gnome wil niet starten.

Pagina: 1
Acties:

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Ik gebruik gentoo en heb gnome 2.0.3 geemerged, omdat ik wel eens wat anders wou proberen dan fluxbox, windowmaker, enlightment en kde.
Na de instalatie van gnome wilde ik opstarten via gdm (waar tussen de opstart opties is gekomen), maar verder dan de splashscreen van gnome kom ik niet, daarna word ik namelijk keihard teruggeschopt naar gdm.
Ik ben hierover ook al op irc bezig geweest (op irc.openprojects.net #gnome) en daar hebben ze me niet echt kunnen helpen (was ook niet veel aanwezig)
Er werd daar gedacht dat het aan mij /etc/font/font.conf kon liggen, maar na deze vergeleken te hebben met anderen bleek dat niet het geval te zijn en er was ook niets mis met mijn /usr/X11R6/lib/X11/fs/config file (dit omdat men dacht dat het iets met mijn fonts instelling te maken kon hebben :? ).

Vervolgens werd mij aangeraden xfree en gnome nogmaals te mergen, maar ook dat had geen resultaat en dus zit ik immer nog met een niet werkende gnome :'(

Het rare is dat alle andere wm's werken alleen gnome wil niet doen wat het moet doen.

* Slaiter snapt er geen snars van

Verwijderd

Heb je ook foutmeldingen voor ons ? Zo kunnen we er niet zoveel mee. Lees eens het onderstaande draadje door en pas je post conform aan. Errorlogs is wel het minste wat we nodig hebben om je te kunnen helpen.
[rml]-=[ Nieuw in NOS? Eerst dit lezen! GEEN HELPDESK! ]=-[/rml]

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
mja oke vergeten ;)

in mijn .gnomerc-errors staat het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
SESSION_MANAGER=local/gentoo.slaiter.home:/tmp/.ICE-unix/2074
Loaded background '0x8095688
Fontconfig error: line 17: not well-formed (invalid token)
Fontconfig error: Cannot load default config file

** ERROR **: Failed to match any font. This could be due to a broken Xft configurati$

aborting...

Wat dus ook de reden was om de files die ik eerder noemde door te nemen en wat dus geen oplossing bood ;(

verder kan ik geen error meldingen vinden die betrekking hebben op dit probleem.

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2016 10:27 ]

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-05 18:01
Grappig, ik heb dit probleem een tijdje geleden ook gehad, oplossing is heel simpel:

Ga naar line 17 (in onderstaande fonts.conf), daar staat ergens een comment waar "--" in staat (als ik het me goed herinner) daar valt fontconfig over, haal dat weg, gooi de juiste paths naar je fonts in /etc/fonts/fonts.conf en draai fc-cache (fc-list om te bekijken welke fonts je hebt)

[ Voor 7% gewijzigd door blouweKip op 03-12-2002 14:51 ]

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 18:17

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Dat is een bekend probleem in Gentoo, daar zijn meerdere oplossingen voor te vinden op het Gentoo forum.
Maar voor mij werkte de volgende heel erg goed:

re-emerge fontconfig
fc-cache starten in /etc/X11R6/lib/X11/fonts

Waarna alles weer werkte.
In deze thread op het forum van Gentoo kun je nog meer oplossingen vinden.
En evt. kun je nog een bugreport schrijven en hier plaatsen

Koffie werkt echt!

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 18:43
Er zat een tijdje terug een bug in bonobo waardoor gnome niet meer wilde starten. misschien draai je die versie? (ik had die errors toen ook namelijk)

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
* Slaiter bedankt koffiedrinker voor de gouden tip ;)

stom dat ik daar zelf niet gekeken heb |:(

• foser
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 15:38
Slaiter : waarom vraag je niet eerst even in #gentoo ofzo ? Veel grotere kans dat er snel een oplossing is.

Koffiedrinker : t maakt echt niet uit waar je fc-cache draait hoor

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 18:17

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

foser schreef op 05 December 2002 @ 15:04:
Slaiter : waarom vraag je niet eerst even in #gentoo ofzo ? Veel grotere kans dat er snel een oplossing is.

Koffiedrinker : t maakt echt niet uit waar je fc-cache draait hoor
Ik wist het niet zeker of dat uitmaakte.
En zekerheid voor alles ;)
Maar het Gentoo Forum kan ook een prima startplaats zijn.

Koffie werkt echt!

Pagina: 1