[ASP] Instellingen aanpassen zonder database

Pagina: 1
Acties:

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Situatie:

Ik heb een complete site gemaakt dmv html en asp. In een apart ASP bestand leg ik met behulp van gedeclareerde variabelen de gebruikte kleuren binnen de site en de bedrijfsgegevens vast. Andere pagina's zullen dit bestand in de toekomst includen. Ik wil gebruikers de mogelijkheid geven om het kleurgebruik en de bedrijfsgegevens at runtime aan te passen. Hiervoor moeten de variabelen in de include-file kunnen worden aangepast. Mij is dit echter nog niet gelukt. Weet iemand (of) dit mogelijk is en (hoe) ik dit globaal moet aanpakken?

Verwijderd

Zonder database, maar niet debiel moeilijk doen == Sessions
Hiervoor moeten de variabelen in de include-file kunnen worden aangepast
Zou ik niet doen, want dan is het voor iedere gebruiker het zelfde :)
Standaard die vars gebruiken en als iemand iets wijzigt geeft je hem (of haar) een sessie :)

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2002 13:40 ]

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-08 23:01

Peetman

Tjah....

Je zou misschien een ini-file kunnen inlezen/veranderen. Dit kan je sowieso via het FileSystemObject doen, maar ik denk dat dit ingewikkelder is dan het gebruik van een simpele Access database. Het beste kan je cascading style sheets gebruiken en misschien die aanpassen.

Als je sessions gaat gebruiken, zijn de instellingen na uitloggen /verlopen van de sessie weer default. Wil je de instellingen per gebruiker vastleggen of voor iedereen hetzelfde? Wil je de instellingen bewaren?

Ik zou 100% voor het gebruik van een database gaan, dat is niet eens moeilijk.

[ Voor 50% gewijzigd door Peetman op 03-12-2002 13:42 ]

Verwijderd

Een ini file heb je niets aan, het moet namelijk voor iedere gebruiker anders zijn. Wil dit met een ini file doen, dan moet je per gebruiker een ini file maken. En je moet toch bijhouden welke gebruiker welk ini bestand gebruikt (session id).
Als je sessions gaat gebruiken, zijn de instellingen na uitloggen /verlopen van de sessie weer default. Wil je de instellingen per gebruiker vastleggen of voor iedereen hetzelfde? Wil je de instellingen bewaren?
Als je ze wil bewaren stamp je ze toch in een cookie.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2002 13:44 ]

• Peetman

Peetman

Tjah....

Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 13:42:
Een ini file heb je niets aan, het moet namelijk voor iedere gebruiker anders zijn. Wil dit met een ini file doen, dan moet je per gebruiker een ini file maken. En je moet toch bijhouden welke gebruiker welk ini bestand gebruikt (session id).
Dat is waar, maar als je sessions gebruikt, moet een gebruiker altijd de vraag voorgelegd krijgen bij inloggen of hij de gegevens wil aanpassen.

Verwijderd

klopt, het kan natuurlijk ook in cookies gestopt worden.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:36

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik weet niet hoor, maar zijn hier niet ooit Cookies voor uitgevonden? ;)

Iets vaker verversen, dan zie ik misschien op tijd dat iemand anders hetzelfde idee iets eerder had. 8)7 |:(

[ Voor 47% gewijzigd door Freee!! op 03-12-2002 13:49 . Reden: Meerdere posts met zelfde idee ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Zei ik toch,
Sessions zijn toch ook tijdelijke cookies :Y)

Maar van het woord Cookie schrikken de meeste mensen....

• Peetman

Peetman

Tjah....

Cookies hebben natuurlijk weer het nadeel dat ze op een pc opgeslagen worden. Logt iemand via een andere pc in dan zijn je instellingen niet op te halen, of bij het gebruik van pc's door meerdere gebruikers zitten ze constant elkaars instellingen aan te passen.

Maja, zo kan je wel blijven discussieren, ik ben benieuwd wat de ts precies wil.

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
peetman schreef op 03 December 2002 @ 13:40:
Je zou misschien een ini-file kunnen inlezen/veranderen. Dit kan je sowieso via het FileSystemObject doen, maar ik denk dat dit ingewikkelder is dan het gebruik van een simpele Access database. Het beste kan je cascading style sheets gebruiken en misschien die aanpassen.

Ik zou 100% voor het gebruik van een database gaan, dat is niet eens moeilijk.
Ik wil in principe iedere gebruiker de mogelijkheid geven om zelf het kleurgebruik binnen de site in te stellen. Op deze manier kom je al snel bij databases terecht, idd. Er komt dan een 1:n relatie tussen "Persoon" en "Profiel" bijv. Dit is niet moeilijk te realiseren.

Echter, de licentiegegevens wil ik ook vastleggen. Bij een bepaalde licentie mogen slechts een X-aantal medewerkers in de database worden toegevoegd. Tot nu toe heb ik dit ook, gecodeerd, in een ASP-bestand staan. Ik wil zoveel mogelijk alles in één bestand/record stoppen, zodat bij nieuwe verkopen van het pakket, ik op slechts één plaats de instellingen hoef te veranderen.

Verwijderd

Dan zou ik toch voor de DB gaan.
Ik wil zoveel mogelijk alles in één bestand/record stoppen
Dat is voor je performance niet echt tof.

• Peetman

Peetman

Tjah....

Een database lijkt mij ivm met de schaalbaarheid en aanpassingsmogelijkheden handiger. Bijv: nieuwe functionaliteit met betr tot opslaan van gegevens --> nieuwe tabel. Bij tekstfiles kan je nog wel eens rare dingen krijgen mbt tot gelijktijdige toegang.
Echter, de licentiegegevens wil ik ook vastleggen. Bij een bepaalde licentie mogen slechts een X-aantal medewerkers in de database worden toegevoegd.
Je kan dit bijvoorbeeld opslaan in een extra tabel. Als je via wachtwoorden toegang tot deze tabel verkrijgt, kan het bedrijf het niet aanpassen. Willen ze meer licenties -> jij past de tabel aan.

Verwijderd

Willen ze meer licenties -> jij past de tabel aan.
Willen ze meer licenties -> jij past de data in de tabel aan:)

• Peetman

Peetman

Tjah....

Verwijderd schreef op 03 december 2002 @ 14:00:
[...]

Willen ze meer licenties -> jij past de data in de tabel aan:)
Willen ze een andere licentie -> jij past de data in de tabel aan :Y)

Of

Willen ze iets -> Jij past iets aan, en stuurt daarvoor een gepeperde rekening :7 >:)

[ Voor 24% gewijzigd door Peetman op 03-12-2002 14:10 ]

Verwijderd

peetman schreef op 03 december 2002 @ 14:04:
[...]

Willen ze een andere licentie -> jij past de data in de tabel aan :Y)
Willen ze iets anders -> jij past de data in de tabel aan :*)
Pagina: 1