Toon posts:

VPN servers voor linux -> windows clients?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zit met hetvolgende. Ik wil een vpn opzetten zodat users kunnen inloggen en beveiligd de fileservers kunnen benaderen. De vpn software zal moeten draaien op een linux machine (die tevens als firewall fungeert) en de clients zullen hoogst waarschijnlijk voornamelijk windows 2000/XP draaien (en een enkeling 98). Ik heb al rondgekeken, en FreeSwan lijkt een aardige optie. Maar zijn er nog anderen? Zoals gezegd gaat het voornamelijk om filesharen (met samba op servers achter de firewall), moet dat secure gaan en als het even kan met zo weinig mogelijk configuratie ellende op de pc's.

Verwijderd

Als je een beeld wil krijgen van wat er allemaal bij freeswan komt kijken moet je ff op www.freeswan.org kijken

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:05
..als het even kan met zo weinig mogelijk configuratie ellende op de pc's.
Ik denk dat freeswan dan en verkeerde keus is. Ik denk dat Poptop (met de pptp instelling) of L2TPD (met de l2tp instelling) dan en makkelijkere keus is.

[ Voor 7% gewijzigd door FatalError op 03-12-2002 13:50 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Verwijderd

Topicstarter
PPTP schijnt erg onveilig te zijn en het is de bedoeling dat het wel enigsinds secure is. L2TPD ken ik niet echt, net even gekeken en het lijkt dat die niets encrypt.

Verwijderd

l2tp encrypt idd niet... maar je moet die verbinding ook over ipsec oid laten lopen (ipsec regelt dan de encryptie...

pptp is overigens niet "erg onveilig"...

Verwijderd

overigens je zal pptp connecties toe moeten staan... os-en voor win2k ondersteunen niet anders...

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Ik ben ook met iets dergelijks bezig. Op de www.freeswan.org staat geen enkele documentatie over windows (clients).
Er staat alleen hoe je tunnels kan maken tussen 2 systemen met freeswan package en in de voorbeelden gaan ze uit van linux. Dus ik vraag mij af of freeswan bruikbaar is met windows clients. Het lijkt mij van wel maar toch vreemd dat er op de site niets over windows clients is te vinden.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:05
Als je even zoekt zijn er heel veel howto's te vinden over windows clients op n freeswan server.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
FatalError schreef op 04 December 2002 @ 14:22:
Als je even zoekt zijn er heel veel howto's te vinden over windows clients op n freeswan server.
Ja daar was ik net mee bezig :) zijn idd windows clients, maar ik zie ook dat je freeswan niet zomaar met adsl mxstream kan gebruiken dus dat is weer een groot nadeel.
Pagina: 1