write through/write back

Pagina: 1
Acties:

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik had laatst es een 486 voorzien van een pentium overdrive (wow :D).. toen ik dat ding er in had gezet en de PC opstartte deed ie het in de eerste instantie wel gewoon (bios tests enzo, geen errors) maar op het moment dat win95 zou moeten laden (Bezig met starten van win95) deed ie nix meer, helemaal vast. Ook niet meer booten van floppy.
Toen heb ik es gekeken op het moederbord en een jumpertje omgezet, genaamd 'Write through / write back'. Toen deed windows het wel en verder nog geen errors tegengekomen.

Maar wat is dat 'WRITE THROUGH/WRITE BACK' nou precies? Wat is het verschil ertussen?

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-08 13:35
Heeft te maken met hoe de cache werkt,
ik geloof dat het zo was:
write though is dat de data in de cache en in het geheagen altijd gelijk is, dus dat de data meteen door gestuurd wordt, en write back is dat het geheugen pas geupdate wordt als het uit de cache wordt verwijderd.
Nu is het zo dat de 486 werkt met write trough en de Pentium met write back ( ook wel copy back genoemd)

• Palomar
  • Niet online
ok thanks.. hij stond dus nog ingesteld voor de 486 CPU en de pentium werkt weer iets anders. Het hoort dus gewoon zo.. ik dacht nl. dat die cpu nu misschien niet optimaal zou werken ofzo..

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-08 13:35
Nee hoor, je hebt hem nu op write back gezet en dat is sneller, kun je q3a op 3 ipv 2 fps spelen ;-D

• Palomar
  • Niet online
dan heb ik nog een vraagje omtrent die 486.. ik had er een grotere HD in gezet. Een 2,6GB ipv de 320MB die dr inzat. Tot mijn verbazing werd de HD wel gewoon herkend en de aanwezige win98 installatie (was nog van een P233 :)) startte zelfs gewoon op.
Er was alleen een probleempje dat van de 5 partities er maar 1 werd herkend (de C: schijf van 1 Gig). De rest zag ie niet. Na ff fdisk te hebben gedraaid was wel weer de volle 2,6Gb beschikbaar. Maar hoe komt het nou dat ie de eerste keer die andere 4 partities niet zag? Kan die 486 de FAT wat vernaggeld hebben ofzo?

Hij doet het nu btw dus wel weer goed, met 2 partities. Ik vraag me alleen af hoe het nou kan dat die andere partities niet zichtbaar waren :?

• Palomar
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 06 november 2000 12:52 schreef Horus het volgende:
Nee hoor, je hebt hem nu op write back gezet en dat is sneller, kun je q3a op 3 ipv 2 fps spelen ;-D[/quote]LOL.. het was eigenlijk meer voor MP3'tjes enzo bedoeld... :)
Pagina: 1