Toon posts:

[Linux] mount-cmd voor common user

Pagina: 1
Acties:
  • 28 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik wil graag iets weten en het zal vast wel iets standaard zijn maar ik wil iets waarvan ik de naam niet ken. Ik zal het probleem omschrijven.

Ik heb een netwerk met een linux RH7.3 server. Dit is mijn gateway/fileserver/webserver/ssh-server en nog meer. Voor mijn file server gebruik ik samba omdat ik verder in het netwerk WinXP draai. Samba-2.2.6 draait perfect no problem. Nu ben ik op mijn laptop wat aan het testen met RH8.0 en wil mijn samba-shares mounten.

Nu ben ik gelogd als een common user zoals het hoort. Nu heb ik niet het commando mount ter beschikking en mount ik de share dus als root. Maar dan heeft de user geen schrijfrechten :O . Ik heb me al helemaal suf ge-chmod en ge-chown 8)7 dus ik wil nu gewoon de mount-cmd available maken voor die ene user. Dit moet mogelijk zijn en het heeft vast een speciale naam om dit te doen. Ik weet alleen die naam niet en heb geen idee waar ik op moet zoeken :? . Wie kan mij helpen.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Hmm het topic kwam me errug bekend voor en na ff klikken zie ik dat je dit een paar dagen geleden ook al gemeld had in dit topic:

[rml][ RH8] Write acces voor user op mounted samba disc[/rml]

Waarom ga je daar dan niet gewoon in verder? :?

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
probeer eens zoietsL
code:
1
smbmount //servertje/share/ /mnt/servertje/ -o rw -rw -uid=sebas -username=sebas -password="woei"

works fine for me.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
hmm, lame inderdaad. Bovendien lijkt dit: http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/43764 ook wel enigzins op helpdeskerij.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:19
Precies, wat sebas zegt, of zet 'm in /etc/fstab met als opties noauto,rw,user - dan kun je hem daarna ook gewoon als user mounten.

Zie ook 'man mount', daar staat dit verder ook wel in, vrij basic allemaal (alleen je moet het even uitvogelen).

En daarom gaat deze dicht :)

Dit topic is gesloten.