Toon posts:

Windows XP Pro en een Win2k Domein

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie weet hoe het kan dat ik mijzelf geen god op eigen pc kan maken als ik op een domein ben ingelogt?? en ja ik heb wel de goeie rechten.
Ook is het zo dat andere pc's op het netwerk (Win98se ingelogt op domein) wel gebruik kunnen maken van mijn shares maar een winXP Home bakje ingelogt op de werkgroep deze shares niet aankan.
Is de oplossing te zoeken bij mijn winXP Pro bak of bij de win2k domeinserver??
Alvast bedankt

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 December 2002 @ 22:22:
Wie weet hoe het kan dat ik mijzelf geen god op eigen pc kan maken als ik op een domein ben ingelogt?? en ja ik heb wel de goeie rechten.
Zodra je een xp pro in een domein hangt, doe je dat met een account wat minimaal domain admin is. Na de reboot kun je inloggen op het domein, of op de lokale machine. Het domain account heeft standaard, slechts normale userrechten op de pc. Als je dus inlogt als domeinuser, kun je er ook niet meer van maken.
Wel kun je inloggen als local admin op de lokale machine, en het domein account meer rechten geven, waaronder admin, door hem in de local admin group te hangen. Daarna is je domain account GOD op de lokale pc.

Toch?

Verwijderd

Topicstarter
het probleem is ook dat een win98 bak wel mijn shares aan kan en de winxp home niet hoe kan dit dan??
is het mischien verstandig om de winxp pro bak opnieuw te instaleren??
normaal heb ik hier geen problemen mee :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 23:00:
het probleem is ook dat een win98 bak wel mijn shares aan kan en de winxp home niet hoe kan dit dan??
Sorry, geen verstand van consumenten OS'en. Iemand anders :)

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:16
Welke foutmelding krijg je op je Home-bak?
Ben je ingelogd met een account met blanco-paswoord?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 December 2002 @ 22:51:
[...]

Zodra je een xp pro in een domein hangt, doe je dat met een account wat minimaal domain admin is. Na de reboot kun je inloggen op het domein, of op de lokale machine. Het domain account heeft standaard, slechts normale userrechten op de pc. Als je dus inlogt als domeinuser, kun je er ook niet meer van maken.
Wel kun je inloggen als local admin op de lokale machine, en het domein account meer rechten geven, waaronder admin, door hem in de local admin group te hangen. Daarna is je domain account GOD op de lokale pc.

Toch?
bijna.

Als je als domain administrator je client computer lid maakt van een domain, worden de volgende dingen gedaan

1. evt. computer acount aan gemaakt in de SAM database van het domein.
2. de global group "domain admins" wordt in de Administrators lokaal gezet.
3. de global group "domain users" wordt in de users lokaal gezet.

Dus als je als domain admin inlogt heb je ook alle lokale rechten.

Verwijderd

Het is niet mogelijk om winxp home in een domein te hangen, moet je de professional versie voor hebben. 8)7

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

als je met winxp home (of een andere NT die niet in het domein hangt) naar shares op een pc in een domein wilt, dan typ je die gewoon in (\\comuternaam\sharenaam) en krijg je een schermpje waar je een gebruiker moet opgeven die machtigingen heeft om die share tenminste te kunnen browsen. de gebruikersnaam is dan iets als domeinnaam\gebruikersnaam, dus niet alleen de gebruikersnaam.

Verder, als je winxp home in je domein wilt hangen... forget it.

日本!🎌

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 22:22:
Ook is het zo dat andere pc's op het netwerk (Win98se ingelogt op domein) wel gebruik kunnen maken van mijn shares maar een winXP Home bakje ingelogt op de werkgroep deze shares niet aankan.
Is de oplossing te zoeken bij mijn winXP Pro bak of bij de win2k domeinserver??
Alvast bedankt
lokaal inloggen met admin en vervolgens je "domain\inlognaam" toevoegen aan de local admins...
edit: ah iemand was me voor :) (oh lezen is ook een kunst... de topicstarter heeft het over pro...)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2002 13:46 ]

• QuikSoft
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-04-2023
Verwijderd schreef op 03 december 2002 @ 12:23:
[...]

bijna.

Als je als domain administrator je client computer lid maakt van een domain, worden de volgende dingen gedaan

1. evt. computer acount aan gemaakt in de SAM database van het domein.
2. de global group "domain admins" wordt in de Administrators lokaal gezet.
3. de global group "domain users" wordt in de users lokaal gezet.

Dus als je als domain admin inlogt heb je ook alle lokale rechten.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Laten we even voorop stellen dat het hier om een wy2k domain gaat hierdoor heb je dus geen sam database meer maar een peer to peer domain waar elke domain controller een kopie heeft van de AD omgeving.

I Think i gonne be Sick!!!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:16
WinXP Home kan je wel op een domain laten aanloggen.

Kijk hier maar eens!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

Ik heb erg m'n twijfels over die hack... als het zo 'makkelijk' was, dan hadden ze het in SP1 al gefixt, of sowieso meer moeite gedaan om het te voorkomen. Bovendien denk ik ook niet dat je met die hack 'echt' in het domein zit, zoals dat bij de pro-versie gaat (waarbij dus credentials, scripts en domein -en groepsbeleiden meegenomen worden, en je door de active directory kan/mag bladeren).

[ Voor 10% gewijzigd door _Thanatos_ op 03-12-2002 20:24 . Reden: typo's ]

日本!🎌

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 13:10
Fire69 schreef op 03 December 2002 @ 14:59:
WinXP Home kan je wel op een domain laten aanloggen.

Kijk hier maar eens!
Inloggen accoord mar dan mist hij wel nog enkele netwerkmogelijkheden dus wil je die XP home bak aan je netwerk hangen installeerd dan de XP pro versie. Ik snap uberhaupt niet dat mensen de home versie kiezen om op een pc te zetten behalve als hij al voor geinstalleerd is.
Pagina: 1