnvloed kunnen worden.
De technische mensen van AMD konden ons niet vertellen of er mogelijkheden zijn tot overclocking, maar zij maakten wel de opmerkingen dat het bevredigen van de tweakende wereldbevolking ondergeschikt is aan de nadelige effecten die overclocking met zich meebrengt, zoals remarking van processors door criminele organisaties en de schadelijke gevolgen voor de reputatie van AMD door overgeklokte over vervalste processors. Het vervalsen van processors was een sterk in populariteit stijgende activiteit onder criminele lieden, tot op het moment dat Intel zijn Pentium CPU's ging voorzien van een multiplier lock.
Heeft iemand iets zinnings te melden? Ik weet dat het koffiedik kijken is, maar waarschijnlijk zijn andere mensen beter ge-informeerd dan ik. Om nu een Prometeia te gaan kopen voor Eur 700,- die over 6 maanden onnodig is, vind ik wel erg zonde.
achterkant mobo
voorkant
voorkant met sealstring over de gaten