Toon posts:

[w2k] multiboot slow boot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om voor wat spelletjes Windows 98 bij de hand te hebben maar eens een multiboot OS geinstalleerd.
1 disk gebruikt, fdisk gepartitioneerd en Windows 98SE op de C: (primaire partitie) geinstallleerd. Daarna Windows 2000 geinstalleerd en voor D: (logische schijf in uitgebreide partitie) gekozen. De bedoeling is straks nog Windows XP op E: te zetten.

Windows 98 boot normaal. Windows 2000 langzamer dan normaal. Na het kiezen van het OS tot het aanmeldscherm ca. 2 minuten en 20 seconden. Nou is dit systeem van een 1gHz Celeron geen racemonster maar ten opzichte van een conventionele installatie is er zeker 1 minuut vertraging. Na het opkomen van het 'witte' Windows 2000 scherm lopen de blauwe balkjes eerst vlot tot het midden om daarna die minuut te blijven staan waarbij ook geen harde schijf activiteit waarneembaar is.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2002 11:18 . Reden: typo ]

Verwijderd

Hardwarespecificatie?
Wat heb je allemaal al geprobeert om het eventueel te verhelpen?
Random IP op netwerkkaart?

Verwijderd

Topicstarter
Chaintech CT6AJA4 met de Celeron 1gHz, 2x256mB Infineon CAS 2, Maxtor 20gB, RTL8139 netwerk met vast IP, Adaptec AVA-1505Ae SCSI t.b.v. AGFA snapscan 310 scanner, Aopen CD-ROM, Hercules 3D Prophet 4500 en Soundblaster 128PCI.
On board sound en modem uitgeschakeld. Laatste BIOS.
Geen idee waar ik het zoeken moet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 December 2002 @ 11:42:
Chaintech CT6AJA4 met de Celeron 1gHz, 2x256mB Infineon CAS 2, Maxtor 20gB, RTL8139 netwerk met vast IP, Adaptec AVA-1505Ae SCSI t.b.v. AGFA snapscan 310 scanner, Aopen CD-ROM, Hercules 3D Prophet 4500 en Soundblaster 128PCI.
On board sound en modem uitgeschakeld. Laatste BIOS.
Geen idee waar ik het zoeken moet.
kijk eens in je "eventviewer" aka "logboek inzage"

staan daar rare events cq. vermeldingen in?

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Het booten van Windows2000 is nu eenmaal veel langzamer, dit is vrij normaal ik heb heir een XP2400+ draaien en ook die doet er vrij lang over.
Windows2000 moet eventjes wat meer services laden als Win98 maarja ook de meeste zijn wel uit te schakelen door middel van:
Configuratiescherm,systeembeheer,Services
En kies dan wat je uit wilt zetten :)

Verwijderd

Topicstarter
In de eventviewer geen meldingen gedurende het booten, wel enkele m.b.t. 'service control manager' zoals:
Event Type: Error
Event Source: Service Control Manager
Event Category: None
Event ID: 7000
Date: 12/3/2002
Time: 3:40:19 AM
User: N/A
Computer: CLIENT
Description:
The DCR service failed to start due to the following error:
The system cannot find the file specified.
Dat dus op een tijdstip waarop de computer al lang draait en ik heb geen idee waarop het betrekking had.

The_Dart: het is ook mijn ervaring dat Windows 2000 langzamer is maar hij is nu toch nog langzamer. Afsluiten van deze verse set-up gaat overigens bliksemsnel, doet mijn andere computer juist wat langer over. De reden dat ik er wat mee zit is dat ik dacht steeds snel te kunnen wisselen tussen 98 en 2000.
Pagina: 1