[Prometeia] Overbodig ivm Athlon64

Pagina: 1
Acties:

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:38
Hammer overclocking Bron:tweakers.net

Als geboren overklokkers waren we natuurlijk geïnteresseerd in de mogelijkheden die Hammer op het gebied van overclocking heeft te bieden. Overclocking was ook zo'n beetje het eerste woord dat het aanwezige AMD mannetje liet vallen toen hij begreep dat wij iets met hardware en een website deden. Helaas ziet het er naar uit dat de Hammer processors op dit gebied minder voortvarend te werken gaan. De kloksnelheid van de processor wordt bepaald door een klokgenerator in de chip, wat AMD alle mogelijkheden geeft om overclocking onmogelijk te maken. Er is geen FSB meer waarvan de frequentie overgeklokt gaan worden en op de chip packaging zijn geen bruggen bereikbaar waarmee eventueel de settings van de klokgenerator beïnvloed kunnen worden.

De technische mensen van AMD konden ons niet vertellen of er mogelijkheden zijn tot overclocking, maar zij maakten wel de opmerkingen dat het bevredigen van de tweakende wereldbevolking ondergeschikt is aan de nadelige effecten die overclocking met zich meebrengt, zoals remarking van processors door criminele organisaties en de schadelijke gevolgen voor de reputatie van AMD door overgeklokte over vervalste processors. Het vervalsen van processors was een sterk in populariteit stijgende activiteit onder criminele lieden, tot op het moment dat Intel zijn Pentium CPU's ging voorzien van een multiplier lock.
Overclocken is dus (waarschijnlijk) niet meer mogelijk, heeft het dan dus geen nut meer om een Prometeia koeler te gaan kopen? Blijft iNtel wel op de oude manier werken (FSB x multiplier)?
Heeft iemand iets zinnings te melden? Ik weet dat het koffiedik kijken is, maar waarschijnlijk zijn andere mensen beter ge-informeerd dan ik. Om nu een Prometeia te gaan kopen voor Eur 700,- die over 6 maanden onnodig is, vind ik wel erg zonde.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

AMD blijft XP's maken, als budgetcpu, dus die kan je blijven OCen :P

Verwijderd

AFAIK is dat onzin... er is wel degelijk een "external clock" FSB die gemanipuleerd kan worden.

En btw, van all Tbred-B chips zijn de multipliers zelfs standaard unlocked, terwijl ze vroeger wel locked waren... dus AMD is zeker niet bezig het overclockers moeilijker te maken

Verwijderd

Een processor zal altijd te overclocken zijn...die gekke japanners vinden er wel wat op ;)

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik denk maar zo: alles kan getweakt worden. Had jij gedacht dat je van een XP een MP kon maken, of dat je een Tualatin kan draaien op een BX-board?

Over die Prometheia: die moet je alleen kopen als je ontzettend kickt op overclocken en als je per-se het snelste van dit moment wil hebben. Voor iedere andere motivatie bestaan goedkopere oplossingen :7

edit:
Verwijderd schreef op 03 december 2002 @ 13:58:
Een processor zal altijd te overclocken zijn...die gekke japanners vinden er wel wat op ;)
Great minds think alike ;)

[ Voor 25% gewijzigd door snars op 03-12-2002 14:00 ]

I reject your reality, and substitute my own.

• m-m
  • Niet online

m-m

Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 13:58:
idd... Dat je de heatspreader eraf sloopt en dat er dan ineens bruggetjes zitten oid :) Of 2 pinnetjes onderaan verbinden, zoiets.

En belangrijk: Die promeia kan je over een jaar ook nog wel weer verkopen als je wil aan iemand: dat moet je ook niet vergeten :)

[ Voor 17% gewijzigd door m-m op 03-12-2002 14:05 ]

Verwijderd

Zal een huidige socketA-koeler nog passen op een Socket754 (clawhammer)?

(heb het antwoord al eens gelezen hier, maar ben het vergeten)

Verwijderd

**Kuch kuch *** :X

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2002 18:16 ]

Verwijderd

de evaporator zélf past op alle mogelijke borden en CPU's, enkel de CPU kit zelf kan veranderen, maar die kosten 50€ dus niet bijzonder duur. Wél moet je altijd een moederbord met gaten hebben, wat eventueel een probleem zou kunnen zijn, maar dat geldt dan voor veel koelers die de 4 gaten gebruiken

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-02 09:04

JT

VETAK y0

ALS het zo is dan gaat het ze veel klanten kosten...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Als de hammer niet overclockbaar is dan ga ik zekerweten een intel kopen.

Btw remarking wordt dat tegenwoordig nog gedaan of niet?

