Toon posts:

Kwaliteits VCR: S-VHS nuttig?

Pagina: 1
Acties:
  • 413 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik voor het DVD-tijdperk ook al filmliefhebber was heb ik nog een ruime verzameling films op videoband. Maar nu mijn VCR gaar is heb een nieuwe nodig. Aangezien dit misschien toch wel de laatste VCR is die ik zal kopen, wil ik het maar goed doen.

Ik heb een budget tot €400,- en wil een VCR die gewoon een erg goed beeld en geluid geeft. Het gaat dan vooral om weergave van voorbespeelde banden.

Ik zat zelf te denken aan de Philips VR-1600 of de Panasonic NV-HS880. Ik weet dat JVC ook goed is.

Bovengenoemde modellen zijn beide S-VHS VCR's. Is S-VHS ook een voordeel bij voorbespeelde banden of alleen bij opnames?

Verder zie ik ook de term Time Base Corrector voorbij komen. Is dit een montagefunctie of draagt dit bij tot een betere weergave?

Welke andere modellen raden jullie me aan en welke features moet ik zeker hebben? (geen pure montage functies) Gewone VHS recorders met uitzonderlijke weergave mogen ook genoemd worden.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 14:01

JT

VETAK y0

Alleen bij S-VHS opnames heeft het zin. S-VHS heeft het dubbele aantal beeldlijnen. Maar wat je van de tv opneemt is dan wel mooier :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Volgens mij maakt een svhs videorecorder weinig uit voor gewone voorbespeelde banden. Hooguit dat ze met wat trucjes iets kunnen verbeteren.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 14:01

JT

VETAK y0

Ja, maar die trucjes horen niet bij de S-VHS specificaties :o

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Zijn films dan niet met 400 beeldlijnen op de band gezet? Dit zou wel tegenvallend zijn. Kan het nergens terugvinden overigens.

Verwijderd

S-vhs = 400 beeldlijnen t.o.v normale VHS 240 beeldlijnen. films worden geloof ik niet met 400 beeldlijnen op band gezet, maar je ziet wel degelijk verschil tussen een bijvoorbeeld gehuurde band op een s-vhs of normale vhs video, al je banden worden met een hogere kwaliteit afgespeeld.

• Tekielja
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 20:43:
S-vhs = 400 beeldlijnen t.o.v normale VHS 240 beeldlijnen. films worden geloof ik niet met 400 beeldlijnen op band gezet, maar je ziet wel degelijk verschil tussen een bijvoorbeeld gehuurde band op een s-vhs of normale vhs video, al je banden worden met een hogere kwaliteit afgespeeld.
waar komt dat extra beetje kwaliteit dan vandaan, als ze niet met 400 lijnen op band zijn gezet?

• Scarp
  • Niet online
Ik heb wel eens eerder gehoord dat voorbespeelde banden op iets hogere kwaliteit zijn opgenomen, maar zeker weten doe ik het niet. Ik heb sowieso al een paar jaar geen videoband meer gehuurd. Hooguit dvd's.

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-02 20:06
Time Base Corrector is handig bij slechte/oude banden die hun sync aan 't verliezen zijn (glitches). Met een Time Base Corrector kun je die opnieuw synchronizeren, zodat ie geen frames meer dropt. 't Beeld is dan een stuk stabieler/rustiger.

Is erg handig als je oud materiaal op je PC wil capturen. Zonder TBC verlies je namelijk bij 't cappen ook die frames.

[ Voor 3% gewijzigd door JAVA-Doctor op 02-12-2002 21:08 ]

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
JAVA-Doctor schreef op 02 December 2002 @ 21:08:
Time Base Corrector is handig bij slechte/oude banden die hun sync aan 't verliezen zijn (glitches). Met een Time Base Corrector kun je die opnieuw synchronizeren, zodat ie geen frames meer dropt. 't Beeld is dan een stuk stabieler/rustiger.

Is erg handig als je oud materiaal op je PC wil capturen. Zonder TBC verlies je namelijk bij 't cappen ook die frames.
Heb je het topic al gelezen? Ik geloof het niet. }:O 8)7

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:52
TimMer schreef op 02 December 2002 @ 21:14:
[...]

Heb je het topic al gelezen? Ik geloof het niet. }:O 8)7

beter dan jij, blijkbaar

Verwijderd

Topicstarter
Is video al helemaal dood hier? Ik zou graag nog wat modellen als suggestie horen.

