Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[UTP] Dunne kabels

Pagina: 1
Acties:
  • 454 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
ik wil een netwerkkabel over een afstand van +- 20meter trekken. Nu zit het zo dat ik ni echt graag zo'n dikke utp kabel wil leggen aangezien dat dat ni echt zou passen in de omgeving...
Nu heb ik gedacht aan dunne elektronicakabels te nemen en die samenbinden tot een utp-kabel...
Nu wil ik weten of ik daar kwaliteit en of snelheid verlies zal hebben (effectief !)
Heeft iemand ier ervaring mee of weet er iemand een oplossing?

thnx

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-11 20:10

jep

Glasvezel kabeltje? ;) Heel dun!

Je kunt bij UTP kabels de helft of nog minder van de kabeltjes gebruiken, maar dit komt niet bepaald ten goede aan de kwaliteit van de verbinding.

• jvvv
en enig idee hoe?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Wil je op 10 of op 100 Mbit draaien?
Indien 10 megabit, dan heb je al genoeg aan 4 aders.

Alleen ben je nog wel even aan het 'twisten' :+

Ik zou zeggen: zoek een touwslager op en vraag of je z'n touw-slager-apparaatje mag lenen... Hoewel... tegenwoordig zijn die dingen ook te koop voor vrouwen: volgens mij van Babyliss ofzo

Afbeeldingslocatie: http://www.megapool.nl/data/products/large/431146.jpg

:+

[ Voor 13% gewijzigd door WFvN op 02-12-2002 22:06 ]

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Ik vind dat gedoe met afscherming e.d. altijd maar gezeik, maar afgelopen Netgamez werkte geen van mijn 3 platte netwerkkabels (eigenlijk telefoonkabels dus), en heb ik een normale moeten kopen daar. Blijkbaar heeft het toch invloed. Je zal het gewoon moeten proberen denk ik, ik vrees wel dat je op snelheid flink mag inleveren dan.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• Klippy
  • Laatst online: 22:25

Klippy

Still Game

UTP is toch maar heel dun :?

Is nou niet echt dik zo'n kabel... Maar wat jep zegt kan idd, maar dan zou je dus al die kabeltjes uit je UTP moeten zien te halen en dat lukt je dus nooit over 20 meter.

Ik zou gewoon wat UTP leggen hoor. Heb je iig fatsoenlijke kwaliteit en ik denk dat die mm dikker ook net niks uitmaakt.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
neem glasvezel id :) ik zal utp gewoon beschermt laten anders heb je storingen bij bepaalde apparaten etc...

• Klippy

Klippy

Still Game

_MaLa_ schreef op 02 december 2002 @ 22:04:
neem glasvezel id :) ik zal utp gewoon beschermt laten anders heb je storingen bij bepaalde apparaten etc...
Volgens mij kan je voor dat geld beter draadloos gaan werken ;)
'Beetje' minder snel maarja :P

• jvvv
en hoe op 4 kabeltjes

• Klippy

Klippy

Still Game

www.google.com :+

Denk zelf gewoon zonder de witte eigenlijk :P

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

wfvn schreef op 02 december 2002 @ 22:03:
Er leven (tenminste) 2 hardnekkige sprookjes over UTP. De ene is dat het aantal paren verschilt tussen half- en full-duplex, en de andere dat normaal 100 Mbps Ethernet 4 paren nodig zou hebben.

10Base-T, 100Base-T2 en 100Base-TX gebruiken beide 2 paar, de eerste en de laatste zijn de gebruikelijke vormen (resp. CAT-3, CAT-3 en CAT-5) !
100Base-T4, 100Base-VG en 1000Base-X gebruiken 4 paar (resp. CAT-3, CAT-3 en CAT-5e) !
1000Base-TX zal uiteindelijk ook weer 2 paar (CAT-6) gebruiken.

Zelf draadjes vlechten is over enige afstand onbegonnen werk, omdat de juiste aantallen twists per meter bepalend zijn voor de kwaliteit, een van de belangrijke verschillen tussen de CAT-versies is dat aantal twists. Nog fnuikender dan het verkeerde aantal twists is echter een wisselend aantal twists.
Als je 100 Mbps wil doen over enige afstand kun je beter 2-paars UTP kopen, het enige nadeel is dat je met 8 draadjes een sterkere mechanische koppeling van je connectoren hebt (de 2 ongebruikte paren functioneren als een extra trek-belasting).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Normaal is de volgorde: 11233244. 1 en 2 zijn als paren in gebruik (normaal oranje/oranjewit en groen/groenwit). Rest kan weg.