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

lijkt me sterk dat er bij de hammer GEEN ENKELE manier van overclocken is :)
je zal waarschijnlijk gewoon nog via fsb overclocking kunnen overclocken ......
Of de multiplier verandert kan worden.... ik denk dat ze daar dan een stokje voor gaan steken
maar zoals nostra al zei die gekke japanners vinden er wel wat op >:)

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Verwijderd schreef op 03 december 2002 @ 18:18:
de evaporator zélf past op alle mogelijke borden en CPU's, enkel de CPU kit zelf kan veranderen, maar die kosten 50€ dus niet bijzonder duur. Wél moet je altijd een moederbord met gaten hebben, wat eventueel een probleem zou kunnen zijn, maar dat geldt dan voor veel koelers die de 4 gaten gebruiken
Standard is de Hammer koeler bevestigd met een bracket en 2 gaten naast de socket . Zal dus wel lukken

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De quote is afkomstig uit een artikel van april dit jaar. Inmiddels heeft AMD al wel laten doorschemeren dat overklokken waarschijnlijk wel mogelijk blijft.
lijkt me sterk dat er bij de hammer GEEN ENKELE manier van overclocken is
je zal waarschijnlijk gewoon nog via fsb overclocking kunnen overclocken ......
De Hammer heeft geen FSB...

Verwijderd

Geen FSB dat wist ik nou niet 8)7 .

• m-m
  • Niet online

m-m

Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 21:32:
[...]

Geen FSB dat wist ik nou niet 8)7 .
...maar had je makkelijk kunnen weten

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:38
Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 18:18:
... Wél moet je altijd een moederbord met gaten hebben ....
Waar zijn die gaten dan voor nodig? Ik heb nog geen Prometeia dus ik kan alleen af gaan op de instructies op de website van chip-con. Die gaten worden toch helemaal niet gebruikt?
Bv. bij dat ding wat onder je mobo gaat, dat wordt toch gewoon geplakt met dat sealstring wat je erbij krijgt? Dat wordt toch niet geschroefd?
Afbeeldingslocatie: http://www.chip-con.com/assemb/02_rear_cover_mounted_sml.jpgachterkant mobo

Afbeeldingslocatie: http://www.chip-con.com/assemb/06_clips_mounted_sml.jpgvoorkant

Afbeeldingslocatie: http://www.chip-con.com/assemb/08_amd_mounted_with_clips_and_bracket_sml.jpgvoorkant met sealstring over de gaten

Dus waarom zijn die gaten nodig? Die worden toch gewoon bedekt door de sealstring-spul?

• AlterEgo
  • Niet online
Misschien is dit een politiek incorrecte opmerking op dit forum, maar toch:
700 Euro's uitgeven aan een Prometeia om je proc een halve gig harder te laten lopen is een uitermate slechte investering.
Koop dan een dual Opteron ofzo voor dat geld.
Schiet me maar af als je het er niet mee eens bent :)

• ken
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-12-2024

ken

P4 set voor de Prometeia heeft gten nodig
Bij AMD is dit niet nodig :)

Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L

Verwijderd

AlterEgo schreef op 03 December 2002 @ 22:06:
700 Euro's uitgeven aan een Prometeia om je proc een halve gig harder te laten lopen is een uitermate slechte investering.
PANG ;)

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-02 12:39
AlterEgo schreef op 03 December 2002 @ 22:06:
Het is veel ja, maar daarintegen heb je wel koeling wat nog lang meegaat en echt heel goed is..
en evengoed.. je ga aan een autofanaat toch ook niet vragen waarom ie z'n auto verlaagd moet hebben, motor getuned enz enz, waardoor ie ietsje harder gaat, meer kans dat ie gejat wordt, meer benzine verbruikt enzo en er dan ook nog veel geld voor moet betalen..

Antw is simpel.. het is hobby en hobby's kosten nou eenmaal geld.

• AlterEgo
  • Niet online
Ik zei al dat het politiek incorrect was (8>

Sorry A.P.,
Ik dacht slechts economisch, ik was het estetische aspect inderdaad volledig vergeten. Voel je niet persoonlijk aangesproken wat dat betreft 8)

Maarrruh: een dual opteron met dual phase-change koeling en thermopane windows erin :P :9 :9~ ;)

[ Voor 23% gewijzigd door AlterEgo op 03-12-2002 22:31 ]

Verwijderd

Athlon 64 is niet l33t

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Femme schreef op 03 December 2002 @ 20:22:
De quote is afkomstig uit een artikel van april dit jaar. Inmiddels heeft AMD al wel laten doorschemeren dat overklokken waarschijnlijk wel mogelijk blijft.

[...]

hmm, als de Athlon64 geen FSB heeft, hoe communiceertie dan met het RAM en de PCI/AGP bussen?

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Hmm, als de Athlon64 geen FSB heeft, hoe communiceertie dan met het RAM en de PCI/AGP bussen?
Je zou dit (inmiddels wat verouderde) artikel kunnen lezen: reviews: AMD Hammer platform preview .

De Athlon 64 heeft een geïntergreerde geheugencontroller, dus het geheugen hangt direct aan de CPU ipv indirect via de northbridge. De AGP controller en de southbridge worden aangesloten via HyperTransport.

Verwijderd

FireWurX schreef op 03 December 2002 @ 23:15:
[...]

hmm, als de Athlon64 geen FSB heeft, hoe communiceertie dan met het RAM en de PCI/AGP bussen?
Niet :D
Hij heeft wel een bus, maar die heet niet FSB. Hij heeft een onafhankelijke geheugenbus en een PCI/AGP/etc. BUS d8 ik dan...
Pagina: 1