Verwijderd

S-vhs = 400 beeldlijnen t.o.v normale VHS 240 beeldlijnen

Bij s-vhs zijn luminantie en chrominantie gescheiden waardoor er een beter beeld kwaliteit ontstaat.
Daarom ook wel y/c kabel genaamd.
Het lijkt me dat een s-vhs video gewoon deze in/uitgang heeft en dus wel betere opnames kan maken
Vhs is het systeem en speelt gewoon pal af met 625 lijnen.
Of heb ik het mis?
Ik zou een panasonic kopen!

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-02 20:54

d-motion

zow... en dan nu...

Ik heb net van de week een Panasonic NV-HS830 bij mijn moeder geinstalleerd en moet zeggen dat ik er weer eens zeer gecharmeerd van Panasonic ben... Heb 10 jaar geleden een NV-F55 (VHS) gekocht en ben daar nogsteeds erg tevreden mee (Het ledje van de afstandsbediening is ooit eens kapot gegaan)...

JVC vind ik zelf wat kaler dan een Panasonic qua uiterlijk...

Op de 830 heeft de 880 alleen als extra "super ferriet koppen".. Ik weet niet of dat 100 eurie waard is... Die 830 was ook al meer dan genoeg voor mijn moeder!

Je moet je zelf maar eens afvragen of je die 100 eurie niet beter aan iets anders kan besteden dan aan een systeem wat nog een aantal jaartjes zal meegaan terwijl iedereen een DVD-Video recorder heeft.....

Ik blijf bij Panasonic... :)

WWW.RC5.NL

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-02 16:33
JAVA-Doctor schreef op 02 December 2002 @ 21:08:
De oudere Philips VR1500 heeft dat ook, de TBC zorgt ervoor dat je stilstaand, vertraagd en versneld beeld ZONDER beeldstoringen laat zien. Verder laat ie het geluid horen bij de vertraagde/versnelde beelden (teruggecorrigeerd voor de snelheid) (!).
Evenzo heeft ie een correctiechip oid zodat contrast en beeld verbeterd wordt.
Mijn oude banden worden nu met een veel helder/scherper beeld afgespeeld dan op mijn oude vhs. _/-\o_
Het beeldverschil met een dvd is nu wel kleiner (kan zowat hetzelfde).

• remco_k
  • Laatst online: 16:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

S-VHS is nuttig als je ook S-VHS opgenomen/voorbespeelde banden hebt.
Films die je in de videotheek huurt zijn gewoon VHS... Waarom...?
Omdat als ze S-VHS waren voorbespeeld, je geen of dwarrelend beeld krijgt op een gewone VHS speler. (En aangezien de meeste gewoon VHS hebben....)

Maw: S-VHS kun je niet afspelen op een VHS...
Verder is het aantal beeldlijnen van S-VHS = 400, het aantal van VHS =240...
Een aanzienlijke vooruitgang dus.

Een TBC (nee niet die ziekte, maar time base corrector) draagt een grote steen bij aan de stabiliteit van het beeld, je hebt als het goed is nooit meer een trillend beeld (hele beeld, onder of bovenrand).

Een VHS bespeelde band afspelen in een S-VHS speler, maakt niets uit, je hebt gewoon de VHS kwaliteit (240 lijnen). Als er TBC in de speler zit zal het beeld allicht iets strakker zijn.

Voor de duidelijkheid: een TBC kun je nooit teveel hebben, die doet niets aan de beeldkwaliteit maar aan de synchronisatie!

Ik zou als ik jouw was een S-VHS kopen ALS je S-VHS banden hebt... Heb je die niet, dan is S-VHS totaal overbodig (tenzij je nog op gaat nemen van TV ofzo).
Maar de S-VHS opgenomen banden kunnen dus niet in een andere VHS speler af worden gespeeld.
Zorg in ieder geval voor een TBC, dat is echt een aanrader (vooral) voor oude VHS banden.

Alles kan stuk.

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op 04 December 2002 @ 02:00:
Vhs is het systeem en speelt gewoon pal af met 625 lijnen.
Of heb ik het mis?
Mis! :o
Zoals ik hierboven al had staan: VHS = 240 en S-VHS=400 lijnen.
Aan het principe waarmee het op de band staat is niet veel veranderd.
De aansluitingen blijven gewoon gelijk (SCART en/of COMPOSIET en/of S-VHS connector).

Verwar een S-VHS aansluiting niet met een S-VHS video recorder.
Het heeft NIETS met elkaar te maken.

Alles kan stuk.