Forget your fears...
...and want to know more...

• _MaLa_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-12-2022
LiquidSilver schreef op 02 december 2002 @ 22:07:
[...]

Volgens mij kan je voor dat geld beter draadloos gaan werken ;)
'Beetje' minder snel maarja :P
om te inetten werkt het perfect maar ik merk het verschil wel met 700 mb files over pasen geef mij maar 100 mbit :D

[ Voor 6% gewijzigd door _MaLa_ op 02-12-2002 22:12 ]

• WFvN
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

mvdejong schreef op 02 december 2002 @ 22:11:
[...]

Er leven (tenminste) 2 hardnekkige sprookjes over UTP. De ene is dat het aantal paren verschilt tussen half- en full-duplex, en de andere dat normaal 100 Mbps Ethernet 4 paren nodig zou hebben.
[knip]
* WFvN kruipt stilletjes in een hoekje en houdt vandaad maar z'n smoel want hij blijft maar fouten maken vandaag

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:58

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-11 12:14
Je hebt natuurlijk verschillende soorten UTP kabels. Ik heb al allerlei verschillende diktes gewerkt. Heb laatst echt ultra dun spul gehad...

DIT IS MIJN WEBSITE

• Judaz
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

ik heb ook wel eens een 10Mbit netwerk aangelegd met die platte isdn kabels (niet getwist) werkte prima.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:10

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

mvdejong schreef op 02 december 2002 @ 22:11:
[...]

10Base-T, 100Base-T2 en 100Base-TX gebruiken beide 2 paar, de eerste en de laatste zijn de gebruikelijke vormen (resp. CAT-3, CAT-3 en CAT-5) !
100Base-T4, 100Base-VG en 1000Base-X gebruiken 4 paar (resp. CAT-3, CAT-3 en CAT-5e) !
1000Base-TX zal uiteindelijk ook weer 2 paar (CAT-6) gebruiken.

Zelf draadjes vlechten is over enige afstand onbegonnen werk, omdat de juiste aantallen twists per meter bepalend zijn voor de kwaliteit, een van de belangrijke verschillen tussen de CAT-versies is dat aantal twists. Nog fnuikender dan het verkeerde aantal twists is echter een wisselend aantal twists.
Als je 100 Mbps wil doen over enige afstand kun je beter 2-paars UTP kopen, het enige nadeel is dat je met 8 draadjes een sterkere mechanische koppeling van je connectoren hebt (de 2 ongebruikte paren functioneren als een extra trek-belasting).

Call me stupid, maar ik snap eerlijk gezegd weinig van je post :?
Wat bedoel je met 2 paar ? 4 draadjes :?
* Koffie wil het nu voor eens en altijd wel eens duidelijk uitgvelegd hebben ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:58

Predator

Suffers from split brain

Koffie schreef op 03 December 2002 @ 09:33:
[nohtml]
[...]
[/nohtml]

Ja dat bedoelt ie ;)
2 paar = 4 draadjes

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Judaz
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

wfvn schreef op 02 December 2002 @ 22:03:

Alleen ben je nog wel even aan het 'twisten' :+
..

:+
100 MBit maakt ook gebruik van 4 aders.

Je gaat toch niet zelf twisten? Snij dan gewoon de mantel eraf.

• Johan
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
Bij de primafoon verkopen ze Cat5 UTP kabel met 4 aders, dus die is iets dunner... (Vraag naar isdn-kabel)

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:58
Koffie schreef op 03 december 2002 @ 09:33:

[...]

UTP=Unshielded Twisted Pair. Dat twisted pair betekend dat er steeds 2 draadjes getwist zijn. Er zitten in een UTP (cat3,cat5,cat5e) kabel 4 draadparen, dus in totaal 8 draadjes. Nu is het ook nog zo dat er per draadpaar een verschillend aantal twists zitten per meter. Je kan dus niet zomaar andere kleurcoderingen aan gaan houden als je een goede kabel wil hebben.

