[Linux] Nu.nl nieuwsbericht met bullshit over linux...

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 14:29

GraasGast

Analogue Heaven

Topicstarter
Een collega van me attendeerde me op dit linkje:

http://www.nu.nl/news.jsp?n=84188&c=50

Staan echt belachelijke dingen in!
Consumenten hebben voorlopig weinig aan Linux

Uitgegeven: 3 december 2002 09:41

AMSTERDAM - Op de markt voor serversoftware is Linux voor Microsoft een serieuze bedreiging. Softwarebouwers proberen ook een Linux-variant voor thuisgebruikers in de markt te zetten, maar die zullen echter niet zo snel hun Windows-desktop vervangen.

Vergeleken bij Windows is het installeren en gebruiken van Linux immers behoorlijk ingewikkeld, ondanks verschillende pogingen van Linux-bedrijven om een gebruiksvriendelijk systeem te bouwen. Maar zelfs een handige desktop is niet genoeg om succes te garanderen.

De meeste randapparatuur werkt namelijk alleen op stuurprogramma's die voor Windows geschreven zijn. Het aansluiten van een toetsenbord of muis op een Linux-pc is een lastig karwei, zelfs op de nieuwste versie van het populaire Red Hat. Alleen Apple`s MacOs X lijkt aan alle voorwaarden te voldoen om Linux in de consumentenmarkt populair te maken.
Wat moet je nou met dit soort dingen? dit is toch gewoon moedwillig iets in een negatief daglicht zetten? Zoiets kan een gerenomeerde nieuwssite toch niet maken? Met de discussie over Open-Source van GroenLinks enzo aan de gang?

[ Voor 41% gewijzigd door GraasGast op 03-12-2002 12:44 ]

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Ja, en als je de quote afmaakt:
Het aansluiten van een toetsenbord of muis op een Linux-pc is een lastig karwei, zelfs op de nieuwste versie van het populaire Red Hat
:/

edit edit!! hmm.. jij hebt je bericht net ge-edit.. klopt weinig meer van zo.. iig die quote van mij gaat echt helemaal NERGENS over zeg.. sjonge jonge.. Volgens mij hebben de schrijvers van dit stukje zelf nog nooit een RedHat installatie gedaan. (de nieuwste dan)

[ Voor 64% gewijzigd door DeMoN op 03-12-2002 12:47 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Ik denk dat het voor tweakers natuurlijk absoluut niet geldt, maar als je naar de gewone huis-tuin-en-keuken gebruiker kijkt.. Ik heb op een helpdesk gewerkt en dan sta je er verbaasd over hoe weinig mensen van Windows kunnen snappen. Als je daar bij optelt dat het voor mij al heel lastig is om een USB-muis aan de praat te krijgen onder linux kan ik me voorstellen dat Truus uit Enkhuizen dat al helemaal niet gaat lukken..

/edit: Okee, ik ken de nieuwe RedHat niet, maar heb Suse 8.0 nu geinstalleerd en dat is toch vaak nog ff zoeken..

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2002 12:49 ]

Verwijderd

Hey hey hey hey!! Truus uit Enkhuizen lukt dat prima.. Hoewel.. Ok.. Shoikan uit Enkhuizen dan!!! :p

Verwijderd

uhhm ze hebben deels gewoon gelijk hoor :) Linux is voor de servermarkt..

Als je linux op je desktop draait is dat ok, maar Windows is hier veel beter voor, deze ondersteunt veel meer hardware, veel meer programma's "Ja, die je dus zonder scripts of emulators kan draaien" en natuurlijk de grbuikers vriendelijkheid...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2002 12:54 ]

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:32
GraasGast schreef op 03 December 2002 @ 12:43:

Het aansluiten van een toetsenbord of muis op een Linux-pc is een lastig karwei, zelfs op de nieuwste versie van het populaire Red Hat
Vorige week Itanium2 :9 :9 binnen gekregen (jaja!) met redhat erop staand. Alles goed het in een keer zonder dat ik ook maar ooit met redhat gewerkt heb! aansluiten en alles was een koekie en hij deed het gewoon zonder problemen. Nu de rest nog want het gaat nog niet echt makkelijk bij mij maar dat komt vanzelf wel hoop ik.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-05 14:03
Het grooste deel van dat bericht slaat idd nergens op, vooral het feit dat ze daar bij nu.nl denken dat mac os x op linux is gebaseerd is onzinnig, ik heb ze een mailtje gestuurd waarin ik in simpele taal probeer uit te leggen waarom het allemaal onzin is, maar mn ervaring met nu.nl met dit soort nieuws is zeer slecht (ze nemen nieuws klakkeloos over ook als het overduidelijk onzin is)

