Nou, mijn versie van het verhaal er dan nog ook maar bij.
1 - Wanneer en waarom heb je een voor/eind versterker nodig? Thuissets hebben
meestal maar 1 versterker.
De voorversterker van een HiFi set is heel anders dan de mixer uit de PA wereld. Een HiFi voorversterker is gewoon een schakel ding om een input te kiezen gevolgd door een potmeter die als volumeregeling dient. Een mixer/mixing console/mengtafel/hoe je het ook wilt noemen, is een heel complex apparaat. Met als eerste een pre amp, die tot wel 80 dB kan versterken. Een EQ sectie, een heleboel aux outputs, group outputs, insert mogelijkheden, enz. Uiteraard is functie ook anders. Een mixer wordt gebruikt om van vaak een heleboel inkomende kanalen meerdere mixen te maken, compleet met racks vol met fx die er als insert tussen zitten of op andere kanalen terug komen. Een twee of drie kanaals zaalmix, en aparte mixen voor monitor speakers.
2 - Actieve en non-actieve speakers. Wat zijn de verschillen? Wanneer en waarom
te gebruiken? Wat zijn de voor- en nadelen van beide?
Als je het over actieve en passieve speakers hebt, heb je het eigenlijk over luidsprekers die wel of niet passieve crossovers gebruiken. Voor PA luidsprekers is het gebruikelijk om voor elke driver (een driver is luidspreker unit zeg maar, zoals bijvoorbeeld een woofer of een compression driver) een aparte versterker te gebruiken. De crossover zit dan voor de versterkers, in plaats van in de luidspreker. Dit noem je biampen of triampen, afhankelijk van het aantal versterkers dat je gebruikt. Dit heeft bepaalde voordelen, waaronder grotere geluidsdruk mogelijk, betere beveiliging mogelijk en betere geluidskwaliteit (onder andere doordat je het clippen van het laag niet terug hoort in het hoog).
hier een artikel dat ingaat op dit onderwerp.
Wat jij bedoeld is nooit een goede term voor bedacht, en ze worden dan ook door elkaar gebruikt. Versterkers in een luidspreker is vooral een logistiek iets, het is niet essentieel anders dan versterkers in een rack en een kabel ertussen. Ik vind het persoonlijk wel handig, op mijn werk gebruiken we
Axys en die maken alleen maar luidsprekers met ingebouwde versterkers. Het is wel handig, je koopt een volledig pakket: alles heeft de juiste versterker, alles staat goed ge-EQ-ed, gedelayed en alles is ook zeer goed beveiligd.
3 - Speaker impedantie. Wanneer en waarom gebruik je 2/4/8 Ohm speakers?
Wat zijn de verschillen etc.?
Zoals Big Foot zei, dit is iets waar je je nooit mee bezig zult hoeven te houden in principe. Veruit de meeste luidspreker systemen worden ontworpen op een 8 Ohm nominale impedantie. Ik denk dat dat gedaan is om de vrijheid te geven ook nog een extra luidspreker aan je amp te kunnen hangen zonder dat je meteen in de red zone komt met de impedantie.
4 - Als ik een complete PA set ga kopen, en ik wil 4 speaker-clusters zeg maar, dus
in alle 4 de hoeken van een zaal een een full-range kast, en een sub, hoe worden
deze dan aangesloten op de versterker? Zoveel aansluitingen heeft een versterker
toch niet? Zal ik dan dus meerdere versterkers moeten aanschaffen?
Ligt eraan wat precies je eisen zijn qua geluidskwaliteit en geluidsniveau. En vooral ook wat je budget is. Als dat heel hoog is koop je Soundweb van BSS, koop je 8 amps en hang je in elke hoek een triamped systeem met sublaag eronder. Is je budget beperkt, zul je het misschien moeten doen met vier simpele 15"/2" kastjes op 1 versterker

.