En idd pas bij 1000Mbit (en die andere 100Mbits waarvan ik ff niet weet wat t is :) ) worden de 4 paren (dus alle 8 draadjes in de UTP kabel) allemaal gebruikt.

[ Voor 22% gewijzigd door _Hades_ op 03-12-2002 09:51 ]

• mvdejong

mvdejong

Ten tijde van de behoefte aan een sneller Ethernet dan de klassieke 10Base-familie kwamen er 2 versies.

De ene was HP VG-AnyLAN, een vrij geavanceerde versie van Ethernet, 100 Mbps, gebruik makend van 4 paren CAT-3 UTP, met al een primitieve prioriteits-regeling (onderscheid in pakketjes met hoge of lage prioriteit).

Daarnaast werd een vrij directe "opwaardering" van 10Base-T naar 100Base-TX ontwikkeld, technologisch veel simpeler, maar die had dan ook een betere kwaliteit bekabeling nodig, CAT-5, waarvan dan weer 2 paar werden gebruikt (CAT-4 was geschikt tot 20 Mbps, waardoor het bijv. voor 16 Mbps TokenRing geschikt was).

100Base-TX heeft het gewonnen in de strijd van de standaards (onder het motto wat in netwerk-land lijkt te gelden "de beste wint het nooit"). HP heeft natuurlijk heel wat VG-AnyLAN spul uitgebracht, maar ook de grote switch-leveranciers ondersteunden het, en er is nog minstens 1 ander merk dat NIC's uitbracht. Uiteindelijk is het zelfs als standaard geaccepteerd, 100Base-VG.

100Base-T4 was een kwestie van toegeven dat ook locaties die uitgebreid CAT-3 achter de muren hadden gespijkerd 100 Mbps Ethernet wilden, en is dus een standaard om 100 Mbps over alle 4 de paren van een CAT-3-kabel te duwen (paren 1/2 blijven de TX/RX-paren zoals bij 10Base-T en 100Base-TX, maar paren 3 en 4 zijn bidirectioneel). Hiervan is behorlijk wat hardware gebouwd. 100Base-T2 is een 100 Mbps-over-2-paar-CAT-3 technologie die wel is beschreven, maar waarvan voor zover mij bekend nooit hardware is gebouwd, maar ik weet er heel weinig van.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• jvvv
ga vanuit het princiep da ik redelijk simpel ben op da valk:
-Wa zijn twists??
- en gaat da ook met een gekruiste kabel?
- en gaat mijn eerste voorstel nu ja of nee?

• Loesje
  • Laatst online: 02-07 17:57
Je kunt een dunne UTP-kabel kopen, of er zelf een maken.
Zelf maken kan eigenlijk alleen als je een bestaande kabel opensnijdt. Dus als je de mantel ervan af haalt. (rotwerk, komt heel precies) Als je dat doet zie je meteen wat 'twists' zijn. De bruine-bruin/witte en blauw-blauw/witte paren kan je weggooien.
Je zult merken dat ook de paren onderling 'getwist' zijn, dat is nodig voor cat5e maar daar hoef je je geen zorgen om te maken. 20 meter 100mbit, dat lukt wel. Alleen moet je de paren dus voorzichtig opsplitsen. (denk je dat ik onzin praat, maak dan eerst zo'n kabel open, dan begrijp je het wel.)
Vervolgens aan de uiteinden twee stekkertjes zetten: 112XX2XX. Op de X-pennen sluit je niets aan, op de 1-pennen oranje en oranje/wit en op de 2-pennen groen/witgroen. (als je wilt weten hoe je een stekkertje voor je moet houden, bekijk dan een prefab-stekker, of zoek het op)

Echt 'mooi' is je kabel dan nog steeds niet. Misschien dat je hem met zwarte tape kan omwikkelen. Of je hier echt iets aan hebt, betwijfel ik. Ik denk dat een 'normale' kabel gebruiken netter is. Maar zo heb je een idee van wat je moet doen.

Leven is meervoud van lef

• jvvv
mmmmm nu snapek nogaltij ni wa twisted is mor kzal onze vriend google es raadplegen

• jvvv
nu snapik et...

en vorwas da nu goe (zal wel voor iet goe zen)

• mvdejong

mvdejong

Waarom twisten ? Omdat als je zo verstoring in het ene draadje krijgt (door electro-magnetische stralingen van alle speelgoedjes, zoals je computer zelf, je elec. scheerapparaat, je ventilator, enz.), die tegengesteld in het andere draadje optreedt, en de storing zo (grotendeels) wordt opgeheven.

