WIN2K + Glasvezel

Pagina: 1
Acties:

• Dr.Dribble
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-03 12:56
beste Tweakors.
heb het volgende probleem, weet dat kan maar kan er niet uitkomen hoe dan, dit is de situatie:

ik heb een netwerkje op 100 mbit, UTP ethernet.
2 servers + 10 clients, allemaal netjes op een HUB.
In de servers (server A en Server B) heb ik als 2e Netwerk kaart een Glasvezel netwerkkaart gezet die verbonden zijn met een glasvezel switch.

Nu wil ik onderling verkeer tussen Server A en B (die beide op de glasvezel SWITCH zitten) ook via de switch laten lopen. Zodat ik rustig wat gigjes over kan zetten van Server A naar B zonder dat elk poortje op de HUB volgepropt word met pakketjes. Vanneh hiero wil jij ze hebben? Nee? dan probeer ik het hiernaast.

Hoe kan ik dit voor elkaar krijgen.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:35

Arno

PF5A

Ik neem aan dat de utp nics een ander IP hebben dan de glas nics :?

Zo ja, benader de andere server dan eens via \\<ip van andere glasnic>

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Je verhaal is bijna duidelijk: je wilt de switch gaan gebruiken ipv de hub (voor het tegengaan van networktraffic), maar wat ik niet snap is wat je probleem is.

Weet je niet hoe het moet :?
Gaat er iets niet goed :?

Kortom: Meer informatie plz :)

• Dr.Dribble
ben ik eens gul met de info ....;)

ik wil dat al het verkeer tussen server A en B automatisch over de glasvezel switch gaat.
TRAAG: het is dus geen optie om op Ip te benaderen want dan werkt het wel maar het moet automatisch gaan.
IP adressen heb ik nog niet aan de 2e nics toegekend. Ik heb in principe nog 2 subnets over, dus ik kan er een subnet met een andere IP reeks aan weiden.

en RIDDE100 ik wil de hub niet door de switch vervangen, maar de hub houden voor de client <-> server communicatie alleen de Server <-> Server communicatie moet via de switch

[ Voor 19% gewijzigd door Dr.Dribble op 03-12-2002 12:56 ]

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je moet i.i.g. beide glas-kaarten een apart IP-adres geven, niet in dezelfde IP-range als de rest.

Het netste is om de beide servers elkaars IP-adressen op dit prive-LANnetje te geven als vertaling voor jun host-names, of aparte host-names voor die prive-LANnetje (iets als server1_f en server2_f) en voor inter-server verkeer die namen te gebruiken.

Als per se wilt dat de servers dezelfde host-names gebruiken als de clients en dat dit ook nog tot dezelfde IP-adressen herleid wordt (kan schelen in een omgeving waar alles erg zwaar op DNS, LDAP, AD, ... rust), dan kun je nog een host-specifieke route opzetten via dat prive-LANnetje :
op server 1 : route add server2 server2_f
op server 2 : route add server1 server1_f
Host-specifieke routes overrulen zelfs het feit dat het target-adres op een lokaal netwerk zit.
Dit is echter wel zwaarder voor je TCP/IP-stack, want er vinden 2 routeringen plaats. Echt "grappig" is dat een pakketje van server1 op server2 binnenkomt via interface server2_f, die weet nog van niks en routeert het door naar server2, en komt er pas dan achter "he, die is voor mezelf".
Ik kan niet direct uitmaken of het een prive- of bedrijfs-situatie betreft, in het laatste geval zou ik deze oplossing afraden, of tenminste zeer grondig documenteren voor het geval iemand netwerk-onderhoud moet plegen bij jouw afwezigheid en het absoluut niet meer snapt.

Overigens : vanwaar die switch ? Toekomstige uitbreiding ? Anders had het ook point-to-point gekund ?
Als ik toch aan het zeuren ben : waarom glas ? Of staan die servers zo ver uit elkaar dat koper tekort schiet ?

[ Voor 11% gewijzigd door mvdejong op 03-12-2002 13:33 ]

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Dr.Dribble
Hoi MvdDeJong, tis een prive omgeving. En de switch is 8 poorts, ik heb er al 8 glas kaarten bij weten te vinden echter ik ga er momenteel 2 van gebruiken in serverA en serverB. eventuele uitbreiding is nog mogelijk, ben het netwerk nog aan het opzetten.

bedankt voor je advies, hopelijk werkt het zo.
ik werk in segment 1 met de reeks:
200.1.1.0 - 200.1.1.20
SM:255.255.252.0
DG:200.1.1.1
serverA 200.1.1.1
serverB 200.1.1.2

segment 2 zou ik dan als volgt willen inrichten (dus het segment met de glasvezel nics)
ip reeks: 200.1.2.0 - 200.1.2.10
server A 200.1.2.1
server B 200.1.2.2
beide met SM: 255.255.252.0
DG blijft voor beide 200.1.1.1

zoiets bedoel je toch mvdjong? of niet?

