[SB128]Geluid kraakt na vervangen videokaart

Pagina: 1
Acties:

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:30

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Hoi,

De pc van m'n moeder vertoonde wat kuren met het beeld dus ik had even de videokaart uit die pc bij mij erin gedaan om te testen of het aan de kaart lag. Bij mij werkte de kaart perfekt alleen kraakte het geluid heel erg. Naja, ik de kaart weer teruggestopt en m'n eigen videokaart weer in m'n pc.

Maar nu kraakt het geluid nog steeds hier :?
Het is een heel hoog krakend/piepend geluid.

Het volgende heb ik al gedaan

-Geluidskaart in andere PCI sloten geprobeerd
-IRQ's nagekeken. (Sound en VGA deelde eerst een IRQ, nu niet meer, maar 't heeft niet geholpen)
-Videokaart eruit en erin gedaan

Toen ik die kaart verwisselde heb ik btw per ongeluk m'n bios settings gewist, dus die staan weer op default. Kan het daar wat mee te maken hebben.

't gaat om een Soundblaster 128 PCI en een Geforce DDR op een Abit KT7

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Misschien de geluidskaart niet goed aangedrukt/stekkertjes niet goed aangedrukt/kabeltjes lopen anders (van geluidskaart naar speakers langs vga-kabel)?

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
Wout schreef op 02 December 2002 @ 20:40:

Toen ik die kaart verwisselde heb ik btw per ongeluk m'n bios settings gewist, dus die staan weer op default. Kan het daar wat mee te maken hebben.
Daar heeft het hoogstwaarschijnlijk mee te maken.
Zoek in je BIOS eens naar opties die met de timing van je PCI-sloten te maken hebben. Dingen als Delayed Transaction etc. en verander deze.
Succes

"It certainly appears so..."

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:30

WoutF

Hoofdredacteur
Topicstarter
Ik zie net dat er toch nog een IRQ gedeeld wordt, deze keer met de USB controller. Afijn, ik dus flink kloten totdat de SB IRQ 10 helemaal voor zichzelf heeft. Ik reboot dus, en ja hoor, bij apparaatbeheer staat het goed. Ik start winamp op en luister een Mp3. En daarna nog eentje. Bij het 3e mp3'tje komt raar genoeg de ruis weer terug :?

Heel raar, want je verwacht dat hij bij de eerste 2 ook moet kraken dan