delorean7 schreef op 05 december 2002 @ 17:15:
300 MB per minuut voor een LTO vind ik overigens vrij langzaam! De native snelheid van deze drive ligt zo rond de 15 MB/s en daarmee zou je toch zeker tussen de 600-800 MB minuut moeten kunnen halen (of was deze snelheid incl teruglezen, voordeeltje van VXA is ieg dat dat niet hoeft)
ja, dat zeg ik!
je haalt dus nooit de opgegeven fabrieksopgave in de praktijk!
De drive schakelt niet, en ook het optimaliseren van van het aantal simultane streams zorgde voor geen snelheidswinst (nou ja, 1 of 2mb per minuut)
Het systeem (de server enzo) is dus wel snel genoeg.
Hoe de opgaves van fabrikanten dus tot stand komen is mij een raadsel, maar begroot daarop niet je performance!
DDS4 doet bij mij ongeveer 150-160MB per minuut. (externe drive, via een symbios scsiII aansluiting, in een vergelijkbare dell server). Dit is dus ook de effectieve schrijfsnelheid (zonder full verify achteraf gemiddeld). Afgelezen via de througput monitor van Tapeware.
Mijn ultrium is dus wel bijna 2 keer zo snel.
Ik heb overigens een HP230 (nou ja, de dell variant dan, maar het is dus dezelfde drive). Deze wordt niet warm; hij zit wel intern en wordt dus door een gigantische ventilator van ong 150mm gekoeld... systeemventilatortje

Verwijderd schreef op 05 december 2002 @ 17:31:
[...]
On-Stream is ook LTO, maar laten we die dingen maar even niet meerekenen, daarbij gebruikt IBM voor hun AS/400 ook LTO en dat is niet het segment waar de DDS gebruikers inzitten.
Als laatste zit achter LTO en VXA niet de drijvende kracht van HP/Compaq die wel achter s-dlt zit en zij positioneren het als opvolger van DDS.
HP zit juist achter LTO!
ze verkopen bij mijn weten geen s-dlt, alleen dlt.
lto is ontwikkeld door een conglommeraat van een aantal fabrikanten (HP, IBM en Seagate) terwijl s-dlt alleen door quantum is ontwikkeld.
Dit was ook de reden waarom ik een LTO voor m'n werk heb aangeschaft i.p.v. s-dlt.
Dit is nu zo''n beetje een jaar geleden; toen was het nog niet bekend of beide standaarden het wel zouden overleven...(zekerheid en ondersteuning voor alles)
Dus nog even een advies voor de topicstarter: ik weet niet wat voor netwerk jullie hebben (merkservers, backupprogramma), maar veel serverfabrikanten willen graag hun 'eigen' producten bij hun servers houden i.v.m. service/garantie.
Misschien ook een aandachtspuntje is leverbaarheid. Als zo'n exabyte of sony stuk is, kan je leverancier dan ook een nieuwe binnen 1 of 2 dagen leveren?
Of moet ie apart besteld worden en zit je aan een levertijd van 1 a 2 weken vast (en kunnen ze dit 3 jaar lang garanderen...)
Een opvolger van dds is er niet. tenzij er een dds5 komt.
Eigenlijk is er ook geen opvolger van dlt; s-dlt is gewoon weer een nieuwe standaard net als LTO en ze hebben ook elk een toekomstprognose (lto2,3 enz en s-dlt2,3)
Als je bij een erg klein bedrijfje werkt (5 man ofzo) en dds/dlt kan de capaciteit niet aan zou je voor exabyte kunnen gaan (inverstering per man is dan kleiner), maar als het een bedrijf van enige omvang is zou ik gewoon voor een mainstreamprodukt als LTO of s-dlt kiezen.