En nee de server staan niet ver uit elkaar, maar heb geen zin te gaan crossen daar ik dan weer binnenkort of over 10 jaar met het probleem zit als ik wil uitbreiden dat ik alsnog de kabels ommoet gooien, en de glasswitch heb ik nu toch dus waarom zou ik hem niet gebruiken _/-\o_

ohja en waarom glas? ik heb op de HCC dagen een glasswitch (bijna nieuw van compaq gekocht voor een schijntje. dus vind het wel grappig glas te proberen naast utp.) totaal zinloos natuurlijk 8) 8) 8) 8) Maar anders had ik als "soortvanbackbone" (die ik eigenlijk ook niet nodig heb) een 8poorts switch van 3com gekocht echter deze kan ik nu ergens anders neerzetten waar ik hem meer benut en dus de qua kosten meer tot zijn recht komt dan de glasswitch waar ik een schijntje voor betaald heb.

[ Voor 41% gewijzigd door Dr.Dribble op 03-12-2002 14:22 ]

• mvdejong

mvdejong

Je segmenten zijn goed, maar je moet een expliciete host-specific route opzetten op beide servers, omdat de default-gateway alleen werkt als de server geen idee heeft waar het pakketje heen moet. Als serverA iets naar 200.1.1.2 zou willen sturen, doet-ie dat toch over het koper-netwerk, omdat het een lokaal netwerk is.
Door een
code:
1
route add 200.1.1.2 200.1.2.1
te doen zullen alle pakketjes voor serverB, voor beide IP-adressen daarvan, gedwongen worden via het glas-netwerk te gaan.

Overigens, ga naar 10.x.y.z of 192.168.y.z over, 200.x.y.z zou een geldig systeem op het Internet kunnen zijn, en dat zou je dan vanaf dit netwerk niet meer kunnen bereiken.

Oh !@#$%^&*, jij bent degene die onlangs die kaarten voor die Compaq-switch zocht, komen we elkaar hier weer tegen (mvdejong == michiel.v.de.jong).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Dr.Dribble
Tering Super Mad, ja idd ik heb ze dus gevonden, grappig dat we elkaar hier weer tegen komen. Ik ga dan zo ff werken met die segmenten en dan met de routes (add route etc)

• Dr.Dribble
btw ik had een A class adres met 10.*.*.* echter ben ik op advies naar een C class adres overgegaan dus boven de 192 dus maar (omdat ik 192 zo lelijk vond) 200.*.*.* genomen. Nu zou jij het weer andersom doen? zucht wat moet ik nu, feit is dat Internet hier voorlopig niet kom (drenthe) dus tis allemaal Dial Up ....

• mvdejong

mvdejong

Er zijn een aantal adres-ranges die niet "geldig" zijn op het Internet :
- alles wat begint met 10.
- alles wat begint met 192.168.
- alles wat begint met 172.16. t/m 172.31.
Let dus op, niet alle adressen die met 192. beginnen zijn "private", 192.169.x.y kan wel weer een "echt" adres op het Internet zijn !
Het kan nooit zo zijn dat er op het Internet een site verschijnt met een adres in een van deze ranges, en routers op het Internet negeren pakketjes die aan een van deze adressen zijn gericht. Het is dus veilig om deze voor je lokale netwerken te gebruiken.

Er is daarentegen wel een risico dat een van jouw adressen uit de 200-reeks ook gebruikt wordt, maar dan legaal, door een site waarin jij geinteresseerd bent, en die zou onbereikbaar worden omdat jouw systemen menen dat die op het lokale netwerk is te vinden.

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

B.t.w. Wat ik me nog even afvraag bij deze oplossing, is het voor Win2k of voor *nix oplossing?
Als je bij win2k etc. je route persistant wil hebben zul je nog de -p erachter moeten gooien.
Anders is het elke keer als je reboot opnieuw je route add doen.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• mvdejong

mvdejong

Good point !
Kijk eens naar de topic-titel, dus inderdaad is de persistent-flag nodig.

[ Voor 104% gewijzigd door mvdejong op 03-12-2002 15:34 ]

• Dr.Dribble
zet ik die -P er toch ook ff bij. ;-)

• Dr.Dribble
sloootje
Pagina: 1