Verwijderd

De S-VHS recorder heeft een vergrote bandbreedte, speciale koppen, een sub-emphasiscircuit en gescheiden uitgangen voor Y en C-signaal via S- of Scart-RGB aansluiting.
De op de S-VHS recorder aangesloten monitor/TV moet bij voorkeur eveneens voorzien zijn van een dergelijke aansluiting, alleen dan is de kwaliteitswinst volledig haalbaar.
Voor S-VHS-gebruik moeten S-VHS cassettes worden gebruikt. Deze tapes voldoen aan de extra hoge eisen en bezitten een ID-opening zodat de recorder automatisch in de S-VHS mode zal starten.
Bij gebruik van VHS cassettes zal de recorder zich als normale VHS-recorder gedragen. Er kunnen dan geen S-VHS opnames worden gemaakt.
Op een S-VHS cassette kunnen wel VHS opnames worden gemaakt met een goede ( maar geen S-VHS) kwaliteit.
Bestaande VHS opnames kunnen op een S-VHS machine worden weergegeven, echter zonder S-VHS kwaliteit.
Een S-VHS opname kan niet op een VHS machine worden weergegeven. Men krijgt een vertekend zwart/wit beeld te zien.

• phoxetis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09-2025
strak staaltje copy/paste-werk, snorkeltje ....

bovendien: waarom voorzie je je oude recorder niet van nieuw rubber? als het een stereo-model is, loont dat best wel. heb je voor €20 weer een zo goed als nieuw loopwerk.

• phoxetis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-09-2025
koop voor dat geld bijvoorbeeld een TBC, dan is het net of je op een 100Hz televisie zit te kijken :)

Verwijderd

De aansluitingen blijven gewoon gelijk (SCART en/of COMPOSIET en/of S-VHS connector).

Verticale lijnen ja !!!!! Blijft nog steeds pal met 625 beeldlijnen.
En dat s-vhs gedoe heeft meer met elkaar te maken dan jij denkt.

Verwijderd

PAL , VHS en S-VHS hebben allen verticaal 625 beeldlijnen.
Van deze 625 zijn er maar 575 zichtbaar, rest is voor verticale terugslag (en bevatten onder ander raster sync , teletekst en testsignalen).

Voor de horizontale resolutie wordt (m.i foutief) ook met beeldlijnen gerekend. Betere eenheid zou pixels/lijn zijn.
Als vergelijk: studio & PAL DVD: 768 pixels/lijn (720 en 704 zijn ook "standaard")
Zo super is S-VHS met waarde 400 dus niet.

Voor normale weergave op TV heb je geen TimeBaseCorrector (TBC) nodig.
Deze TBC is onontbeerlijk als je videobeelden wil mengen.

Verwijderd

ff HORIZONTAAL en VERTICAAL omdraaien!!!!

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op 04 december 2002 @ 20:16:

Verticale lijnen ja !!!!! Blijft nog steeds pal met 625 beeldlijnen.
En dat s-vhs gedoe heeft meer met elkaar te maken dan jij denkt.
Verticaal.... uh ... even denken... Als ik het goed weet bestaan er geen verticale lijnen bij pal. :?
Enkel horziontale lijnen worden gebruikt om het beeld te transporteren / bouwen.

PAL heeft inderdaad 625 beeldlijnen, dat zal ik je nooit tegenspreken.
Maar het gaat hier om HOE het op de band op staat geslagen. En dat is bij VHS dus 240 en bij S-VHS 400 lijnen.
Je Videorecorder verdeeld deze lijnen over de beschikbare 625 horizontale lijnen.

Alles kan stuk.

Verwijderd

remco_k schreef op 05 December 2002 @ 11:12:
[...]

Snorkeltje begrijpt niet dat er mensen bestaan die het gewoon durven te vragen als ze iets niet weten.
Z'n signature zou eigenlijk moeten zijn: "snorkel kopieert het!!" :P

[...]

Verticaal.... uh ... even denken... Als ik het goed weet bestaan er geen verticale lijnen bij pal. :?
Enkel horziontale lijnen worden gebruikt om het beeld te transporteren / bouwen.

PAL heeft inderdaad 625 beeldlijnen, dat zal ik je nooit tegenspreken.
Maar het gaat hier om HOE het op de band op staat geslagen. En dat is bij VHS dus 240 en bij S-VHS 400 lijnen.
Je Videorecorder verdeeld deze lijnen over de beschikbare 625 horizontale lijnen.
Je begrijpt het niet helemaal, lees maar stukje terug over verticaal en horizontaal.(bij verticaal, lees dan horizontaal oplossend vermogen)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2002 12:31 ]

Verwijderd

Snorkeltje begrijpt niet dat er mensen bestaan die het gewoon durven te vragen als ze iets niet weten.
Z'n signature zou eigenlijk moeten zijn: "snorkel kopieert het!!
Pagina: 1