Als overklokken mislukt dan....

Pagina: 1
Acties:

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09 11:21
Tjsah iedereen heeft het wel eens meegemaakt, je bent flink aan het overklokken en op zich draait alles goed. Maar na enige tijd gaat het toch mis, een lock-up, "automagische" resets, Windows-errors (of linux/unix/freebsd/whatever).

Wat zijn nu de vreemdste dingen die je hebt meegemaakt?

Ik zal de mijne (van afgelopen zaterdag) eens met jullie delen, ik vind het zelf wel een vreemde iig.

Ok, ik had de P3-733 van Daniël geleend. Hij had hem nog niet echt getest en had mij verzocht er eens een zwengel aan te geven, zogezegd, zogedaan.
Procje op me CUSL2, boxed koelertje erop en proberen maar.
150Mhz fsb -=> prima
160Mhz fsb -=> prima
170Mhz fsb -=> prima
180Mhz fsb -=> Nog steeds prima, ik ndaer de 1Ghz grens
182Mhz fsb -=> Prima! 1006Mhz Yeehaa! Sisoft Sandra gedraaid, WCPUID, Koetje, alles ging goed en dat met 1,75Vcore en de standaard koeler.

Toen wilde ik nog kijken of het verder wilde, dus windows afgesloten en opnieuw opstarten. Toen ging het mis. Niet meer opstarten, wel door het Bios heen schuifelen en dan de tests voor PCi enzo, maar niet naar windows. Ik wist niet waar het aan kon liggen, dus een ander reepje geheugen geprobeerd, andere proc gepakt, andere koeler gepakt, niks, nada, noppes.

Toch Daniël maar gebeld en ja natuurlijk de HD was verrot! (Daar had ik nog niet aan gedacht) HD in ander systeem gehangen, en idd mijn ene partitie van 20,5Gb was ineens verdeeld in 10,9 en 9,nogwat en alles wat er op stond was van naam veranderd, ik vind het maar vaag. De FAT was dus zegmaar overleden.

Ik vind het wel vreemd, de IDE controller moet toch gewoon op 47Mhz (PCI-snelheid) kunnen werken of niet? En waarom kan ik eerst wel alles prima doen, maar bij een normale opstartprocedure ineens niets meer? Uiteindelijk dus maar geformatteerd en opnieuw geïnstalleerd, ben er nog steeds mee in de weer...

Verhalen en ervaringen zijn welkom! ;)

Bericht hierboven

Verwijderd

ehmmm PCI snelheid toch 33 MHZ ?

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Kieskes1 schreef het volgende:
ehmmm PCI snelheid toch 33 MHZ ?[/quote]Niet als je fsb overgeklokt is, pci is namelijk 1/3 van je fsb.
Op een standaard fsb van 100Mhz is hij dus wel 33Mhz.

• Elteor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-12-2021

Elteor

doet wat met computers ....

Heb ik in het verleden ook een maal gehad, mijn oude WD harddisk (2 Gb, 3 1 partitie) had na flink overklokken spontaan 3 partitie's (volledig corrupt uiteraard). Sommige Harde Schijffies kunnen schijnbaar niet zo goed omgaan met hogere PCI snelheden.
De standaard voor PCI is immers 33 Mhz.

De schijf werkte btw na een fdisk en herpartitionering wel weer, hij draaid nu keurig op een niet overclockte P166 ....

Distributed Computing - TEB - Elteor-statspage

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

edit:

nm ik moet leren lezen

• TwisteR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-07 13:38
Ik heb ook eens zoiets vaags gehad.

AMD T-bird 700@900Mhz geklocked, wel stap voor stap gedaan...uiteindelijk draait het systeem op 900Mhz op 1.82V.

Ik draai alle proggies (3DMark2000/Sandra/Quake3/Win98SE) en alles draait perfect, geen lock-ups etc.
Totdat ik mijn PC ging opstarten. Kreeg ineens de melding dat WIN verkeerd was afgesloten (ik wist van niets)...dus scandisk erover heen. En doorstarten maar.
Het probleem bleef zich echter willekeurig voordoen.

Om een lang verhaal kort te maken-->Heb nog steeds geen oplossing gevonden. (Maar wel een nieuw systeem...zonder deze bug).

Verwijderd

ja heb ik ook gehad, nadeel was dat ik geen extra hd of brander heb en dus al mijn (nog nooit gebackupte)documenten weg waren. Gelukkig kon ik ze met lost&found weer terug krijgen.
Ik heb een 300a op 4.5x66, toen ik hem op 4.5x83 zette was ik alles kwijt. Ik denk dat hij op 1/2 va fsb staat (kan dat). Want 1/3 van 83 moet hij dus wel aankunnen. k kan nergens in mijn bios iets vinden over pci=1/2 of 1/2 of 2/3 van fsb.

mobo is chaintech 6btm

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem gehad. ASUS k7m mb met athlon 500@670 met gfd en fsb op 103mhz. Draaide 50 uur non-stop stabiel met een koetje. daarna comp uit. volgende dag weer aanzetten en toen kreeg ik eerst een foutmelding van windhoos niet goed afgesloten, daarna ging ie me vertellen dat er corrupte bestanden waren en het eindigde natuurlijk in FORMAT C:\

Volgens mij kan het er niet aan liggen dat ik mijn fsb verhoogt heb want die heeft een tijd op 110 Mhz gedraaid toen ik nog geen gfd had en toen had ik niet van die foutmeldingen
Pagina: 1