Lindows was volgens hun bijvoorbeeld een nieuw OS (geen linux distro dus)
Als je linux op je desktop draait is dat ok, maar Windows is hier veel beter voor, deze ondersteunt veel meer hardware, veel meer programma's "Ja, die je dus zonder scripts of emulators kan draaien" en natuurlijk de grbuikers vriendelijkheid...
Windows is niet "beter", windows ondersteund niet meer hardware en er zijn ook niet meer programma's, windows heeft meer support, daarom meer offiele drivers en daarom werkt er meer hardware mee (heeft niets met windows te maken), dat je geen programma's kent voor linux wil niet zeggen dat ze niet bestaan ;)

Gebruiksvriendelijkheid is aangeleerd, iemand die nog niet gehinderd wordt door enige windows "ervaring" gaa dan ook net zo makkelijk met een beginners distro om dan met windows

[ Voor 46% gewijzigd door blouweKip op 03-12-2002 12:55 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:02

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 12:48:
Ik denk dat het voor tweakers natuurlijk absoluut niet geldt, maar als je naar de gewone huis-tuin-en-keuken gebruiker kijkt.. Ik heb op een helpdesk gewerkt en dan sta je er verbaasd over hoe weinig mensen van Windows kunnen snappen.
Dit is gewoon een waarheid als een koe. Als ik die nieuwspost leest dan moet ik zelf ook wel gniffelen, maar bedenk je goed dat 'wij' niet de doorsnee computeraars zijn. Als ik zie hoe mijn vader vaak nog met simpele dingen in Windows zit te klooien dan hou ik m'n hart vast als ie het over Linux heeft omdat ie daar wel eens iets over gelezen heeft.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

toeter schreef op 03 december 2002 @ 12:51:
[...]

Vorige week Itanium2 :9 :9 binnen gekregen (jaja!) met redhat erop staand. Alles goed het in een keer zonder dat ik ook maar ooit met redhat gewerkt heb! aansluiten en alles was een koekie en hij deed het gewoon zonder problemen. Nu de rest nog want het gaat nog niet echt makkelijk bij mij maar dat komt vanzelf wel hoop ik.
En daar gaat het in dit bericht om.. Tuurlijk staan er onzin dingen in (als in MacOs e.d.) maar feit blijft dat de consolegerichtheid van linux voor veel mensen zoals Shoikan uit Enkhuizen :P te hoog gegrepen is. Het zal in de toekomst veel beter worden, daar ben ik van overtuigd (ik wil hier echt niet linux gaan dissen oid) maar momenteel gewoon nog lang niet..

Verwijderd

kijk eens verder : Reacties op dit bericht? Mail de redactie. dat is dus redactie@nu.nl

Ik heb mij klacht al gedaan

met nadruk dat dit geen journalistiek is

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

imho..

Als je het gewoon een uitdaging vind, je behoorlijk snel iets doorhebt met computers, je ervoor interesseert, je voor het eerst begint met linux en gewoon VEEL leest.

Kan je Linux PERFECT als desktop draaien. Ik draai het nu al een tijdje en ik mis WinXP echt niet hoor... OKE ik draai dan wel Mandrake maar dan nog..

Het enige wat gewoon irri is, is dat als je bijvoorbeeld er ff niet uitkomt waarom nou DVD onder linux kijken zo schokt, het makkelijker is om ff PowerDVD te installen op een WinXP bak en meteen lekker een movie te kijken.

Maar dat is imho dus de uitdaging van het hele Linux gebeuren.

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:32
Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 12:57:
[...]

En daar gaat het in dit bericht om.. Tuurlijk staan er onzin dingen in (als in MacOs e.d.) maar feit blijft dat de consolegerichtheid van linux voor veel mensen zoals Shoikan uit Enkhuizen :P te hoog gegrepen is. Het zal in de toekomst veel beter worden, daar ben ik van overtuigd (ik wil hier echt niet linux gaan dissen oid) maar momenteel gewoon nog lang niet..
Ook erg waar idd, ik snap er zelf ook nog lang niet alles van. Sterker nog, heel weinig eigenlijk maar het is wel leuk om alles 'even' opnieuw te leren zodat je weer echt moeite moet doen voor iets, het gaat niet meer vanzelf zoals het altijd al ging. Ik vind het eigenlijk wel een mooi systeem dat linux (had er nog nooit echt mee gewerkt hiervoor). Lekker veel opties met alles. Die bekendheid ermee komt vanzelf wel bij mij en dus zal dat ook kunnen bij andere mensen, je moet er gewoon even wat tijd in willen steken en dat lukt het wel denk ik.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Moet je na gaan. Een aantal dagen geleden kreeg ik een mailtje van een voor mij totale vreemde die (ook) in enkhuizen woont en hulp met linux nodig had en mijn naam tegenkwam. Hij was al een heel eind gekomen. Alleen isdn en printer moesten nog aan de praat.