Foute bestekkering van UTP-kabels (1-1-2-2-3-3-4-4 i.p.v. 1-1-2-3-3-2-4-4) hebben dus tot gevolg dat dat effect niet optreedt. Bij 10Base-T kom je daar meestal nog wel mee weg, bij 100Base-TX al een stuk moelijker (lees : het werkt alleen bij hele korte kabeltjes). Het vervelende is dat het soms wel lijkt te werken, alleen worden veel pakketjes verminkt, en moeten die opnieuw worden verzonden, waardoor de effectieve snelheid van je netwerk in elkaar sodemietert.

Bij 1000Base-X is het zo dat alle 4 de paren meedoen, en dan heb je bij een foute kable dat je de draadjes van paar 2 en paar 3 onderling met elkaar hebt verdraaid, en zullen de signalen elkaar gaan storen en kun je elke vorm van communicatie wel vergeten.

Een van de verschillen tussen de CAT-versies is het aantal verdraaiingen per meter.

• iNSaNe-oNe
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:41

iNSaNe-oNe

Ja, ik ben pluizig en blauw!

johandeleng schreef op 03 December 2002 @ 09:45:
Bij de primafoon verkopen ze Cat5 UTP kabel met 4 aders, dus die is iets dunner... (Vraag naar isdn-kabel)
Lijkt me niet slim, daar ISDN-pinbezetting even iets anders is dan die van Ethernet. :)

De oplettende netwerknerd (;)) ziet dat in ISDN-bekabeling de middelste 4 pinnen worden gebruikt. 10/100Mbps Ethernet gebruikt doorgaans, zoals reeds uitgelegd, pin 1, 2, 3 en 6 op de UTP-stekker.

Geen goede tip dus! :)

[ Voor 5% gewijzigd door iNSaNe-oNe op 03-12-2002 23:37 ]

... en oranje! :P

• Loesje
  • Laatst online: 02-07 17:57
Dat beide twisted kabels 'geinverteerde' storingen opvangen is niet waar.

Over de witte kabel wordt een referentiesignaal verstuurd. Dat signaal komt wordt met storing gemeten. HEt verschil tussen het referentiesignaal en het gemeten signaal wordt bepaald. Dit is in wezen de 'fout' of 'ruis' die in het signaal zit. Deze wordt van het signaal op de gekleurde draad afgetrokken, zodat daar een 'net' signaal overblijft.

Kabels zijn getwist om ervoor te zorgen dat ze beide zoveel mogelijk dezelfde storing opvangen.

Lengte van de twists zijn afhankelijk van de onderlinge interferentie van beide draden, die zijn afhankelijk van de gebruikte frequenties in het signaal, en de lengte van de twists.

Als iemand het preciezer wil weten wil ik het wel vertellen, maar er komt een flinke dosis natuurkunde bij kijken om het echt overtuigend te kunnen brengen.

Leven is meervoud van lef

• Johan
  • Laatst online: 22:44
iNSaNe-oNe schreef op 03 December 2002 @ 23:34:
[...]

Lijkt me niet slim, daar ISDN-pinbezetting even iets anders is dan die van Ethernet. :)

De oplettende netwerknerd (;)) ziet dat in ISDN-bekabeling de middelste 4 pinnen worden gebruikt. 10/100Mbps Ethernet gebruikt doorgaans, zoals reeds uitgelegd, pin 1, 2, 3 en 6 op de UTP-stekker.

Geen goede tip dus! :)
Ik bedoelde ook geen kant en klare kabel, maar gewoon per meter vanaf de rol en dan zelf stekkertje op monteren en dan kan je gewoon de juiste pinnen gebruiken.
Werkt prima!

• witchdoc
  • Laatst online: 15:43
mvdejong: is 1000Base-T is inderdaad 4 paar waarvan elk paar full duplex gebruikt wordt (geen crosskabel meer dus!) :)
Maar 1000-Base-TX is toch de standaard die cisco gebruikt? met ook 4 paar maar dan 2 paar transmit en 2 paar recieve? Hier heb je dus wel nog steeds crosskabels.
Pagina: 1