Ik bedoel: hoezo ontoegankelijk?

Dit bericht is schandalig en heeft inderdaad weinig realiteitsgehalte. Douw eens een mandrake 9 cd in je pc en moet je dan eens opletten.

• brooks123
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 22:03
dat bericht klopt wel hoor, als je bedenkt dat de grote massa de computer heeft ontdekt maar deze alleen als eindgebruiker gebruikt.... Als de gewone gebruiker al in paniek raakt als hun startup pagina veranderd naar 1 of andere warez/sex pagina.
DeMoN, als je zegt dat het een uitdaging etc. is, voor de tweakers ja, en de personen die wat dieper op computers in gaan. Maar de "gewone" consument...

signature

Verwijderd

het gaat mij meer over de support die hun afkraken terwijl ik durf te wedden dat er meer onder redhat 8.0 draait dan onder windows XP qua rand app.
En dan reken ik nog niet mee dat linux bijna 95%+ van die drivers al heeft en XP niet...

windows kraken ze niet af omdat dit "gaccepteerd is" maar leer een noobie met windows en een andere met linux werken eens kijken wie relaxter werkt ...?

Verwijderd

Je vader heeft waarschijnlijk net zoveel problemen om Linux aan de praat te krijgen als Windows. Het is maar net waar je meer begonnen bent, als je Windows gewend bent is het lastig om Linux te gebruiken, en vice versa...

Pak de laatste Linux Distro's, die zijn echt niet moelijker om te installeren dan Windows. En de gemiddelde computergebruiker heeft al moeite met een driver downloaden en installeren op Windows dus dan is dat onder Linux ook pittig.

Gebruiksvriendelijkheid kun je alleen meten met mensen die nog nooit met een Computer gewerkt hebben.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

brooks123 schreef op 03 December 2002 @ 13:08:
dat bericht klopt wel hoor, als je bedenkt dat de grote massa de computer heeft ontdekt maar deze alleen als eindgebruiker gebruikt.... Als de gewone gebruiker al in paniek raakt als hun startup pagina veranderd naar 1 of andere warez/sex pagina.
DeMoN, als je zegt dat het een uitdaging etc. is, voor de tweakers ja, en de personen die wat dieper op computers in gaan. Maar de "gewone" consument...
ja oke,.. maar daar doelde ik dus eigenlijk ook op..

Het komt er op neer dat je interesse voor computers moet hebben en bereid moet zijn om er wat over te leren als je Linux lekker wilt gebruiken als Desktop.

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:37
Ik heb laaste mandrake geinstalleert, als totale n00b. Ik heb zonder handleiding of wat voor info dan ook mandrake aan de praat gekregen. Ik moet toegeven dat ik best al wat computer ervaring heb, dus dat zal wel geholpen hebben. Alleen het afstellen van mandrake gaat lastiger dan in windows. Er was een of ander mount probleem waardoor het 15 min duurde voordat ik door mijn bestanden kon browsen, maar dat was met een half uurtje surfen ook opgelost:)

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Verwijderd

Dit lijkt weer eens te ontaarden in een Windows versus Linux discussie. Die is al vaak genoeg gevoerd in NOS. De aanleiding is inderdaad triest, het artikel van nu.nl is grotendeels onjuist.
Mail de redactie zou ik zo zeggen met de melding op welke terreinen het artikel rammelt en misschien passen ze het aan.
Maar deze gaat op slot.

Verwijderd

Als toevoeging aan dit topic de volgende quote van nu.nl, waar ze het verhaal inmiddels al aangepast hebben.
Uitgegeven: 3 december 2002 09:41
Laatst gewijzigd: 3 december 2002 13:31

AMSTERDAM - Op de markt van serversoftware is Linux voor Microsoft een serieuze bedreiging. Softwarebouwers proberen ook een Linux-variant voor thuisgebruikers in de markt te zetten, maar die zullen echter niet zo snel hun Windows-desktop vervangen.

Vergeleken bij Windows is het installeren en gebruiken van Linux immers behoorlijk ingewikkeld, ondanks verschillende pogingen van Linux-bedrijven om een gebruiksvriendelijk systeem te bouwen. Maar zelfs een handige desktop is niet genoeg om succes te garanderen.

Veel randapparatuur worden alleen geleverd met stuurprogramma's die voor Windows geschreven is. Vaak zijn er wel stuurprogramma's te vinden op internet, maar dat vereist toch ervaring om deze te vinden.

Het aansluiten van een beetje geavanceerd toetsenbord of muis op een Linux-pc kan een lastig karwei zijn, zelfs op de nieuwste versie van het populaire Red Hat. Meestal lukt het wel, maar de extra's op zo'n toetsenbord of muis werken bijna nooit.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.